THE FUNCTIONAL PURPOSE OF ARMA IN CRIMINAL PROCEEDINGS AND DURING INTERNATIONAL COOPERATION

Authors

  • Volodymyr Zuіev Yaroslav the Wise National Law University

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2025.4.16

Keywords:

ARMA, international cooperation, interagency cooperation, authorized (central) body for providing international legal assistance

Abstract

The article examines the functional role of the Asset Recovery and Management Agency of Ukraine (ARMA) in criminal proceedings and in the framework of international cooperation.The paper outlines the historical and legal prerequisites for the establishment of ARMA, which include Ukraine’s commitments under EU visa liberalization requirements, OECD recommendations, and the need to create transparent and effective mechanisms for managing seized assets.The study identifies three key areas of ARMA’s activities: tracing and identification of assets at the request of law enforcement authorities; management of seized assets aimed at preserving or increasing their economic value; and participation in shaping state policy and developing the legal framework in this field.Special attention is paid to the Agency’s analytical potential, which relies on access to more than fifty governmental and banking databases as well as international information networks.The article describes in detail the procedures of interaction between ARMA and pre-trial investigation bodies, prosecutors, and courts, the deadlines for responding to official requests, and the possibility of using ARMA’s analytical reports as part of the evidentiary base. The international dimension of ARMA’s work is explored through the conclusion of inter-agency agreements with foreign asset recovery offices, which strengthen Ukraine’s institutional capacity to repatriate illicit assets. The article also analyzes recent legislative initiatives proposing to designate ARMA as a central authority for international legal assistance. However, it is argued that such a step may lead to legal inconsistencies, particularly regarding the admissibility of evidence obtained through improper channels. The author concludes that ARMA’s current status as an auxiliary mechanism within criminal proceedings is appropriate, and that future reforms should focus on enhancing cooperation tools with Ukrainian law enforcement bodies and international partners rather than expanding its procedural authority.

References

Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами... : Закон України від 10.11.2015 № 772-VIII. База даних «Законодавство України». Верховна Рада України. Редакція від 30.07.2025. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/772-19#top (дата звернення: 17.08.2025);

Про внесення змін до Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» щодо посилення інституційної спроможності Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, та вдосконалення механізмів управління активами : Закон України від 18.06.2025 № 4503-IX. База даних «Законодавство України». Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4503-20#Text (дата звернення: 17.08.2025);

Рішення Ради 2007/845/ЮВС від 6 грудня 2007 року про співпрацю між Офісами з повернення активів... : Рішення Ради ЄС; Рішення від 06.12.2007 № 2007/845/ЮВС. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_004-07#Text (дата звернення: 17.08.2025);

«Для правоохоронних органів» : Агентство з розшуку та менеджменту активів – АРМА. URL: https://arma.gov.ua/dlya_pravoohoronnyh_organiv (дата звернення: 17.08.2025);

«Стан узгодження меморандумів» : Агентство з розшуку та менеджменту активів – АРМА. URL: https://arma.gov.ua/page/stan-uzgodjennya-memorandumiv (дата звернення: 17.08.2025);

Проект Закону «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо міжнародного співробітництва у сфері виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» : законопроєкт № 12446 від 27.01.2025. URL: https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/55710 (дата звернення: 17.08.2025);

Конвенція про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом : Рада Європи; Конвенція від 08.11.1990. Ратифікація в Україні – Закон України від 17.12.1997 № 738/97-ВР (набрання чинності – 01.05.1998). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_029#Text (дата звернення: 17.08.2025);

Про ратифікацію Конвенції про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом, 1990 рік : Закон України від 17.12.1997 № 738/97-ВР. База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/738/97-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 17.08.2025);

Про ратифікацію Європейської конвенції про взаємну допомогу у кримінальних справах, 1959 рік, та Додаткового протоколу 1978 року до Конвенції : Закон України від 16.01.1998 № 44/98-ВР. Редакція від 10.07.2011. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/44/98-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 17.08.2025);

Про ратифікацію Другого додаткового протоколу до Європейської конвенції про взаємну допомогу у кримінальних справах : Закон України від 01.06.2011 № 3449-VI (набрав чинності 10.07.2011). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3449-17#Text (дата звернення: 17.08.2025);

Кримінальний процесуальний кодекс України : Кодекс України; Закон від 13.04.2012 № 4651-VI. Редакція від 01.08.2025. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4651-17#top (дата звернення: 17.08.2025).

Published

2025-10-27

Issue

Section

TOPICAL ISSUES OF CRIMINAL LAW AND PROCESS