ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМИ ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У СФЕРІ ФУНКЦІОНУВАННЯ ТРАНСПОРТНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2024.5.5Ключові слова:
господарське право, транспортна інфраструктура, інформаційні технології, інтелектуальні транспортні системи, управління транспортом, післявоєнне відновлення, модернізація, штучний інтелект.Анотація
У публікації розглядається проблематика впровадження сучасних інформаційних технологій в управлінські та виробничі процеси, що забезпечують безперебійне функціонування вітчизняної транспортної інфраструктури. У контексті врахування необхідності не тільки оперативного повоєнного відновлення, але й вирішення проблем подальшої модернізації вітчизняної транспортної інфраструктури, наголошується на потребі в широкому впровадженні у вітчизняну практику перевезень інтелектуальних транспортних систем (ITS). Останні передбачають передові сенсорні, комп’ютерні та комунікаційні технології, що застосовуються для забезпечення ефективності, безпечності й екологічності експлуатації транспортної інфраструктури. Розв’язання проблеми провадження ITS покликане вирішити питання покращення управління транспортними потоками, зниження часу перебування пасажирів і вантажів у дорозі, зменшення споживання відповідним транспортом палива та паливно-мастильних матеріалів та інших експлуатаційних витрат тощо. Вирішення цих питань має вирішальне значення для сталого зростання та технічної модернізації вітчизняної транспортної інфраструктури та економіки України загалом. Аналізується досвід впровадження ITS у різних країнах світу, зокрема, таких як Англія, Італія, Франція, Чехія, Південна Корея та США. Відзначається, що ці країни протягом тривалого часу активно використовують інтелектуальні системи управління пасажирськими та вантажними транспортними потоками, автоматизовані системи моніторингу транспортного руху. Ці країни на високому технологічному рівні вирішили всі проблемні питання впровадження сучасних технологій для підвищення ефективності транспортних перевезень та визначили пріоритетні напрями щодо забезпечення належного рівня безпеки на транспорті. Особлива увага в цих країнах приділяється програмам, спрямованим на розробку та впровадження під’єднаних до електромережі нових видів високошвидкісних рельсових і монорельсових транспортних засобів, автоматизованих безпілотних транспортних систем і систем управління транспортними потоками, що використовують штучний інтелект.
Посилання
Томчук О. Ф., Головченко Я. О. Аналітична оцінка послуг вантажних перевезень в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 53. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2706.
Nasim R., Kassler A. Distributed architectures for intelligent transport systems: A survey. In Proceedings of the 2012 Second Symposium on Network Cloud Computing and Applications, London, UK, 3–4 December 2012; pp. 130–136.
McGregor R.V., Eng P., MacIver A. Regional its architectures – From policy to project implementation. In Proceedings of the The Transportation Factor 2003, Annual Conference and Exhibition of the Transportation Association of Canada, (Congres et Exposition Annuels de l’Association des transport du Canada) Transportation Association of Canada (TAC), St. John’s, NL, Canada, 21–24 September 2003.
Guerrero-Ibanez J.A., Zeadally S., Contreras-Castillo J. Integration challenges of intelligent transportation systems with connected vehicle, cloud computing, and internet of things technologies. IEEE Wirel. Commun. 2015, 22, 122–128.
Idemia. Road and City Safety. URL: https://www.idemia.com/road-and-city-safety.
Czech government approves Weigh in Motion system by Kistler for direct law enforcement. Magazine. 2019. URL: https://www.highwaysmagazine.co.uk/czech-government-approvesweigh-in-motion-system-by-kistler-for-direct-law-enforcement/8025.
Seoul TOPIS. Intelligent Transportation System of Seoul Metropolitan Government. Seoul TOPIS. URL: https://topis.seoul.go.kr/openEngIntro.do.
Highlighted ITS Benefits. U.S. Department of Transportation, Intelligent Transportation Systems Joint Program Office. 2021. URL: https://www.itskrs.its.dot.gov/sites/default/files/2021-09/infographic/Highlighted%20ITS%20Benefits%20Infographic_FINAL.pdf.
United Nations Economic Commission for Europe. European Agreement Concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Inland Waterways (ADN) // ECE/TRANS/2016/10. Geneva, United Nations, 2016. URL: https://unece.org/DAM/trans/doc/2016/itc/ECE-TRANS-2016-10e.pdf.
Про схвалення Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.05.2018 № 430-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/430-2018- %D1%80#Text.
Directive 2010/40/EU of the European Parliament and of the Council of 7 July 2010 on the framework for the deployment of Intelligent Transport Systems in the field of road transport and for interfaces with other modes of transport. URL: https://www.legislation.gov.uk/eudr/2010/40/article/4.
Шульц С. Л., Луцків О. М. Проблеми функціонування транспортної інфраструктури та логістики України в умовах воєнного часу. Регіональна економіка. 2022. № 2. С. 85–93.
Задихайло Д. В. Правові засади формування та реалізації економічної політики держави : автореф. дис. ... д-ра юрид. наук. Харків, 2013. 38 с.
Круглов В. В. Механізми державного регулювання розвитку державно-приватного партнерства в Україні : дис. … д-ра екон. наук : 25.00.02. Харків, 2020. 479 с.
Cyber Security Strategy of the European Union: An Open, Safe and Secure Cyberspace. Brussels, 2013. 20 p.