IMPROVING THE MECHANISM FOR ENSURING THE RIGHT TO SOCIAL PROTECTION IN ORDER TO MAINTAIN PROPORTIONALITY WITH THE FINANCIAL CAPABILITIES OF THE STATE
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2021.3.20Keywords:
social protection, the right to social protection, immutability of the content and scope of human rights, proportionality, financial capabilities of the stateAbstract
The article examines the right to social protection in terms of its absolute nature and the possibility of reducing the content and scope of the adoption of new laws or amendments to existing laws while maintaining the essence of the right. It is established that in modern conditions the state of legal regulation of social relations, in which the right to social protection is exercised and protected, is characterized by low quality and inefficiency of certain legal norms, legal conflicts, gaps, systematic change of the mechanism of realization of the right to social protection on the State Budget of Ukraine for the relevant year, the Budget Code of Ukraine by granting the authority to determine the amount (scope) of social guarantees for certain categories of citizens of the Cabinet of Ministers of Ukraine, which usually chooses to reduce. The article states that the social policy of the state may be changed in particular in order to achieve its balance with the financial capabilities of the state. The size (scope) of specific types of social protection provided by the legislation for certain categories of persons may also change, as social human rights are not absolute, and the mechanism of their provision may be changed. It is proved that in order to ensure the constitutionality of the relevant changes, certain rules must be observed in the aggregate, which are related to: 1) the impossibility of narrowing the content and scope of existing rights and freedoms; 2) the obligation to preserve the very essence of the relevant rights; 3) the impossibility of delegating by the Verkhovna Rada of Ukraine the powers of any other entities to establish the amount of state social guarantees specified by the laws of Ukraine, including the Cabinet of Ministers of Ukraine; 4) compliance with the procedure for making appropriate amendments to special legislation, which should take place precisely by amending the relevant law, and not by including relevant provisions in the texts of the Budget Code of Ukraine, laws of Ukraine on the State Budget of Ukraine for the relevant year, as well as the establishment of other (additional) legislative regulation of relations, other than that which is the subject of special regulation by other laws of Ukraine.
References
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статей 29, 36, частини другої статті 56, частини другої статті 62, частини першої статті 66, пунктів 7, 9, 12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46 статті 71, статей 98, 101, 103, 111 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» (справа про соціальні гарантії громадян) від 9 липня 2007 року № 6-рп/2007. Офіційний вісник України. 2007. № 52. Ст. 2132.
Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії : Закон України від 5 жовтня 2000 року № 2017-III. Відомості Верховної Ради України. 2000. № 48. Ст. 409.
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями 49 народних депутатів України, 53 народних депутатів України і 56 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) пункту 4 розділу VII «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» від 26 грудня 2011 року № 20-рп/2011. Офіційний вісник України. 2012. № 3. Ст. 100.
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням правління Пенсійного фонду України щодо офіційного тлумачення положень статті 1, частин першої, другої, третьої статті 95, частини другої статті 96, пунктів 2, 3, 6 статті 116, частини другої статті 124, частини першої статті 129 Конституції України, пункту 5 частини першої статті 4 Бюджетного кодексу України, пункту 2 частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України в системному зв’язку з окремими положеннями Конституції України від 25 січня 2012 року № 3-рп/2012. Офіційний вісник України. 2012. № 11. Ст. 422.
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремого положення пункту 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України від 27 лютого 2020 року № 3-р/2020. Офіційний вісник України. 2020. № 26. Ст. 980.
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремого положення пункту 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України від 26 березня 2020 року № 6-р/2020. Офіційний вісник України. 2020. № 32. Ст. 1097.