ДО ПИТАННЯ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ПОРЯДКУ СТВОРЕННЯ, ДІЯЛЬНОСТІ ТА ПРИПИНЕННЯ БЛАГОДІЙНИХ ОРГАНІЗАЦІЙ (У СВІТЛІ ЗАПОЗИЧЕННЯ ЗАРУБІЖНОГО ДОСВІДУ)
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2022.6.1.23Ключові слова:
благодійні організації, благодійність, порядок створення благодійних організацій, порядок діяльності благодійних організацій, процедура припинення благодійних організацій.Анотація
Наукову статтю присвячено розкриттю особливостей міжнародно-правового регулювання порядку створення, діяльності та припинення благодійних організацій в країнах ЄС та в Україні. На підставі дослідження зарубіжного досвіду, аналізу зарубіжного законодавства у сфері правової регламентації порядку створення благодійних організацій, порядку їх припинення, особливостей державного контролю за їх діяльністю сформульовано висновки та пропозиції щодо вдосконалення положень чинного адміністративного законодавства у сфері благодійництва. Проаналізувавши зарубіжний досвід адміністративно-правового регулювання порядку створення та діяльності благодійних організацій, можна зробити висновок, що вітчизняне нормативно-правове регулювання порядку створення та діяльності благодійних організацій в України є відносно логічно завершеним, однак все ж таки, з огляду на зарубіжний досвід відповідного регулювання, може підлягати внесенню позитивних та ефективних змін і доповнень. В аспекті запозичення зарубіжного досвіду в зазначеній сфері відносин не можна орієнтуватись на окремо взяту країну, необхідним є виважене, поглиблене врахування позитивних здобутків багатьох держав з поєднанням і потребами нинішнього часу, вітчизняною специфікою задля максимально ефективного правозастосовчого результату в зазначеній сфері суспільних відносин. На підставі аналізу положень зарубіжного законодавства, яке регулює порядок створення та діяльності благодійних організацій, можна визнати певні позитивні аспекти, запровадження у вітчизняне законодавство яких сприятиме підвищенню ефективності регламентації відповідної сфери відносин: створення «особливого», «сприятливого» податкового режиму, запровадження системи пільг як для благодійних організацій, так і для осіб, які безпосередньо займаються благодійністю (досвід США), створення законодавчих можливостей для загального доступу до фінансових звітів будь-яких благодійних організацій, для підтвердження гласності благодійних організацій, прозорості їхньої діяльності (досвід Болгарії, Великобританії, Іспанії, Литви, Польщі, Угорщини та Чехії).
Посилання
Національна стратегія сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2021–2026 роки : указ Президента України від 27 вересня 2021 р. № 487/2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/487/2021#Text (дата звернення: 14.08.2022).
Порівняльний аналіз законодавства про благодійну діяльність. Український незалежний центр політичних досліджень : веб-сайт. URL: http://www.ucipr.kiev.ua/publications/4386 (дата звернення: 10.09.2012).
Розвиток благодійності в Україні. Національний інститут стратегічних досліджень : веб-сайт. URL: https://niss.gov.ua/en/node/191 (дата звернення: 14.08.2022).
Олійник А.О. Проблемні питання діяльності благодійних організацій в Україні : веб-сайт. URL: http://dspace.puet.edu.ua/bitstream/123456789/9745/1/%D0%9E%D0%BB% D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%90.%D0%9E..pdf (дата звернення: 14.08.2022).
Чому ті, хто збирає гроші, мусять звітувати? Інформаційне агентство «Інтерфакс- Україна» : веб-сайт. URL: https://interfax.com.ua/news/blog/828256.html (дата звернення: 14.08.2022).
Куйбіда Р.О. Основи адміністративного судочинства та адміністративного права : навчальний посібник / Р.О. Куйбіда, В.І. Шишкін. Київ : Старий світ, 2006. 576 с.
Кожушко О.О. Зарубіжний досвід адміністративно-правового регулювання порядку створення і діяльності благодійних організацій. Вісник Запорізького національного університету. 2013. № 1(І). С.140–146.