LEGISLATIVE OMISSION: STATUTORY AND DOCTRINAL ASPECTS OF INTENDMENT, REVEALING AND ELIMINATION

Authors

  • Anatoliy Kolodiy Institute of Law-Making and Scientific-Legal Expertise of the National Academy of Sciences of Ukraine
  • Viktoriia Ternavska Institute of Law-Making and Scientific-Legal Expertise of the National Academy of Sciences of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2024.3.7

Keywords:

law-making, legal gaps, legislative omissions, constitutional and legal practice, judicial and legal policy.

Abstract

In constitutionally-legal theory and practice the absence or improper legal regulation of social relations is called a legislative gap, legislative omission, legislative vacuum etc. The essence of the category “legislative omission“ and its correlation with the adjacent notion “legal gap“, which essentially constitute defects of law-making, are studied in the article. It is considered that a legislative omission cannot be equated with a legislative gap, since a legislative omission exists in the sphere of functioning the most important social relations therefore it is a constitutional delict, which consists in violating the Constitution of Ukraine and therefore cannot be overcome by interpreting constitutional norms and principles. The authors, based on the analysis of constitutionally-legal theory and practice, define a legislative omission as a violation of constitutional norms and principles, which is expressed in the failure by authorized subjects to provide a legislative basis for the functioning an effective legal mechanism with the aim of properly regulating the most important social relations because the need to regulate them is directly required or provided for by the Constitution of Ukraine. Legislative omissions are revealed not only in the process of professional activity of Constitutional Court of Ukraine, courts in the judicial system of Ukraine, but also during doctrinal cognition of legal phenomena. It is concluded that the legislative omission cannot be completely overcome through the interpretation of constitutional norms and principles, since the Verkhovna Rada of Ukraine is the only body of legislative power in Ukraine, however, the Constitutional Court of Ukraine can and is obliged to ascertain the presence of legislative omissions in legal regulation.

References

Tainah Simões Sales. The gaps and the legal system (in)completeness. Revista da Faculdade de Direito da UERJ-RFD- Rio de Janeiro, 2013. V.1. N. 23.

George Goradze. Unconstitutional legislative omission and the status of the Autonomous Republic of Abkhazia. Teka Komisji Prawniczej PAN Oddział w Lublinie. 2021. Vol. XIV. No. 1, P. 139–150. URL : https://doi.org/10.32084/tekapr.2021.14.1-13

General Report of the XIVth Congress of the Conference of European Constitutional Courts on Problems of Legislative Omission in Constitutional Jurisprudence. The Bulletin on Constitutional CaseLaw. Strasbourg, December 2008. 238 p. URL : https://www.venice.coe.int/files/Bulletin/SpecBull-legislative-omission-e.pdf

Христова Г. «Бездіяльність законодавця» як предмет конституційного контролю. Юридичні наслідки визнання нормативного акта неконституційним для захисту прав людини в адміністративному судочинстві : зб. матеріалів Міжнар. семінару-практикуму (м. Київ, 31 лип. 2020 р.) / Касац. адмін. суд у складі Верховного Суду. Харків : Право, 2020. 146 с.

(С. 139–143).

Окрема думка судді Конституційного Суду України Олега Первомайського у справі №1-252/2018(3492/18) за конституційним поданням 47 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих приписів статті 6 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», статей 15, 15-1, 26 Закону України «Про кінематографію». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/nc03d710-21#Text

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційною скаргою Мосюрчака Василя Івановича щодо відповідності Конституції України (конституційності) підпункту 1 пункту 2 розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII (щодо гарантій соціального захисту державних службовців) від 23 грудня 2022 р. № 3-р/2022. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/va03p710-22#Text

Скрипнюк О. В. Конституційне право України : підруч. доля студ. вищ. навч. закл. К. : Ін Юре, 2010. 672 с.

Про правотворчу діяльність : Закон України від 24 серпня 2023 р. № 354-ІХ. Голос України. 19 вересня 2023. № 32.

Велика українська юридична енциклопедія : у 20 т. – Х. : Право, 2016. – Т. 3 : Загальна теорія права / редкол.: О.В. Петришин (голова) та ін. Харків : Право, 2017. 952 с.

Юридична енциклопедія: В 6 т. / Редкол.: Ю. С. Шемшученко (відп. ред.) та ін. К.: «Укр. енцикл.», 1998. – Т. 1: А – Г. 672 с.

Конституція України : Закон України від 28 червня 1996 р. № 254к/96-ВР. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text

Про Конституційний Суд України : Закон України від 13 липня 2017 р. № 2136-VIII. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2136-19#Text

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статті 92, пункту 6 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України (справа про постійне користування земельними ділянками) від 22 вересня 2005 р. № 5-рп/2005.

URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v005p710-05#Text

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо відповідності Конституції України (конституційності) абзацу восьмого пункту 5 частини першої статті 11 Закону України «Про міліцію» від 29 червня 2010 р. № 17-рп/2010. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v017p710-10#Text

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 49 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) пункту 7 частини другої статті 42 Закону України «Про вищу освіту» від 20 грудня 2017 р. № 2-р/2017. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v002p710-17#Text

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 62 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Указу Президента України «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів» від 20 червня 2019 р. № 6-р/2019. URL : https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/v006p710-19#Text

Кодекс адміністративного судочинства України від 6 липня 2005 р. № 2747-IV. Відомості Верховної Ради України. 2005. № 35-36, № 37. Ст. 446.

Городовенко В. В. Становлення концепції законодавчого упущення (legislative omission) у практиці Конституційного Суду України в контексті порівняльного правознавства. Вісник Національної академії правових наук України. 2024. Том 31. № 1. С. 78–102.

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Центральної виборчої комісії щодо офіційного тлумачення положень частин одинадцятої та тринадцятої статті 42 Закону України «Про вибори народних депутатів України» (справа про тлумачення Закону України «Про вибори народних депутатів України») від 25 березня 1998 року № 3-рп/98. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v003p710-98#Text

Constitution of the Portuguese Republic. Seventh revision (2005). URL: https://www.parlamento.pt/sites/EN/Parliament/Documents/Constitution7th.pd

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статей 24, 58, 59, 60, 93, 1901 Кримінального кодексу України в частині, що передбачає смертну кару як вид покарання (справа про смертну кару) від 29 грудня 1999 року № 11-рп/99. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v011p710-99#Text

Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Постанови Верховної Ради України «Про чинність Закону України «Про Рахункову палату», офіційного тлумачення положень частини другої статті 150 Конституції України, а також частини другої статті 70 Закону України «Про Конституційний Суд України» стосовно порядку виконання рішень Конституційного Суду України (справа про порядок виконання рішень Конституційного Суду України) від 14 грудня 2000 року № 15-рп/2000. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v015p710-00#Text

Євтошук Ю. Роль конституційного судочинства у захисті фундаментальних прав особи у випадках законодавчих прогалин. Вісник Конституційного Суду України. 2019. № 1. С. 138–146.

Published

2024-08-12

Issue

Section

LAW-MAKING ACTIVITY: CURRENT PROBLEMS OF NORM-MAKING