ТЕОРЕТИКО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ ВИЗНАЧЕННЯ СУБ’ЄКТНОГО СКЛАДУ ПРАВОВОГО МОНІТОРИНГУ В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2023.4.7

Ключові слова:

Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Міністерство юстиції України, правовий моніторинг, правотворчість, Президент України, прокуратура, суб’єкти правового моніторингу, суди.

Анотація

У статті розглядаються проблеми визначення суб’єктів правового моніторингу. Сформульовано авторське визначення і перелік суб’єктів правового моніторингу. До суб’єктів правового моніторингу більшість авторів відносять державні органи, органи місцевого самоврядування, інші органи, які здійснюють заходи щодо моніторингу в межах предмета та на підставі спеціальних повноважень, якими вони наділені відповідним нормативно-правовим актом. Пропонується розширити перелік суб’єктів правового моніторингу, додавши недержавні установи та організації, громадські та наукові інститути, окремих громадян. З урахуванням різних наукових підходів, що існують у теорії правового моніторингу, запропоновано класифікації суб’єктів правового моніторингу. Робиться висновок про необхідність виділення окремо суб’єктів та учасників правового моніторингу. На підставі аналізу чинного законодавства та практики моніторингових досліджень висуваються пропозиції з удосконалення законодавчого регулювання діяльності суб’єктів правового моніторингу (проєкт Закону України «Про правотворчу діяльність», реєстр № 5707 від 25.06.2021). Пропонується передбачити ініціативне проведення моніторингових досліджень у правовій сфері. Ініціативні учасники мають бути на законодавчому рівні наділені правом представляти матеріали, що відображають результати самостійно проведеного правового моніторингу. Такі матеріали повинні підлягати обліку координатором правового моніторингу. Робиться загальний висновок щодо включення в роботу з правового моніторингу інститутів громадянського суспільства, експертних рад при вищих органах державної влади, наукових організацій, корпоративних об’єднань, правозахисних та екологічних організацій; політичних партій, засобів масової інформації, громадян. Це призведе до підвищення якості нормотворчої та правозастосовної діяльності, сприятиме подоланню правового нігілізму серед населення, підвищить рівень довіри до держави.

Посилання

Градова Ю.В. Інститут правового моніторингу в конституційно-правовій теорії та практиці : монографія. Одеса, 2014. 183 с. С. 23.

Градова Ю.В. Інститут правового моніторингу як засіб оптимізації національної системи законодавства: конституційно-правовий аспект : автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.02. Харків, 2012. 20 с. С. 7.

Колодій А., Тернавська В. Правовий моніторинг – засіб забезпечення конституційно- правової політики в Україні. Нове українське право. Вип. 1. 2023. С. 95–104, с. 99–100.

Онищук І.І. Правовий моніторинг: проблеми методології, теорії та практики : монографія. Івано-Франківськ–Дрогобич : Коло, 2017. 512 с.

Онищук І.І. Техніка правового моніторингу в Україні: об’єкти та суб’єкти. Науково- інформаційний вісник Івано-Франківського університету права ім. Короля Данила Галицького. Івано-Франківськ. 2014. № 10. С. 74.

Толмачева Н.Н. Мониторинг закона – от практики к теории. Право и экономика. 2006. № 7. С. 3–11, с. 3–4.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-17

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПУБЛІЧНОГО ПРАВА