КРИМІНАЛІЗАЦІЯ ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО САНКЦІЇ: ВИТОКИ І ПРОБЛЕМИ НОРМОТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Віталій Володимирович Кузнецов Інститут правотворчості та науково-правової експертизи Національної академії наук України https://orcid.org/0000-0003-1727-4019

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2025.1.16

Ключові слова:

законопроєкт, збройна агресія, заохочувальна норма, Кримінальний кодекс України, об’єкт складу кримінального правопорушення, об’єктивна сторона складу кримінального правопорушення, обмежувальні заходи, санкції, суб’єкт складу кримінального правопорушення

Анотація

У статті розглянуто європейський досвід у сфері протидії санаційному законодавству, висвітлено його вплив на вітчизняну нормотворчу діяльність щодо криміналізації порушення і обходу обмежувальних заходів (санкцій). Автором обґрунтовано, що агресія Росії спонукала до застосування санкційного режиму до фізичних і юридичних осіб, які є учасниками чи причетними до цього міжнародного конфлікту, з боку як України, так і європейської спільноти. У дослідженні констатовано, що недотримання окремими суб’єктами вимог санкційного режиму спонукало Європейський парламент та Раду Європи ухвалити Директиву ЄС 2024/1226 «Про визначення кримінальних правопорушень і покарань за порушення обмежувальних заходів Союзу та внесення змін до Директиви ЄС 2018/1673». Установлено, що кримінальне законодавство більшості країн – членів Європейського Союзу визнає порушення та/чи обхід санкцій протиправним діянням.Зроблено висновок, що вітчизняне законодавство потрібно адаптувати до вимог Директиви ЄС 2024/1226, що є однією з умов вступу до Європейського Союзу. Внесення змін до Кримінального кодексу України щодо криміналізації порушення обмежувального заходу (санкції) потребує не тільки врахування положень вказаної Директиви, але й дотримання принципу правової визначеності.У статті було проаналізовано чотири законопроєкти щодо запровадження відповідальності за порушення санкційного режиму (№ 4002 від 1 вересня 2020 року, № 5193 від 2 березня 2021 року, № 8384 від 25 січня 2023 року, № 12406 від 14 січня 2025 року), які станом на 24 лютого 2025 року не отримали нормативної реалізації. Узагальнення зауважень Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України до вказаних законопроєктів дозволило встановити найбільш типові: відсутність чітких і повних обмежень у регулятивному санкційному законодавстві; дуалістичність у визначенні родового об’єкта складу кримінального правопорушення; неточно визначені ознаки об’єктивної сторони та суб’єкт складу кримінального правопорушення; реґламентація окремих санкцій не відповідає характеру та ступеню суспільної небезпеки діяння; реґламентація позбавлення права обіймати деякі посади чи займатися якоюсь діяльністю не відповідає загальним положенням застосування такого покарання; непослідовність у реґламентації заохочувальної кримінально-правової норми. Зроблено висновок про більш вдалу модель відповідної кримінально-правової заборони, яка передбачена у проєкті № 12406 від 14 січня 2025 року.

Посилання

Directive (EU) 2024/1226 of the European Parliament and of the Council of 24 April 2024 on the definition of criminal offences and penalties for the violation of Union restrictive measures and amending Directive (EU) 2018/1673. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/ ?uri=CELEX:32024L1226&qid=1738829383792.

European Parliament legislative resolution of 12 March 2024 on the proposal for a directive of the European Parliament and of the Council on the definition of criminal offences and penalties for the violation of Union restrictive measures (COM(2022)0684 – C9–0401/2022 – 2022/0398(COD)). URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52024AP0125.

Three years of Russia’s full-scale invasion and war of aggression against Ukraine: EU adopts its 16th package of economic and individual measures. Council of the EU. 24.02.2025. URL: ttps://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2025/02/24/three-years-of-russia- s-full-scale-invasion-and-war-of-aggression-against-ukraine-eu-adopts-its-16th-package-of- economic-and-individual-measures/?utm_source=brevo&utm_campaign=AUTOMATED%20 -%20Alert%20-%20Newsletter&utm_medium=email&utm_id=3318.

Богатих І. Криміналізація відповідальності за обхід санкцій: український та іноземний досвід. VІI Міжнародний кримінально-правовий форум. Сесія 1. Реалії воєнного часу. м. Київ, 11 лютого 2025 р. URL: https://www.youtube.com/live/y0Jgmr6yK0U.

Висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України на проєкт закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення відповідальності за порушення вимог санкційного режиму, діючого на захист національної безпеки і територіальної цілісності України» від 29 вересня 2020 р. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=69769.

Висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України на проєкт закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення кримінальної відповідальності за порушення законодавства про санкції» від 2 червня 2021 р. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=71293.

Висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України на проєкт закону України «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України та інших законів щодо встановлення кримінальної відповідаль- ності за порушення законодавства про санкції» від 31 січня 2023 р. URL: https://itd.rada.gov. ua/f9974ac6-45e9-4fb9-9192-0c99039c7155.

Висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України на проєкт закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України і Кримінального процесуального кодексу України та Закону України «Про санкції» щодо встановлення відповідальності за порушення спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» від 12 лютого 2025 р. URL: https://itd.rada.gov.ua/f9974ac6-45e9-4fb9-9192-0c99 039c7155.

Климосюк А., Рубащенко М. Директива ЄС про криміналізацію порушення санкцій: огляд та рекомендації для України. Аналітичний центр «Інститут законодавчих ідей», 2024. 27 с.

Пресслужба РНБО – Санкції проти РФ почали вводитись із перших днів агресії проти нашої країни. URL: https://web.archive.org/web/20150914013926/http://www.rnbo.gov.ua/ news/2259.

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення відповідальності за порушення вимог санкційного режиму, діючого на захист національної безпеки і територіальної цілісності України : проєкт закону України від 1 вересня 2020 р. № 4002. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=69769.

Про внесення змін до Кримінального кодексу України і Кримінального процесуального кодексу України та Закону України «Про санкції» щодо встановлення відповідальності за порушення спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) : пояснювальна записка до проєкту закону України від 14 січня 2025 р. № 12406. URL: https://itd.rada.gov.ua/443afab7-63b7-4426-be2d-6484b7a5080f.

Про внесення змін до Кримінального кодексу України і Кримінального процесуального кодексу України та Закону України «Про санкції» щодо встановлення відповідальності за порушення спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) : проєкт закону України від 14 січня 2025 р. № 12406. URL: https://itd.rada.gov.ua/443afab7-63b7-4426- be2d-6484b7a5080f.

Про внесення змін до Кримінального кодексу України і Кримінального процесуального кодексу України та Закону України «Про санкції» щодо встановлення відповідальності за порушення спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) : пояснювальна записка до проєкту закону України від 14 січня 2025 р. № 12406. URL: https://itd.rada.gov.ua/443afab7-63b7-4426-be2d-6484b7a5080f.

Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо встановлення кримінальної відповідальності за порушення законодавства про санкції : проєкт закону України від 2 березня 2021 р. № 5193. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=71293.

Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України та інших законів щодо встановлення кримінальної відповідальності за порушення законодавства про санкції : проєкт закону України від 25 січня 2023 р. № 8384. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/41227.

Про санкції : Закон України від 14 серпня 2014 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1644-18#Text

Рубащенко М. Криміналізація порушення обмежувальних заходів (санкцій) в Україні: фактори і цілі. Кримінально-правова охорона безпеки людини, нації, світу: фундаментальність, трансдисциплінарність і ноонауковість убезпечення : матеріали VIII Міжнародної науково-практичної конференції, м. Харків, 17 травня 2024 р. / за ред. Л. Демидової (гол. ред.) та ін. ; Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого, каф. кримін. права, каф. кримін.-прав. політики ; ГО «Всеукр. асоц. кримін. права», відокремл. підрозділ в Харків. обл. Харків : Право, 2024. 280 с.

Рубащенко М., Климосюк А. Обсяг криміналізації порушення та обходу санкцій: Директива ЄС та український вимір. Європеїзація кримінального права України : матеріали Міжнародної наукової конференції, 19 грудня 2024 р. / редкол. : Ю. Пономаренко (гол.) та ін. ; Коміс. з питань прав. реформи при Президентові України та ін. Харків : Право, 2025. С. 204–209.

Рубащенко М., Климосюк А. Перспектива криміналізації порушення законодавства про санкції в країні. Науковий вісник Науково-дослідного інституту проблем досудового розслідування. 2024. № 1. С. 115–131. DOI: 10.61417/2786–7900.2024.3.

Санкції проти РФ. Міністерство закордонних справ України. 9 січня 2025 р. URL: https://mfa.gov.ua/protidiya-agresiyi-rf/sankciyi-proti-rf.

Огляд стану притягнення до відповідальності за обхід санкцій: сучасний стан та перспективи / Т. Хутор та ін. Аналітичний центр «Інститут законодавчих ідей», 2023. 28 с. URL: https://confiscation.com.ua/analytics/oglyad_stanu_prytyagnennya_do_vidpovidalnosti_za_ obhid_sankczij_suchasnyj_stan_ta_perspektyvy/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-20

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ КРИМІНАЛЬНОГО ПРАВА ТА ПРОЦЕСУ