FINAL CONTROL OF KNOWLEDGE OF LAW STUDENTS IN MODERN CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING

Authors

  • Andrii Hryniak

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2021.4.20

Keywords:

final control, law student, teacher, distance learning, credit, exam, test task, information technologies, independent work, control of knowledge

Abstract

The article examines the features of the final control of knowledge of law students in modern conditions of distance learning. The structural elements of distance learning are singled out: 1) readiness of applicants for higher education (starting level of education and skills of independent work); 2) qualified teaching staff that has modern pedagogical and information technologies. It is stated that in modern conditions of distance learning prevail, it is important for the teacher to develop such methods of control of students’ knowledge, which would ensure proper reflection of the degree of mastering the program of the course, based on increasing the student’s independent work. Accordingly, the urgent issue of updating approaches to assessing the final level of students’ knowledge is to establish feedback student-teacher, teacher-student, when the student not only receives a grade that is an indicator of his level of knowledge, but also receives comments from the teacher on the work with instructions that is not done well enough and how to eliminate the existing shortcomings. This feature is extremely important in modern conditions of introduction of information technologies of distance learning and allows to find out during the final control of knowledge: 1) the volume and depth of knowledge obtained by the student; 2) the main difficulties in the process of mastering the necessary educational material; 3) the level of readiness of the student to the perception of new material; 4) the effectiveness of the methods, techniques and forms of training used during the training period. Separately during the exam (without tickets or with tickets) the most common mistakes are reflected, which should not be allowed by the examiner: 1) the student’s question should not be voiced one by one; 2) one should not express one’s indignation at the wrong answer; 3) it is not necessary to show the student the hesitations concerning an estimation of his answer and to change already accepted decision. The shortcomings of the test form of the final control are singled out, the main ones of which are: 1) impossibility to show creative abilities, non-standard approach to solving problems; 2) inability to independently and competently formulate their opinions, to defend their own position; 3) the inherent element of chance.

References

Прибилова В.М. Проблеми та переваги дистанційного навчання у вищих навчальних закладах України. Проблеми сучасної освіти : збірник науково-методичних праць. Харків : Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2013. Вип. № 4. С. 28.

Корда М.М., Шульгай А.Г., Машталір А.І., Чорномидз А.В. Дистанційне навчання – вимушений захід чи вимога часу (на прикладі Тернопільського національного медичного університету імені І.Я. Горбачевського МОЗ України)? Актуальні питання вищої медичної (фармацевтичної) освіти: виклики сьогодення та перспективи їх вирішення : матеріали XVIIІ Всеукр. наук.-практ. конф. в онлайн-режимі за допомогою системи microsoft teams, м. Тернопіль, 20–21 травня 2021 р.) / Терноп. нац. мед. ун-т імені І.Я. Горбачевського МОЗ України. Тернопіль : ТНМУ, 2021. С. 7.

Адамова І.З., Головачук Т.І. Дистанційне навчання: сучасний погляд на переваги та проблеми. Витоки педагогічної майстерності : збірник наукових праць. Полтава : Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка, 2012. Вип. 10. С. 4.

Ортинський В.Л. Педагогіка вищої школи : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2009. С. 101.

Вступне слово до Проєкту Тьюнинг – гармонізація освітніх структур у Європі. Внесок університетів у Болонський процес. 108 с. URL: http://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/documents/General_Brochure_Ukrainian_version.pdf (дата звернення: 29.05.2021).

Головко Н.І. Методика викладання правознавства : навчальний посібник. Київ : ДП «Видавничий дім «Персонал», 2017. С. 163, 167–168.

Щодо організації поточного, семестрового контролю знань та атестації здобувачів освіти із застосуванням дистанційних технологій : Лист Міністерства освіти і науки України № 1/9-249 від 14 травня 2020 р. / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo-organizaciyi-potochnogo-semestrovogo-kontrolyu-ta-atestaciyi-zdobuvachivosviti-iz-zastosuvannyam-distancijnih-tehnologij (дата звернення: 01.06.2021).

Некіт К.Г. До питання про методи контролю навчальних досягнень студентів. URL: http://dspace.onua.edu.ua/bitstream/handle/11300/8144/seminar%2019-22.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 25.06.2021).

Published

2021-10-01

Issue

Section

TOPICAL ISSUES OF THE DEVELOPMENT OF LEGAL EDUCATION