PROFESSIONAL STANDARDS AS A BASIS FOR DETERMINING THE CONTENT OF STUDENTS’ TRAINING IN THE SPECIALTY 081 “LAW”

Authors

  • Olena Kostyuchenko

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2021.6.22

Keywords:

professional standard, legal profession, law students, educational and professional training programs, labor function, regulated profession, qualification characteristics, specialty “law”

Abstract

The article is devoted to the problem of standardizing the preparations of law students. It is analyzed the educational and labor legislation to determine the qualification requirements of employees who claim for legal positions or for legal activity as a self-employed person in the paper. It is emphasized that the legal profession, being included in the list of regulated professions, needs special attention in its standardization, but as of today, such component of determining the qualifications of employees as a professional standard is absent. It is substantiated that improving the quality of formation of professional competencies of law students should be carried out by focusing educational and professional training programs for lawyers on the professional standards of legal professions. It is proved that the professional standard based on the labor functions of the employee allows higher education institutions to specify the content of their training programs in accordance with the needs of employers. As a necessary condition of the employment contract employment function reveals the content of work performed by the employee. It is argued that the normative properties of professional standards of legal professions will standardize the training of law students in accordance with the needs of employers due to the fact that the content of these standards is disclosed through specific labor functions (labor actions, set of labor actions). It is concluded that the development of professional standards is an urgent task not only for higher education institutions, but also for employers and their associations, because it is necessary to coordinate the content of training law students to meet their needs for highly qualified workers. The approaching the content of training law students to the requirements and needs of the labor market will have a positive impact not only on the formation of their professional competencies, but also on the productivity and efficiency of lawyers. The formation of the content of legal training programs based on professional standards will accelerate the process of adaptation of young professionals to “inclusion” in work processes and reduce additional time and / or money of employers for professional training of legal professionals in the workplace.

References

Про вищу освіту : Закон України від 01 липня 2014 р. № 1556-VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 37–38. Ст. 2004.

Про нотаріат : Закон України від 02 вересня 1993 р. № 3425-XII. Відомості Верховної Ради України. 1993. № 39. Ст. 383.

Порядок складання кваліфікаційного іспиту про право на зайняття нотаріальною діяльністю. URL: https://minjust.gov.ua/m/poryadok-skladannya-kvalifikatsiynogo-ispitu-pro-pravona-zaynyattya-notarialnoyu-diyalnistyu

Національний класифікатор України. Класифікатор професій ДК 003:2010. Вид. офіц. Київ : Соцінформ, 2010. 746 с.

Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Вип. 1. Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності : Наказ Міністерства праці та соціальної політики України від 29 грудня 2004 р. № 336. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0336203-04#Text

Кодекс законів про працю України. Відомості Верховної Ради УРСР. 1971. № 50. Ст. 375.

Про освіту : Закон України від 05 вересня 2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39. Ст. 380.

Про оплату праці : Закон України від 24 березня 1995 р. № 108/95‑ВР. Відомості Верховної Ради України. 1995. № 17. Ст. 121.

Відомості про професійні стандарти: Національне агентство кваліфікації. URL: https://register.nqa.gov.ua/profesijni-standarti

Про затвердження Порядку розроблення, введення в дію та перегляду професійних стандартів : Постанова Кабінету Міністрів України від 31 травня 2017 № 373 Офіційний вісник України. 2017. № 47. Ст. 1457.

Про затвердження Методики розроблення професійних стандартів : наказ Міністерства соціальної політики України від 22 січня 2018 № 74. Офіційний вісник України. 2018. № 20. Ст. 673.

Столярук Х.С. Професійний стандарт фахівця з управління персоналом: проблеми розробки та використання. Соціально-трудові відносини: теорія та практика. 2018. № 1. С. 312–322.

Процевский А.И. Гуманизм норм советского трудового права. Харьков : Вища школа, 1982. 152 с.

Черних Ю.О., Черних О.Б. Професійні стандарти військових фахівців: сутність, перспективи створення та використання. Збірник наукових праць Військового інституту Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2015. № 49. С. 261–269.

Окландер М., Златова І. Професійний стандарт «фахівець з цифрового маркетингу». Маркетинг в Україні. 2016. № 4. С. 64–69.

Пуховська Л. Розвиток кваліфікацій і професійних стандартів у країнах Європейського Союзу. Порівняльно-педагогічні студії. 2014. № 4. С. 61–69.

Published

2021-12-27

Issue

Section

TOPICAL ISSUES OF THE DEVELOPMENT OF LEGAL EDUCATION