MAIN AREAS FOR IMPROVING TEACHING OF “INHERITANCE LAW” ACADEMIC SUBJECT
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2023.2.16Keywords:
inheritance law, hereditary legal relations, academic subject, legal education reforming, practical orientation of educational process, legal clinic.Abstract
The article is focused on improving the teaching of “Inheritance Law” academic subject. The author of the paper has outlined and analyzed two areas for improving the teaching of this subject. The methodological area is conditioned by the peculiarities of inheritance law as an element of the system of private law and determines the principles, which are the basis for the teaching of the relevant academic subject: a) inheritance law goes beyond ordinary ideas about the legal institute according to its intended purpose within the system of civil norms, as well as according to the volume of legal material and actually is the sub-branch of civil law; b) the priority of inheritance under a will over intestacy: the will of a person is primary, and the role of the will is to regulate civil legal relations, which essentially replaces the law; c) inheritance agreement does not regulate hereditary legal relations, it is an agreement in case of a death, but not an agreement for estate of decedent. The norms of Chapter 90 of the Civil Code of Ukraine make up the institution of obligatory law, but not inheritance law. That is the reason why it is inappropriate to study the inheritance agreement within the “Inheritance Law” academic course. The practical area is related to the educational process in view of its practical orientation. The problem of a significant gap between legal education and law-enforcement activities is offered to be solved by applying such means of ensuring the practical orientation of teaching “Inheritance Law” academic subject: a) introduction of a case method of training; b) creation of legal clinics in higher educational institutions and active involvement of higher education seekers to work in such clinics; c) involvement of representatives of legal communities into the educational process in the form of binary study session.
References
Комаров В. В. Вища юридична освіта України: нові виміри. Право України. 2017. № 10. С. 20–37.
Спасибо-Фатєєва І. В. Про концептуальні засади реформування викладання цивільного права. Реформування юридичної освіти: виклики часу. Збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О. О. Кохановська та О. О. Кот. Київ : Юридична практика, 2019. С. 261–278.
Заіка Ю. О. Спадкове право в Україні: становлення і розвиток : монографія. 2-е вид. Київ : КНТ, 2007. 288 с.
Дроников В. К. Наследственное право Украинской ССР. Киев : Вища школа, 1974. 159 с.
Спадкове право: Нотаріат. Адвокатура. Суд : наук.-практ. посіб. / С. Я. Фурса, Є. І. Фурса, О. М. Клименко та ін.; за заг. ред. С. Я. Фурси. Київ : Видавець Фурса С. Я.: КНТ, 2007. 1216 с.
Спадкове право. Практика застосування нотаріусами України / за заг. ред. В. М. Марченка. Харків : ФОП Лисяк Л. С., 2012. 736 с.
Загальна теорія держави і права : підручник для студ. юрид. вищ. навч. закл. / М. В. Цвік, О. В. Петришин, Л. В. Авраменко та ін.; за ред. д-ра юрид. наук, проф., акад. АПрН України М. В. Цвіка, д-ра юрид. наук, проф., акад. АПрН України О. В. Петришина. Харків : Право, 2009. 584 с.
Кухарєв О. Є. Принципи спадкового права як визначальні засади подальшого оновлення спадкового законодавства України. Часопис Київського університету права. 2021. № 1. 163–167.
Пацурківський П., Гаврилюк Р. Ціннісні виклики українській юридичній (правничій) освіті. Право України. 2017. № 10. С. 38–55. 10. Кот О. О. Вища юридична освіта в Україні: практичні проблеми та шляхи подолання. Реформування юридичної освіти: виклики часу. Збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О. О. Кохановська та О. О. Кот. Київ : Юридична практика, 2019. С. 127–140.
Кузнєцова Н. С. Забезпечення якісної практичної підготовки студентів-юристів – невід’ємна складова реформування юридичної освіти. Право України. 2017. № 10. С. 66–72.
Проєкт концепції розвитку юридичної освіти. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/ visha-osvita/koncepciya-vdoskonalennya-pravnichoyi-yuridichnoyi-osviti-dlya-fahovoyi-pidgotovkipravnika (дата звернення: 10.04.2023).
Костюченко О. Є. Використання кейс-методу під час викладання юридичних дисциплін. Забезпечення практикоорієнтованості навчання юристів як невід’ємна складова реформи юридичної освіти : матеріали Круглого столу (м. Одеса, 20 травня 2021 р.). Одеса : Національний університет «Одеська юридична академія», 2021. С. 34–39.
Калаур І. Р., Зайцева-Калаур І. В. Case-метод як форма організації вивчення дисципліни «Цивільне право». Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової. Київ : Юридична практика, 2019. С. 333–345.
Огляд практики Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду щодо розгляду цивільних справ у спорах, що виникають із спадкових правовідносин (за період із 2018 р. по лютий 2023 р.). URL: https://supreme.court.gov.ua/userfiles/media/new_folder_ for_uploads/supreme/ogliady/Oglyad_spadkovi_pravovidnos_14_03_2023.pdf (дата звернення: 10.04.2023).
Погрібний С. О. Юридична освіта в Україні: проблеми і перспективи. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової. Київ : Юридична практика, 2019. С. 141–151.
Красицька Л. В. Бінарне заняття як інноваційний метод викладання в умовах дистанційного навчання. Забезпечення практикоорієнтованості навчання юристів як невід’ємна складова реформи юридичної освіти : матеріали Круглого столу (м. Одеса, 20 травня 2021 р.). Одеса : Національний університет «Одеська юридична академія», 2021. С. 39–42.