ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ В БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВАХ
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2025.5.26Ключові слова:
бухгалтерський облік, бюджетні установи, публічні фінанси, відповідальність, Бюджетний кодекс України, фінансовий контроль, підзвітністьАнотація
У статті розглянуто особливості організації бухгалтерського обліку в бюджетних установах України як ключового елементу забезпечення законності та прозорості у сфері публічних фінансів. Підкреслено, що на відміну від комерційних підприємств, діяльність яких орієнтована на отримання прибутку, бюджетні установи функціонують для задоволення суспільних потреб і виконання державних завдань. Це зумовлює специфічний характер бухгалтерського обліку, де кожна фінансова операція набуває не лише економічного, а й юридичного значення та підлягає суворій регламентації. Особливу увагу приділено аналізу конституційних і законодавчих засад організації обліку, зокрема положенням Конституції України, Бюджетного кодексу та Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні». Наголошено на тому, що принципи законності, достовірності та відповідальності формують основу правового режиму облікової системи у бюджетних установах і гарантують належний рівень фінансової дисципліни.У статті розкрито багаторівневу систему юридичної відповідальності за порушення у сфері обліку, яка включає адміністративні, дисциплінарні та кримінальні заходи впливу. Це підкреслює, що бухгалтерський облік у бюджетному секторі виступає не лише технічним процесом, а й правовим інститутом, спрямованим на захист публічних ресурсів. Окремо проаналізовано перспективи адаптації української системи обліку до міжнародних стандартів IPSAS, що сприяє підвищенню прозорості та уніфікації фінансової інформації, а також зміцненню довіри як з боку суспільства, так і міжнародних партнерів.Практичне значення отриманих результатів полягає у можливості їх використання для вдосконалення законодавчої та методичної бази бухгалтерського обліку, підвищення ефективності державного фінансового контролю та інтеграції України до європейського й світового фінансово-правового простору. Перспективи подальших наукових пошуків пов’язані з дослідженням впливу цифровізації на систему обліку, аналізом судової практики у справах про порушення фінансової дисципліни та розробкою інноваційних механізмів забезпечення прозорості управління публічними фінансами.
Посилання
Бандурка О. М., Ортинський В. Л., Дьяченко О. В. Фінансове право України : підручник. Харків : Право, 2019. 480 с.
Бюджетний кодекс України : Закон України від від 08.07.2010 № 2456-VI. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2010, № 50-51, ст.572. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text.
Конституція України: Закон України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 30, ст. 141. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text.
Кодекс України про адміністративні правопорушення : Закон України від 07.12.1984 № 8073-X. Відомості Верховної Ради Української РСР (ВВР) 1984, додаток до № 51, ст.1122. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text.
Кримінальний кодекс України : Закон України від 05.04.2001 № 2341-III. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2001, № 25-26, ст.131. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14#Text.
Кириленко О. Публічні фінанси : навч. посіб. Київ : Знання, 2021. 312 с.
Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні : Закон України від 16.07.1999 № 996-XIV. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1999, № 40, ст.365. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/996-14#Text.
Федосов В. М., Опарін В. М., Льовочкін С. В. Державні фінанси : підручник. Київ : КНЕУ, 2020. 512 с.
International Public Sector Accounting Standards (IPSAS). Handbook of International Public Sector Accounting Pronouncements. New York : IFAC, 2022. 1568 p. URL: https://www.ifac.org.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.


