МІЖНАРОДНІ СТАНДАРТИ ЩОДО ЛІДЕРСЬКОЇ РОЛІ КЕРІВНИКА У ПИТАННЯХ ЗАПОБІГАННЯ ТА ВИЯВЛЕННЯ КОРУПЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2023.2.4Ключові слова:
корупція, антикорупційна робота, міжнародні стандарти, менеджмент у сфері протидії корупції, роль керівника.Анотація
Світові дослідження визначають, що суспільство вбачає прямий зв’язок між корупцією та керівником, незалежно від того чи цей керівник є посадовою особою публічного права чи керівник приватного підприємства. Глобальні нормативно-правові акти та рекомендації міжнародних організацій визначають, що роль керівника (як на рівні країни, так і на рівні окре- мої організації) є ключовою у розбудові доброчесного середовища організації. Стаття присвячена дослідженню міжнародної концепції «Tone at the Top» або «Leader’s Voice» у сфері запобігання корупції в організації. Разом з тим, кожна інституція потребує індивідуального підходу та визначення алгоритму розбудови системи антикорупційної роботи та запровадження корпоративної культури на принципах етики та доброчесності. Дослідження спря- моване на систематизацію міжнародних стандартів у сфері запобігання корупції та визначення ролі керівника кожної організації у їх реалізації. Для цього керівнику треба визначити ключові сфери прикладання зусиль у розбудові системи запобігання корупції в організації. В статті узагальнені вимоги міжнародних стандартів, зокрема ISO 37001 «Менеджмент у сфері протидії корупції» та ISO 31000 «Ризик менеджмент», рекомендації міжнародних організацій щодо розбудови ефективної системи запобігання корупції та визначено першочергові заходи, які варто запровадити керівнику організації, з метою розбудови доброчесного середовища та запровадження корпоративної культури на принципах підзвітності та прозорості. Серед обов’язкових елементів такої роботи у статті визначено наступні: розподіл відповідальності за антикорупційні політики організації, створити та забезпечити діяльність антикорупційного підрозділу, дослідження антикорупційного контексту організації та оцінка корупційних ризиків; формування обізнаності щодо антикорупційних політик організації; виховання культури викривання корупції в організації; аналіз ефективності антикорупційних політик організації. Така система спроможна забезпечити ряд репутаційнх переваг, розширення можливостей для зовнішньоекономічної діяльності, розширення партнерства та найголовніше – запобігання корупційним зловживанням та уваги до організації та її посадових осіб правоохоронних органів.
Посилання
Gomaa Yasser. Leadership and Corruption. 2018. 100 p. URL: https://repositorio.iscte-iul. pt/bitstream/10071/16563/1/master_yasser_gomma.pdf (дата звернення: 24.04.2023).
Sarbanes-Oxley Act. 2002. URL: https://www.govinfo.gov/content/pkg/COMPS-1883/pdf/ COMPS-1883.pdf (дата звернення: 20.04.2023).
United Nations Convention Against Corruption. 2004. URL: https://www.unodc.org/ documents/treaties/UNCAC/Publications/Convention/08-50026_E.pdf (дата звернення: 20.04.2023).
ISO 37001:2016 Anti-bribery management systems. 2016. URL: https://www.sist.org.cn/ xwzx/tzgg/201804/P020190301519827489288.pdf (дата звернення: 24.04.2023).
ISO 31000:2018 (Risk management). 2018. URL: https://pqm-online.com/assets/files/ pubs/translations/std/iso-31000-2018-(rus).pdf
Настанова ООН з антикорупційної етики та дотримання вимог для бізнесу. 2013. URL: https://www.unodc.org/documents/corruption/Publications/2013/13-84498_Ebook.pdf (дата звернення: 22.04.2023).
Рекомендації OECD з подальшої боротьби з корупцією іноземних посадових осіб у міжнародних ділових операціях для бізнесу. 2021. URL: https://legalinstruments.oecd.org/en/ instruments/OECD-LEGAL-0378 (дата звернення: 20.04.2023).