ЗМІСТ ФРАНЧАЙЗИНГУ: ОСОБЛИВОСТІ ДОГОВОРУ КОМЕРЦІЙНОЇ КОНЦЕСІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2024.2.2

Ключові слова:

комерційна таємниця, торговельна марка, франшиза, інтелектуальна власність, ліцензійна угода, посібник з експлуатації франшизи.

Анотація

Сьогодні використання франчайзингу стає все більш поширеним у підприємницькій діяльності не тільки в Україні а й в цілому світі, адже воно може надавати істотні переваги як правоволодільцю, так і користувачу, а також споживачам продукції чи послуг. Найбільш досвідченою країною у франчайзингу є США, де за даними експертів Всесвітньої Організації Інтелектуальної Власності, товарообіг на умовах франчайзингу становить понад третину всієї роздрібної торгівлі. Правоволоділець франшизи отримує найбільш зручний спосіб масштабувати свій бізнес, а користувач – доступ до перевіреної бізнес моделі, набуває собі робоче місце, не вигадуючи велосипед, користується стороннім досвідом та інтелектуальною власністю. Франчайзинг також може стати одним з головних методів для відновлення малого та середнього бізнесу повоєнної економіки в Україні. Мета. Метою статті є розгляд франчайзингу з точки зору правового та комерційного змісту, порівняння положення Цивільного та Господарського кодексів України, що регулюють договір комерційної концесії, а також визначення особливостей договору. Методика. Методика включає комплексний аналіз та узагальнення наявного науково-теоретичного матеріалу та формулювання відповідних висновків та рекомендацій. Під час дослідження використовувались наступні методи наукового пізнання: синтезу, індукції, термінологічний, логіко-семантичний, функціональний. Результати. Комерційна концесія (франчайзинг) немає єдиного окремого законодавчого документу, який би впорядкував всі тонкощі у відносинах правоволодільця та користувача при заключенні договору. Але у багатьох країнах, зокрема в Україні, створюються міжнародні федерації, асоціації франчайзингу, які регулюють такі відносини з допомогою прийняття етичних кодексів та встановлення правил. Також статтею розглядаються такі поняття як «франчайзбук» та «майстер-франшиза», що також не вказані в законодавствах жодної країни світу та обгрунтовується доцільність їхнього існування і потреба в регулюванні. Наукова новизна. Прогалини у законодавстві породжують зростання кількості правопорушень у цій сфері, тим паче що в Україні немає усталеної судової практики, яка б могла стати прикладом для вирішення багатьох питань. Тож, актуальність дослідження змісту франчайзингу та особливостей договору комерційної концесії полягає у необхідності визначення прогалин у законодавстві та з’ясуванні шляхів їх вирішення. Практична значимість. Результати дослідження може бути використано у навчальній та правотворчій діяльності.

Посилання

Цивільний кодекс України від 16 січня 2003 року № 435-IV/ Відомості Верховної Ради України. 2003. № 40–44. Ст. 356.

Господарський кодекс України від 16 січня 2003 року № 436-IV/ Відомості Верховної Ради України. 2003. № 18, № 19-20, № 21-22. Ст. 144.

Дмитришин В.С. Договір комерційної концесії та договір франчайзингу. Співвідношення понять та правова категорія. Часопис Київського університету права. 2010. № 3. С. 199−203.

Шишка Р. Договір франчайзингу. Бізнес–інформ. 1996. № 15. С. 7–9.

European Franchise Federation. The European Code of Ethics for Franchising: https://efffranchise.com/code-of-ethics/ (Дата звернення 25.03.2024)

Паніна Ю.С. Правове регулювання договору франчайзингу в Європейському Союзі та Україні. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Ужгородський національний університет, Івано-Франківський університет права імені Короля Данила Галицького, Ужгород, Івано-Франківськ, 2017. 264 с.

Договір комерційної концесії: теорія, законодавство, судова практика: монографія / Г. О. Андрощук, Ю. Є. Атаманова, А. Г. Дідук та ін.; за наук. ред. Н. М. Мироненко. К.: НДІ ІВ НАПрН України, 2018. 212 с.

Піддубна В.Ф. Щодо питання правової природи договору комерційної концесії (франчайзингу). Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія право. 2017. Випуск 47. Т.1. С. 152–154.

Key Terms of a Franchising Agreement. World Intellectual Property Organization. URL: https://www.wipo.int/meetings/en/doc_details.jsp?doc_id=90197 (Дата звернення 27.03.2024)

Цират Г.В. Франчайзинг і франчайзингoвий дoгoвір. Київ. Іcтина, 2002. 240 с.

Franchise Group. https://franchisegroup.com.ua/about-franchising/2021-2022-year/(Дата звернення 28.03.2024)

Prigoreanu I. Franchise, opportunity or threat in the era of digitalization. In: Economic and legal aspects of digitalization in the context of globalization, Ed. 2, 4-5 martie 2022, Chişinău. University of European Studies of Moldova, 2022, Ediția 2, Vol. 1, pp. 7–15.

Сприндис С.І. Співвідношення понять «комерційна концесія» і «франчайзинг» / С. І. Сприндис // Часопис цивілістики : наук.-практ. журн. / редкол.: С. В. Ківалов (голов. ред.), Є. О. Харитонов (заст. голов. ред.), К. Г. Некіт (відп. секр.) [та ін.]. Одеса : НУ «ОЮА», 2021. Вип. 40. С. 40–45.

Lee K., Jarvis J., Kundra Sh., Mihoubi B., Grueneberg S. Alternatives To Master Franchising: Area Development Agreements, Area Representatives And Joint Ventures [Electronic resource] / Kathie Lee, Judith Jarvis, Shivendra Kundra, Bachir Mihoubi, Susan Gruenebrg // International Journal of Franchising Law. 2012. Volume 10. Issue 4. Available from: https://www.swlaw.com/assets/pdf/news/2012/11/27/AlternativesToMasterFranchisin g_Grueneberg_.pdf (viewed on April 3, 2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-25

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПРИВАТНОГО ПРАВА