LEGAL CHARACTER OF THE PARIS AGREEMENT AS BASIS OF FORMATION OF NATIONAL POLICY FOR COMBATING CLIMATE CHANGE (CLIMATE POLICY)
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2021.4.19Keywords:
climate change, Paris Agreement, national policy of combating climate change, nationally determined contribution, climate neutralityAbstract
The article obtained the legal analysis of the Paris Agreement to the United Nations Framework Convention on Climate as fundamental basis of formation climate police. It is established provisions for the respective obligations on human rights related to climate change in the court, including the rights of indigenous peoples, migrants, women’s empowerment and others, which contains in the preamble the Paris Agreement. The article emphasizing the main goal of the Paris Agreement (holding the increase in the global average temperature to well below 2 °C above pre-industrial levels) achievement by reaching global peaking of greenhouse gas emissions as soon as possible, recognizing that peaking will take longer for developing country Parties, and to undertake rapid reductions thereafter in accordance with the best available science, to achieve a balance between anthropogenic emissions by sources and removals by sinks of greenhouse gases in the second half of this century (climate neutrality). According to the Paris Agreement, the basis for achieving climate neutrality is multifunctional and sustainable forest management. The article discusses the issues of nationally determined contribution (NDS) as a fundamental legal mechanism which established that the Paris Agreement that intends to achieve country Parties by reducing greenhouse gas emissions and adapt the impact of climate change in national level. More broadly, article defined the NDS procedural obligation of country Parties, requires prepare, communicate and maintain successive NDCs that it intends to achieve (every five years), which will represent a progression beyond the Party’s current NDC; provide the information necessary for clarity, transparency and understanding, when communicating their NDCs; account for its NDC to promote environmental integrity; regularly provide a national greenhouse gas inventory and the information necessary to track progress in implementing and achieving its NDC. States would bring to the table the national policy of combating climate change (climate policy) certain legal measures aimed at achieving the goals contained in their NDS. The article established that the Paris Agreement has enacted a new model of ’hybrid multilateralism’ whereby emphasizing the fundamental action for combating climate change by non-state actors such as cities, business, non-governmental organization and civil society.
References
Спеціальний звіт Міжурядової групи з питань зміни клімату (ООН) «Про вплив глобального потепління на 1,5 °C порівняно з до індустріальним рівнем та пов’язаними з ними глобальними сценаріями викидів парникових газів» (2019) / База даних «Міжурядова група з питань зміни клімату (ООН)». URL: https://report.ipcc.ch/sr15/pdf/sr15_spm_final.pdf (дата звернення: 04.08.2021).
Звіт міжнародної громадської екологічної організації Oxfam (2019) / База даних «Oxfam international». URL: https://www.oxfam.org/en/research/forced-home-climate-fuelleddisplacement (дата звернення: 04.08.2021).
Паризька угода / База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_l61#Text (дата звернення: 04.08.2021).
Рішення Федерального Конституційного Суду Німеччини від 24 березня 2021 р.
(1 BvR 2656/18, 1 BvR 288/20, 1 BvR 96/20, 1 BvR 78/20) / База даних «Федеральний Конституційний Суд Німеччини». URL: https://www.bundesverfassungsgericht.de/SharedDocs/Entscheidungen/EN/2021/03/rs20210324_1bvr265618en.html (дата звернення: 04.08.2021).
Рішення Вищого Суду Королівства Нідерландів від 20.12. 2019 р. The State of the Netherlands OF (Ministry of Economic Affairs and Climate Policy) and Stitching URGENDA / База даних «Вищий Суд Королівства Нідерландів». URL: https://www.urgenda.nl/wp-content/uploads/ENG-Dutch-Supreme-Court-Urgenda-v-Netherlands-20-12-2019.pdf (дата звернення: 04.08.2021).
Ciechanowicz-McLean J., Prawo ochrony klimatu, Warszawa, 2016. 277 s.
Про схвалення Оновленого національно визначеного внеску України до Паризької угоди : розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 липня 2021 р. № 868-р / База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/868-2021-%D1%80#Text (дата звернення: 04.08.2021).
Про схвалення Очікуваного національно визначеного внеску України до проекту нової глобальної кліматичної угоди: розпорядження від 16.09.2015 р. № 980-р / База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/980-2015-%D1%80#Text(дата звернення: 04.08.2021).
Уряд схвалив цілі кліматичної політики України до 2030 року / База даних «Офіційний сайт Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України». URL: https://mepr.gov.ua/news/37842.html (дата звернення: 04.08.2021).
Bodansky D. The Legal Character of the Paris Agreement, RECIEL, 25(2), 2016, p. 142–150.
Stavins R.N., Market Mechanisms in the Paris Climate Agreement: International Linkage under Article 6.2 In book: Stavins, Robert N., and Robert C. Stowe, eds. “The Paris Agreement and Beyond: International Climate Change Policy Post-2020”. Cambridge, Mass.: Harvard Project on Climate Agreements, October 2016, 122 p.
На саміті ООН з питань клімату в 2019 році був утворений Альянс за кліматичними амбіціями База даних «Європейський парламент». URL: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2019-0079_EN.html (дата звернення: 04.08.2021).
Nasiritousi N., Bäckstrand K. International Climate Politics in the post Paris era in: Climate Policies in the Nordics, Nordic Economic Policy Review, 2019, p. 21–50.