ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ ТА МОДЕЛІ МІСЦЕВОГО УПРАВЛІННЯ В ДЕРЖАВАХ – ЧЛЕНАХ ЄС

Автор(и)

  • Ольга Володимирівна Стогова

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2021.4.18

Ключові слова:

децентралізація, місцеве управління, моделі місцевого управління, Європейський Союз

Анотація

Автор аналізує основні моделі місцевого управління в країнах-членах ЄС та вплив децен- тралізації на їх еволюцію. Централізована модель найчастіше реалізується в невеликих за територією країнах та базується на визначальній ролі центрального уряду та його відомств. У цій моделі місцеві та регіональні органи управління мають обмежені компетенції в галузі регіонального розвитку та планування. Така модель реалізується в невеликих державах- членах Європейського Союзу, насамперед у країнах, які мають однорівневу систему місце- вого самоврядування. Зроблено висновок, що модель місцевого управління визначається розміром країни та системою регіонального розвитку. Виділяють централізовані, децентра- лізовані та федеральні моделі. У статті проаналізовано основні елементи адміністративного управління регіональним плануванням та розвитком у централізованих та децентралізова- них державах. У нових державах-членах ЄС централізована модель є домінуючою через менший розмір країн та значну роль фондів ЄС у регіональному розвитку. Розподіл цих ресурсів контролюється центральним урядом та його відомствами, але в кількох країнах сформовані спеціальні гібридні органи. Таким чином, децентралізація в невеликих за роз- мірами державах стимулювалася коштами фондів ЄС. Після кризи 2008 року в управлінні регіональним розвитком запанували нові підходи: централізація та концентрація. Ці тенден- ції можна спостерігати в централізованих системах, які раніше частково децентралізували регіональний розвиток. Так, регіональні органи та агенції було скасовано, у регіоналізо- ваних країнах регіональні одиниці було об’єднано, а тенденції федералізації було призу- пинено. У нових державах-членах та в середземноморських країнах вплив законодавства Європейського Союзу є більш значним, оскільки їхні регіональні одиниці переважно менш розвинені та є основними одержувачами коштів фондів ЄС.

Посилання

Kuhlmann S., Wollmann, H. Introduction to Comparative Public Administration. Cheltenham, Northampton : Edward Elgar, 2014.

Bäumer K. Kroës G. Decentralisation in German Context: An Assesment of Governance Actors and Approaches ‘from Below’. In E. Dick, K. Gaesing, D. Inkoom and T. Kausel, eds., Decentralisation and Regional Development. Experiences and Lessons from Four Continents over Three Decades. Basel: Springer International, 2016. pp. 57–70.

Deželan T., Maksuti A. Uršić, M. Capacity of Local Development Planning in Slovenia: Strenghts and Weakness of Local Sustainable Development Strategies. Lex Localis – Journal of Local Self-Government, 2014. 12 (3).

Ravšelj D. Aristovnik A. R&D Subsidies as Drivers of Corporate Performance in Slovenia: The Regional Perspective. DANUBE: Law and Economics Review 8 (2), 2017. pp. 79–95.

Adams N. National Spatial Strategies in the Baltic States. In N. Adams, J. Alden, and N. Harris, eds., Regional Development and Spatial Planning in an Enlarged European Union. Aldershot: Ashgate, 2006. pp. 155–181.

Measuring Regional Authority. A Postfunctionalist Theory of Governance / L. Hoogle et al. Oxford: Oxford University Press, 2016. Vol. I.

Pálné Kovács I. Failed Rescaling of Territorial Governance in Hungary: What Was the Gist? In S. Nunes, and J. Buček, eds., Fiscal Austerity and Innovation in Local Governance in Europe. London, New York: Routledge, 2014. pp. 95–112.

Piattoni S. The Committee of the Regions: multi-level governance after enlargement. In E. Best, T. Christiansen and P. Settembri, eds., The Institutions of the Enlarged European Union. Continuity and Chang. Cheltenham, Northampton: Edward Elgar, 2008. pp. 162–182.

Tatham M. With, Without or Against the State? How European Regions Play the Brussels Game. Oxford: Oxford University Press, 2016.

Adshead M. Policy networks and sub-national government in Ireland. In M. Adshead, and M. Millar, eds., Public Administration and Public Policy in Ireland. Theory and Methods. London, New York: Routledge, 2003. pp. 108–128.

Callanan M. Regional Authorities and Regional Assemblies. In M. Callanan and J.F. Keogan, eds. Local Government in Ireland. Inside Out. Dublin: Institute of Public Administration, 2003. pp. 429–446.

Halkier H., Danson M., Damborg, C. (eds.) (1998) Regional Development Agencies in Europe. London (UK) – Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers & Regional Studies Associations, 1998.

Malíková L., Jacko T. Public Administration Reforms in Slovakia: Reviewing Previous Structures and Adopting a New Model. In S. Guérard and A. Astrauskas, eds., Local Autonomy in the 21st Century. Between Tradition and Modernisation. L’autonomie locale au XXIe siècle. Entre tradition et modernisation. Lille: Institut Universitaire Varenne, 2016. pp. 285–304.

Weber T., Köppert V. Kommunalrecht Bayern. 3., neu bearbeitete Auflage. Heidelberg: C. F. Müller, 2015.

Cassese S. Il diritto administrativo: storia e prospettive. Milano: Giuffré, 2010.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-01

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПУБЛІЧНОГО ПРАВА