ПРАВОВА РЕГЛАМЕНТАЦІЯ ОСНОВНИХ ЕЛЕМЕНТІВ ПРАВИЛ КОНТРОЛЬОВАНИХ ІНОЗЕМНИХ КОМПАНІЙ: СВІТОВИЙ ДОСВІД ТА МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Антон Олексійович Монаєнко
  • Наталія Іванівна Атаманчук

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2022.2.13

Ключові слова:

оподаткування, контрольовані іноземні компанії, зарубіжний досвід, податкове законодавство.

Анотація

У статті досліджено особливості правової регламентації основних елементів правил контрольованих іноземних компаній. Обґрунтовано необхідність вивчення та впровадження позитивного досвіду зарубіжних країн. Встановлено, що законодавство про контрольовані іноземні компанії в більшості держав має єдину структуру і містить положення, що регламентують поняття «контрольованої іноземної компанії», «контролюючої особи», в тому числі поняття рівня «контролю», необхідного для визнання особи контролюючою, а також «порядок визначення прибутку контролюючої іноземної компанії контролюючій особі». Проаналізовано рекомендації Організації економічного співробітництва та розвитку щодо правил та оподаткування контрольованих іноземних компаній. Досліджено законодавство Великобританії, Німеччини та США щодо визначення статусу «податкового резидента». Встановлено, що у зарубіжній податковій практиці підстави визнання особи контролюючою в основному визначаються комбіновано. Здійснено аналіз вітчизняного законодавства щодо контрольованих іноземних компаній, внесених змін до Податкового кодексу України, зокрема статті «39-2 Контрольовані іноземні компанії». Вивчено роз’яснення щодо звільнення від оподаткування доходів (прибутку) контрольованих іноземних компаній наданих листом Міністерства фінансів України. Встановлено, що необхідним є приведення у відповідність до міжнародної практики ступеня відповідальності за порушення податкового законодавства та забезпечення переходу на якісно новий рівень міжнародної співпраці з обміну податковою інформацією. Для досягнення ефективного впровадження в Україні правової регламентації основних елементів правил контрольованих іноземних компаній необхідним є запозичення іноземного досвіду держав, які вже давно працюють над вирішенням даної проблеми та мають позитивні здобутки.

Посилання

Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві: Закон України від 16 січня 2020 року № 466-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/466-20#Text. (дата звернення: 20.04.2022).

Васильєв М., Назарова Г. Актуальні питання оподаткування юридичних та фізичних осіб внаслідок впровадження правил контрольованих іноземних компаній. Розвиток обліку, аудиту та оподаткування в умовах інноваційної трансформації соціально-економічних систем: матеріали VІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 25 листопада 2020 р. Кропивницький : Ексклюзив-Систем, 2020. С. 67–70.

Гриненко Ю.І., Гриненко І.М. Податкові ризики контрольованих іноземних компаній. Collection of scientific papers «SCIENTIA». Coventry, United Kingdom. 2021. January 29. С. 89–91.

Калач Г., Корінь І. Заходи з протидії агресивному податковому плануванню в Україні. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: «Економічні науки». 2020. № 3(35). 2 т. С. 23–30.

Олейнікова Л.Г., Долженко І.І. Удосконалення податкового контролю в Україні на основі реалізації інструментів плану BEPS та автоматичного обміну інформацією. Наукові праці НДФІ. 2020. № 3(92). С. 79–94.

Стеблянко А., Верещака Я. Перспективи деофшоризації в Україні. Молодий вчений. 2020. № 11(87). С. 315–318.

Кобильнік Д., Однорог Д. Податкові гавані світу: чи існують вони? Молодий вчений. 2020. № 5(81). С. 224–229.

Cакун О.С. Сутність агресивного податкового планування та його наслідки. економіка та суспільство. 2021. Випуск № 31. URL: file:///C:/Users/Acer/Desktop/%D0% 9A%D0%86%D0%9A_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F/676- %D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D 1%82%D1%96-648-1-10-20211020.pdf. (дата звернення: 20.04.2022).

Бахмач А.О. Участь України в міжнародній системі автоматичного обміну податковою та фінансовою інформацією (за стандартом CRS) в контексті кримінальної відповідальності за ухилення від сплати податків в Україні. Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право». 2020. Том 2. № 55. С. 177–183. 10. OECD. Designing Effective Controlled Foreign Company Rules. Action 3 – 2015 Final Report. OECD/ G20 Base Erosion and Profit Shifting Project. URL: http: //dx.doi. org/10.1787/9789264241152-en. (дата звернення: 20.04.2022).

Dahlberg М., Wiman В. The Taxation of Foreign Passive Income for Groups of Companies, IFA General Report. Cahiers de Droit Fiscal International. 2013. Vol. 98a. P. 17–56.

Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збору даних та інформації, необхідних для декларування окремих об’єктів оподаткування: Закон України від 17 грудня 2020 року № 1117-IX. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/1117-20#Text (дата звернення: 20.04.2022).

Доходи КІК: за яких умов вони звільняються від оподаткування? Вісник. Офіційно про податки. URL: http://www.visnuk.com.ua/uk/news/100026622-dokhodi-kik-za-yakikh-umovvoni- zvilnyayutsya-vid-opodatkuvannya (дата звернення: 20.04.2022).

Монаєнко Антон. Критерії визначення контролюючої особи КІК. ІІ Міжнародний податковий конгрес : збірник матеріалів (м. Ірпінь, 26 листопада 2021 р.). Ірпінь : Університет ДФС України, 2021. С. 522–524.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-15

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПУБЛІЧНОГО ПРАВА