ВИЗНАЧЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО СУВЕРЕНІТЕТУ: ЩО ТАКЕ ІНФОРМАЦІЙНИЙ СУВЕРЕНІТЕТ?
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2025.4.39Ключові слова:
інформаційний суверенітет, цифровий суверенітет, кіберсуверенітет, суверенітет даних, міжнародне право, права людини, Україна, GDPR, кібербезпека, глобальні спільні надбанняАнотація
У статті досліджується переосмислення суверенітету в цифрову епоху крізь призму формування нового парадигмального підходу – інформаційного суверенітету. Якщо традиційне міжнародне право пов’язувало суверенітет із територією та кордонами, то цифровізація висунула інформаційні та дані потоки як нову сферу суверенного авторитету.Доводиться, що інформаційний суверенітет слід розуміти як багатовимірну практику, що поєднує автономію, владні повноваження та відповідальність: здатність діяти незалежно у кіберпросторі, юридичну компетенцію регулювати інформаційні потоки та нормативний обов’язок балансувати між національними інтересами, правами людини та глобальною взаємозалежністю. Аналіз розгортається у чотирьох напрямах. По-перше, розробляється робоче визначення інформаційного суверенітету на основі доктринальних дебатів у міжнародному праві, європейських та китайських правових підходів, а також українських досліджень, сформованих у реаліях гібридної війни. По-друге, здійснюється порівняння моделей суверенітету в цифрову добу: китайська концепція «кіберсуверенітету», що акцентує на оборонному контролі; право-орієнтована парадигма «суверенітету даних» у ЄС, уособлена Регламентом GDPR; а також ринково-орієнтований підхід США. По-третє, висвітлюються нормативні суперечності, зокрема конфлікт між імперативами національної безпеки та універсальними правами людини, а також проблема узгодження державного суверенітету з кіберпростором як глобальним спільним надбанням. Нарешті, пропонується типологія інформаційного суверенітету – оборонного, економічного та регулятивного, яка надає аналітичну чіткість конкуруючим інтерпретаціям суверенітету у цифровій сфері.Стаття доходить висновку, що інформаційний суверенітет не слід тлумачити як повернення до абсолютного територіального контролю, а як багаторівневу практику врядування.Для України це означає одночасно протидію дезінформації, розвиток власних цифрових спроможностей і гармонізацію з європейськими регулятивними стандартами. У ширшій перспективі типологія демонструє, що інформаційний суверенітет – це не фіксований статус, а постійний процес переговорів між безпекою, економікою та правом. Усвідомлення цієї динаміки є ключем до формування механізмів врядування, які збережуть як автономію держав, так і відкритість глобального цифрового порядку.
Посилання
Люлько С. Інформаційний суверенітет держави. Logos Science, 2019. 178–181.
Sénat. The duty of digital sovereignty. Paris : Sénat, 2019. P. 4.
Ruohonen J. The treachery of images in the digital sovereignty debate. Digital Policy, Regulation and Governance. 2020. Vol. 22. No. 3. P. 223–240.
Куцепал С. Інформаційний суверенітет та інформаційна безпека України: Виклики та реалії війни. Poltava Law Review. 2023. No. 1. P. 78–88.
European Parliament. Resolutions on technological and digital sovereignty. Brussels, 2025. P. 12.
GDPR. Regulation (EU) 2016/679. Brussels : Official Journal of the European Union, 2016.
Cybersecurity Law of the PRC. Beijing : National People’s Congress, 2017.
Internet Society. Digital sovereignty: analysis report. Geneva, 2019.
Amnesty International. China: “cyber-sovereignty” as a tool of repression. Brussels, 2017.
Yi Shen. Cyber Sovereignty and the Governance of Global Cyberspace. Springer, 2016: 81–93.
Data Security Law of the PRC. Beijing : National People’s Congress, 2021.
Hummel P., Couture S., Toupin S. Digital sovereignty debates: concepts and critiques. SpringerLink, 2021.
Chin Y.C., Li K. Sovereignty in the Cyberspace: Contestation of Concepts and Policies. AoIR: The 22nd Annual Conference of the Association of Internet Researchers, 2021.
Дубов Д. Кіберпростір як новий вимір геополітичного суперництва. Київ : НІСД, 2014.
ECFR. Europe’s digital sovereignty: from rulemaker to superpower. Brussels, 2020.
CNIL. The GDPR and the protection of personal data. Paris, 2018. P. 25.
Innovation News Network. Data sovereignty: implications and challenges. London, 2020.
SWP. European digital sovereignty: internal and external dimensions. Berlin, 2021.
CESE. For a European policy of digital sovereignty. Paris, 2020. P. 20.
Hnatyuk S. Geopolitical digital vision of the US and EU: digital solidarity, digital sovereignty and new cyberspace strategy. Kyiv : NISD, 2021.
Kutsepal S.V. Information sovereignty and information security of Ukraine. Pravo Ukrainy. 2021. P. 37–45.
Krasner S. Sovereignty: organized hypocrisy. Princeton : Princeton University Press, 1999. P. 256.
Buromenskyi M. International law and state information security. Kyiv : NaUKMA, 2018. P. 215.
SWP. Russia’s sovereign Internet law: tightening the control of online information. Berlin : Stiftung Wissenschaft und Politik, 2021.
CESE. Europe and digital sovereignty: exploratory opinion. Brussels : Comité économique et social européen, 2022.
UN General Assembly. The promotion, protection and enjoyment of human rights on the Internet, A/HRC/RES/20/8, 2013.
Creemers R. Cyber China: upgrading propaganda, public opinion work and social management for the twenty-first century. Journal of Contemporary China. 2015. Vol. 24. No. 93. P. 85–100.
DeNardis L. The Internet in everything: freedom and security in a world with no off switch. New Haven : Yale University Press, 2020.
ECFR. Europe’s digital sovereignty: from rulemaker to superpower in the age of US-China rivalry. European Council on Foreign Relations, 2021.
Floridi L. The fourth revolution: how the infosphere is reshaping human reality. Oxford : Oxford University Press, 2014.
UN. Global digital compact. United Nations, Our Common Agenda Report, 2022.
ECHR. Big Brother Watch and others v. the United Kingdom, Judgment. Strasbourg : European Court of Human Rights, 2018.
Held D. Global covenant: the social democratic alternative to the Washington Consensus. Cambridge : Polity Press, 2004.
Springer. Governance of AI and cyber sovereignty in China. Berlin : Springer, 2024. Amnesty International. Digital security and repression. 2019.
European Council on Foreign Relations. The geopolitics of technology: how the EU can become a global player, 2022. French Strategy for Cloud Computing & Data Sharing. 2023, March 15.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.


