HISTORICAL AND LEGAL PREREQUISITES FOR THE ESTABLISHMENT AND DEVELOPMENT OF THE MENTORING INSTITUTE IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2024.4.23Keywords:
child, social protection, European integration, institutional model of upbringing, alternative forms of care, mentoring, volunteeringAbstract
The article deals with the issues of formation and development of the mentoring institute in Ukraine. The author establishes the objective need not only to intensify the process of deinstitutionalisation of the system of upbringing of orphans and children deprived of parental care in our country, which has always been one of the important prerequisites for Ukraine’s European integration aspirations, but also to take priority measures to improve the conditions of upbringing of orphans in institutional care, in particular, to provide them with psychological and emotional support for the success of their future socialisation and acquisition of the status of a full-fledged adult member of society. The main prerequisites for the introduction of a modern mentoring institute in the national legal system include: 1) intensification of the process of global deinstitutionalisation, which in our country involves two main areas: development of familybased forms of placement of orphans and children deprived of parental care, and humanisation of conditions for raising children in institutional care institutions; 2) a critically high level of institutional care for orphans and children deprived of parental care, which necessitated the adoption of urgent additional measures aimed at improving the care process, in particular, providing psychological and emotional support to adolescents for their successful socialisation; 3) the long-standing practice of mentoring in Ukraine, carried out within the framework of charitable volunteer activities, which necessitated the formation of a mechanism for legal regulation of the relations under study with a view to their regulation; 4) Ukraine’s implementation of its obligations to strengthen the level of social protection under the Association Agreement with the EU as part of its European integration aspirations.
References
Інститут наставництва: Теорія та практика застосування в суддівській освіті / В. Мазурок та ін. 2021. С. 11.
Історія української культури : навчальний посібник для студентів усіх напрямів підготовки денної та заочної форм навчання / І. Передерій та ін. ; за ред. І. Передерій. Полтава : ПолтНТУ, 2015. С. 57–58.
Хрестоматія з історії середніх віків / упоряд. : В. Духопельніков та ін.]. Київ : Освіта, 1998. С. 122.
Стефанюк С., Гаркавець В. Морально-правові основи національної педагогіки: етика суб’єкт-суб’єктивних взаємин : навчальний посібник. Харків, 2009. С. 222.
Рудий Н. Інститут опіки і піклування в Україні: історико-правове дослідження : монографія. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2012. С. 38.
Ухач В., Калаур Л. Становлення та генезис інституту опіки на українських землях у період IX–XVIII ст. : історико-правовий дискурс. Актуальні проблеми правознавства. 2018. № 4. С. 55.
Розвиток народної освіти і педагогічної думки на Україні / М. Ярмаченко та ін. Київ : Рад. школа, 1991. С. 19.
Звєрєва І., Лактіонова Г. Соціальна робота в Україні. Київ : Вища освіта, 2004. С. 19.
Ніколаєнко О. Турбота про дітей у діяльності польських товариств Наддніпрянщини наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. Україна – Польща: історична спадщина і суспільна свідомість. 2016. Вип. 9. С. 18.
Кравченко О. Опіка над дітьми на українських землях у складі Російської імперії наприкінці XVIII – на початку ХХ ст. : дис. … докт. іст. наук : 07.00.01. Харків, 2019. С. 224, 243.
Маценко Л. Методика роботи гувернера : навчально-методичний посібник для підготовки фахівців напряму 0101 «Педагогічна освіта» зі спеціальності 6.010103 «Соціальна педагогіка». Київ : ДАКККіМ, 2010. С. 43.
Мамонтів Я. Декларація Наркомосвіти УСРР про соціяльне виховання дітей. URL: (дата звернення: 19.08.2024).
Розвадовська Т. Наставництво як педагогічний феномен. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 11 «Соціальна робота. Соціальна педагогіка». 2018. Вип. 24 (2). С. 143–144.
Про організацію виконання в республіці постанов ЦК КПРС і Ради Міністрів СРСР по усуненню серйозних недоліків у роботі з дітьми-сиротами і дітьми, які залишилися без піклування батьків, докорінному поліпшенню їх виховання, навчання і матеріального забезпечення : постанови Центрального Комітету Компартії України і Ради Міністрів Української СРС № 289 від 25.08.1987 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/289-87-%D0%BF#Text (дата звернення: 19.08.2024).
Browne Kevin. The risk of harm to young children in Institutional Care. The Save the Children Fund, 2009. URL: http://learn.viva.org/wp-content/uploads/2017/08/The_Risk_of_Harm.pdf (дата звернення: 25.08.2024).
15 years of De-Institutionalization Reforms in Europe and Central Asia. Key results achieved for children and remaining challenges. URL: https://www.unicef.org/eca/sites/unicef.org.eca/files/2018-11/Key%20Results%20in%20Deinstitutionalization%20in%20Eeurope%20and%20Central%20Asia_0.pdf (дата звернення: 25.08.2024).
Наставництво крок за кроком : посібник для небайдужих дорослих / О. Смаль та ін. Київ, 2014. С. 11.