ОСНОВНІ НАПРЯМИ УДОСКОНАЛЕННЯ ВИКЛАДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «СПАДКОВЕ ПРАВО»
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2023.2.16Ключові слова:
спадкове право, спадкові правовідносини, навчальна дисципліна, реформування юридичної освіти, практикоорієнтованість освітнього процесу, юридична клініка.Анотація
Стаття присвячена удосконаленню викладання навчальної дисципліни «Спадкове право». У роботі окреслено та проаналізовано два напрями удосконалення викладання цієї дисципліни. Методологічний напрям зумовлений особливостями спадкового права як елемента системи приватного права та визначає засади, на яких має ґрунтуватися викладання відповідної навчальної дисципліни: а) спадкове право за своїм призначенням у системі цивільно-правових норм, а також за обсягом правового матеріалу виходить за межі звичайних уявлень про правовий інститут і фактично є підгалуззю цивільного права; б) пріоритет спадкування за заповітом над спадкуванням за законом: воля особи тут первинна, а роль заповіту зводиться до рангу регулятора цивільних правовідносин, який по суті замінює закон; в) спадковий договір не регулює спадкових правовідносин, є договором на випадок смерті, а не договором про спадкування. Норми глави 90 Цивільного кодексу України складають інститут зобов’язального, а не спадкового права. Через це спадковий договір недоцільно вивчати в межах курсу «Спадкове право». Практичний напрям пов’язаний з освітнім процесом з огляду на його практичну спрямованість. Проблему істотного розриву між юридичною освітою і правозастосовною діяльністю пропонується розв’язувати шляхом застосування таких засобів забезпечення практикоорієнтованості викладання навчальної дисципліни «Спадкове право»: а) впровадження кейс- методу навчання; б) створення на базі закладів вищої освіти юридичних клінік та активне залучення здобувачів вищої освіти до їх роботи; в) долучення до навчального процесу представників правничих спільнот у формі проведення бінарних занять.
Посилання
Комаров В. В. Вища юридична освіта України: нові виміри. Право України. 2017. № 10. С. 20–37.
Спасибо-Фатєєва І. В. Про концептуальні засади реформування викладання цивільного права. Реформування юридичної освіти: виклики часу. Збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О. О. Кохановська та О. О. Кот. Київ : Юридична практика, 2019. С. 261–278.
Заіка Ю. О. Спадкове право в Україні: становлення і розвиток : монографія. 2-е вид. Київ : КНТ, 2007. 288 с.
Дроников В. К. Наследственное право Украинской ССР. Киев : Вища школа, 1974. 159 с.
Спадкове право: Нотаріат. Адвокатура. Суд : наук.-практ. посіб. / С. Я. Фурса, Є. І. Фурса, О. М. Клименко та ін.; за заг. ред. С. Я. Фурси. Київ : Видавець Фурса С. Я.: КНТ, 2007. 1216 с.
Спадкове право. Практика застосування нотаріусами України / за заг. ред. В. М. Марченка. Харків : ФОП Лисяк Л. С., 2012. 736 с.
Загальна теорія держави і права : підручник для студ. юрид. вищ. навч. закл. / М. В. Цвік, О. В. Петришин, Л. В. Авраменко та ін.; за ред. д-ра юрид. наук, проф., акад. АПрН України М. В. Цвіка, д-ра юрид. наук, проф., акад. АПрН України О. В. Петришина. Харків : Право, 2009. 584 с.
Кухарєв О. Є. Принципи спадкового права як визначальні засади подальшого оновлення спадкового законодавства України. Часопис Київського університету права. 2021. № 1. 163–167.
Пацурківський П., Гаврилюк Р. Ціннісні виклики українській юридичній (правничій) освіті. Право України. 2017. № 10. С. 38–55. 10. Кот О. О. Вища юридична освіта в Україні: практичні проблеми та шляхи подолання. Реформування юридичної освіти: виклики часу. Збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О. О. Кохановська та О. О. Кот. Київ : Юридична практика, 2019. С. 127–140.
Кузнєцова Н. С. Забезпечення якісної практичної підготовки студентів-юристів – невід’ємна складова реформування юридичної освіти. Право України. 2017. № 10. С. 66–72.
Проєкт концепції розвитку юридичної освіти. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/ visha-osvita/koncepciya-vdoskonalennya-pravnichoyi-yuridichnoyi-osviti-dlya-fahovoyi-pidgotovkipravnika (дата звернення: 10.04.2023).
Костюченко О. Є. Використання кейс-методу під час викладання юридичних дисциплін. Забезпечення практикоорієнтованості навчання юристів як невід’ємна складова реформи юридичної освіти : матеріали Круглого столу (м. Одеса, 20 травня 2021 р.). Одеса : Національний університет «Одеська юридична академія», 2021. С. 34–39.
Калаур І. Р., Зайцева-Калаур І. В. Case-метод як форма організації вивчення дисципліни «Цивільне право». Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової. Київ : Юридична практика, 2019. С. 333–345.
Огляд практики Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду щодо розгляду цивільних справ у спорах, що виникають із спадкових правовідносин (за період із 2018 р. по лютий 2023 р.). URL: https://supreme.court.gov.ua/userfiles/media/new_folder_ for_uploads/supreme/ogliady/Oglyad_spadkovi_pravovidnos_14_03_2023.pdf (дата звернення: 10.04.2023).
Погрібний С. О. Юридична освіта в Україні: проблеми і перспективи. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової. Київ : Юридична практика, 2019. С. 141–151.
Красицька Л. В. Бінарне заняття як інноваційний метод викладання в умовах дистанційного навчання. Забезпечення практикоорієнтованості навчання юристів як невід’ємна складова реформи юридичної освіти : матеріали Круглого столу (м. Одеса, 20 травня 2021 р.). Одеса : Національний університет «Одеська юридична академія», 2021. С. 39–42.