PARLIAMENTARY DIMENSIONS OF LAWMAKING: STATUS, CHALLENGES, PROSPECTS

Authors

  • Ruslan Stefanchuk National Academy of Legal Sciences of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2024.3.1

Keywords:

lawmaking, Law of Ukraine On Lawmaking, the legal regime of martial law, planning legislative activity, legal monitoring, post-legislative control, institutional capacity of the Verkhovna Rada of Ukraine.

Abstract

The article covers the lawmaking activity of the Verkhovna Rada of Ukraine. It is noted that for over 30 years of independence, Ukraine has not developed a unified approach to lawmaking activities of the public authorities, and only the Verkhovna Rada of Ukraine of the IX convocation has adopted a basic legislative act in the field of lawmaking under the difficult and even extreme conditions of a full-scale war. The peculiarities of the Parliament's work during the period of martial law, as well as its effectiveness in the field of legislative activity, are emphasized. The importance of parliamentary diplomacy and inter-parliamentary cooperation during martial law is highlighted. The specifics of the legislative system renewal and its «cleansing» from Soviet symbolism are described. The statistical data on the performance indicators of the Verkhovna Rada of Ukraine are as of the middle of April 2024. Particular attention is paid to the Law of Ukraine On Lawmaking, containing a number of novelties and progressive provisions aimed at ensuring the civil society participation in lawmaking and improving the Ukrainian legislation quality, strengthening coordination between the Verkhovna Rada of Ukraine and the Cabinet of Ministers of Ukraine. This will be facilitated by the introduction of: analytical, forecasting and program documents of public policy to plan lawmaking activities; impact assessment as a mandatory stage of drafting a legal act; public consultations to implement the principles of openness and transparency of lawmaking activities, etc.; and the maintenance of the Unified State Register of Legal Acts by the Ministry of Justice of Ukraine. In addition, the article features: planning of the Parliament's activities; legal monitoring as a guarantee of the implementation of the control function of the Verkhovna Rada of Ukraine; optimization of the institutional capacity of the Parliament. Ways to further improve the lawmaking activities of the Parliament are seen, in particular, in the following: recodification and decodification of the national legislation, leading to an increase in its quality in the best European traditions; building a model of a step-by-step algorithm of lawmakers’ actions at all stages of lawmaking; creating a unified information database on the adaptation of the Ukrainian legislation to the provisions of the EU law (EU acquis); introducing a unified register of lawmaking proposals (initiatives, ideas); active usage of IT technologies in lawmaking; and applying long-term priorities analysis for the development of legislation when planning the work of the Parliament.

References

Кузнєцова Н. Забезпечення якісної систематизації законодавства як важлива складова правотворчої діяльності. Право України. 2021. № 12. С. 42–53.

Теплюк М. Правотворчість як діяльність, пов’язана з правом. Бюлетень Міністерства юстиції України. 2013. № 12. С. 90–97.

Дзера О., Міловська Н. Планування правотворчої діяльності як важливий етап її ефективної організації. Право України. 2021. № 12. С. 74–89.

Оніщенко Н. М. Правотворчість: проблеми сьогодення. Альманах права. 2023. Вип. 14. С. 20–26.

Петришин О. Зміст і форма права у контексті завдань правотворчості та правозастосування: основні концепції та підходи. Право України. 2021. № 12. С. 33–41.

Ришелюк А., Зуб І. Критерії оцінювання змісту законопроєкту. Право України. 2021. № 12. С. 90–101.

Кот О. Науково-правова експертиза: завдання, напрями розвитку, вплив на якість законодавства. Право України. 2021. № 12. С. 117–127.

Риндюк В. І. Правотворчість як вид юридичної діяльності: праксеологічний аспект. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. 2019. Вип. 4 (44). С. 137–142.

Мельничук С. М. Правотворча діяльність – провідна правова форма здійснення функцій держави: теоретико-прикладний аспект. Інформація і право. 2016. № 1(16). С. 5–11.

Косович В. Логічні засоби забезпечення досконалості нормативно-правових актів України. Вісник Львівського у-ту. (Серія : Юридична). 2014. Вип. 59. С. 17–27.

Мищак І. М. Сучасні проблеми та перспективи удосконалення Конституції України. Наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України. 2021. № 4. С. 40–47.

Гриняк А. Правовий моніторинг: завдання та місце в правотворчій діяльності. Право України. 2021. № 12. С. 102–116.

IPU Parline – global data on national parliaments. URL: https://data.ipu.org/

Published

2024-08-12

Issue

Section

LAW-MAKING ACTIVITY: CURRENT PROBLEMS OF NORM-MAKING