PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIP IN THE FIELD OF SCIENTIFIC AND TECHNOLOGICAL DEVELOPMENT

Authors

  • Kseniia Kurkova

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2021.6.13

Keywords:

public-private partnership, state-private partnership, scientific and technological development, administrative and legal support, state scientific and technological policy

Abstract

The article is devoted to the study of the essence, content and significance of public-private partnership in the field of scientific and technological development. The ratio of the categories “public-private partnership” and “state-private partnership” is analyzed. It is determined that the use of the term “public-private partnership” in the field of scientific and technological development is more rational, as it takes into account a wider range of interests, public and private, as well as the interaction of all possible participants in scientific and technological development. It is proposed to understand public-private partnership in the field of scientific and technological development in a broad sense – a legal model for implementing the strategy of state scientific and technological policy, based on updated conceptual approaches to administrative and legal support of scientific and technological development. on a parity, democratic, fair and cooperative basis with the definition of a new role and functions of the state in these processes on the basis of a balanced public-private approach, in which the state acts not as a “regulator of relations” but as a “full partner”; and in a narrow sense – a set of legally formalized equal relations of strategic, technological-innovative, financial, organizational-personnel, information-analytical, institutional nature between public and private partners, in which the parties interact in the decision-making process and coordinate joint actions to achieve joint certain public interest, which is formalized for specific purposes of scientific and technological development. The characteristic features of public-private partnership in the field of scientific and technological development are determined. The main forms of public-private partnership in the field of scientific and technological development depending on the areas of its implementation, which should be implemented in Ukraine in order to increase the efficiency of administrative and legal support of scientific and technological development.

References

Дубок І. Сутність та особливості державно-приватного партнерства. Збірник наукових праць Національної академії державного управління при Президентові України. 2014. Вип. 2. С. 139–149.

Інноваційна політика. Європейський досвід та рекомендації для України. Київ : Фенікс, 2011. Том 2 : Аналіз законодавства України у сфері досліджень, розробок та інноваційної діяльності та пропозиції щодо доповнень до законодавства. Проект ЄС «Вдосконалення стратегій, політики та регулювання інновацій в Україні». 350 с.

Чмир О., Шкворець Ю., Єгоров І. Державно-приватне партнерство у науково-технічній та інноваційній сфері: теоретичні засади та практичні проблеми впровадження в Україні. Наука та наукознавство. 2012. № 3. С. 98–109.

Смит А. Исследование о природе и причинах богатства народов. Москва : Эксмо, 2007. 960 с.

Кочеткова С. Государственно-частное партнёрство: учебное пособие. Москва : Издательский дом Академии естествознания, 2016. 174 с.

Румянцева А. Кластерная политика как стратегия регионального развития. Москва : Издательский дом МИСиС, 2013. 235 с.

Грищенко С. Підготовка та реалізація проектів публічно-приватного партнерства : практ. посіб. для органів місцев. влади та бізнесу. Київ : ФОП Москаленко О., 2011. 140 с.

Сімсон О. Державно-приватне партнерство в інноваційній сфері. Вісник Академії правових наук України. 2011. № 4. С. 222–230.

Про державно-приватне партнерство : Закон України від 1 липня 2010 року № 2404-VI. Відомості Верховної Ради України. 2010. № 40. Ст. 524.

Delmon J. Private Sector Investment in Infrastructure: Project Finance, PPP Projects and Risk. The World Bank and Kluwer Law International. 2009. P. 7.

OECD. Science, Technology and Industry Outlook. Paris, 2004. 234 p.

Сімсон О. Державно-приватне партнерство як пріоритетний механізм реалізації сучасної інноваційної політики України. Інноваційна політика та законодавство в Європейському Союзі та Україні: формування, досвід, напрямки наближення : матеріали Міжнар. симп. (Київ, 2–3 червня 2011 р.). С. 87–91.

Шелгунов А. Государственно-частное партнерство как форма взаимодействия государства, науки и бизнеса. Технологический прорыв России: стратегическое партнерство государства и бизнеса : материалы науч.-практ. конфер. (Москва, 7–10 февраля 2006 г.). URL: http://www.vneshmarket.ru/content/document_r_68C7C2C7-D2A7-49A3-8275-5318784061D6.html.

Albert N. Link. Government as Enterpreneur. N.-Y. ; Oxford : University Press, 2009. 196 c.

Варнавский В. Управление государственно-частными партнерствами за рубежом. Вопросы государственного и муниципального управления. 2012. № 2. С. 134–147.

Делмон Д. Государственно-частное партнёрство в инфраструктуре практическое руководство для органов государственной власти. 2010. URL: http://www.fa.ru/org/chair/gchp/Documents/biblio/Делмон%20public_private_partner.pdf.

Інноваційна політика: Європейський досвід та рекомендації для України. Київ : Фенікс, 2011. Том 1 : Ключові особливості інноваційної політики в якості основи для розробки заходів сприяння інноваціям, що спрямовують Україну до заснованої на знаннях конкуренто-спроможної економіки – порівняння ситуації в ЄС і Україні. Проект ЄС «Вдосконалення стратегій, політики, та регулювання інновацій в Україні». 214 с.

Грибовский А., Судариков А. Приоритетные направления государственно-частного партнерства в научно-технической и инновационной сферах (опыт зарубежных стран). Управление наукой и наукометрия. 2011. Вып. 10. С. 175–191.

Published

2021-12-27

Issue

Section

TOPICAL ISSUES OF PUBLIC LAW