ON THE STRUCTURE OF ECONOMIC LEGAL PERSONALITY OF THE CABINET OF MINISTERS OF UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2024.2.23

Keywords:

Cabinet of Ministers of Ukraine, economic competence, economic legal personality, economic and procedural legal personality, legal capacity, plaintiff, defendant, Constitution of Ukraine, legal status, Ministry of Justice of Ukraine.

Abstract

The purpose of the article is the analysis of normative, scientific and practical sources and the determination of the general structure of the economic legal personality of the Cabinet of Ministers of Ukraine in economic law and the process with the provision of proposals for clarification and improvement of its elements. To successfully achieve the goal of the article, it is necessary to use the general methodology on the basis of which scientific research is conducted, developed a millennium ago on the basis of materialistic dialectics, as well as modern methods of cognition based on the achievements of philosophers of the late 20th - early 21st centuries. Thanks to this combination, a new scientific result was achieved, formulated in the form of the purpose of the article and the conclusions corresponding to it. The paper analyzes the views of Ukrainian scientists on the relationship between economic competence and economic legal personality. Most often, they are considered either as synonyms, or economic legal entity is considered much broader. It was concluded that the economic competence of the Cabinet of Ministers of Ukraine includes rights and responsibilities, functions, tasks and powers and is determined by the norms of the Constitution of Ukraine, the Civil Code of Ukraine, the Code of Civil Procedure of Ukraine, the Law of Ukraine "On the Cabinet of Ministers of Ukraine" and other laws and by-laws of Ukraine. The economic legal personality of the Cabinet of Ministers of Ukraine includes its economic competence, as well as the set of rights and obligations that the Cabinet of Ministers of Ukraine acquires due to the exercise of legal capacity through entering into contractual relations with economic entities and other participants in economic relations. The economic and procedural legal personality of the Cabinet of Ministers of Ukraine also includes the rights and obligations of the Cabinet of Ministers of Ukraine, which it acquires in the judicial process when considering disputes in the commercial courts of Ukraine, acting as a plaintiff or a defendant. It is proposed not to limit the representation of the interests of the Cabinet of Ministers of Ukraine in courts to employees of the Ministry of Justice of Ukraine and the Prosecutor's Office. In commercial courts, with the participation of the Cabinet of Ministers of Ukraine as a plaintiff or defendant, disputes related to various features and nuances of various industries and spheres of the economy can be considered. Therefore, it is advisable for the Cabinet of Ministers of Ukraine to have several representatives in the commercial court who are officials of different ministries.

References

Конституція України: Закон України від 28 червня 1996 року № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

Про Кабінет Міністрів України: Закон України від 27 лютого 2014 року № 794-VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 13. Ст. 222.

Авер’янов В. Закон про Кабінет Міністрів України: результати доктринального тлумачення. Право України. 2007. № 6. С. 3–8.

Байбак А.Г. Деякі особливості нормотворчої діяльності Кабінету Міністрів України. Шлях успіху і перспективи розвитку (до 26 річниці заснування Харківського національного університету внутрішніх справ): матеріали міжнар. наук.-практ. конференція (м. Харків, 20 листоп. 2020 р.) Харків. 2020. С. 73–75.

Бакумов О.С. Невиконання програми діяльності Кабінету Міністрів України як підстава юридичної відповідальності уряду. Харківський національний університет внутрішніх справ: 20 років у статусі національного: матеріали міжнар. наук.-практ. конференція (м. Харків, 2 берез. 2021 р.) Харків. 2021. С. 26–28.

Вільгушинський М.Й. Взаємодія судів з Кабінетом Міністрів України: деякі теоретичні та практичні питання. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. 2012. № 4(59). Ч. 1. С. 20–26.

Гетьман Є. Порядок реалізації Кабінетом Міністрів України нормотворчої діяльності. Публічне право. 2014. № 1. С. 42–46.

Гетьман Є.А. Кабінет Міністрів України як суб’єкт законодавчої ініціативи. Правовий часопис Донбасу. 2018. № 1(62). С. 90–96.

Гошовський В.С. Удосконалення діяльності Кабінету Міністрів України як вищого органу виконавчої влади в Україні. Актуальні проблеми права: теорія і практика. 2013. № 26. С. 249–255.

Грабчук Я. Кабінет Міністрів України як суб’єкт наступного конституційного контролю. Jurnalul juridic national: teorie şi practică. 2018. № 2-2(30). pp. 28–31.

Грищенко І. Програма діяльності Кабінету Міністрів України в аспекті консолідації та розвитку української нації. Збірник наукових праць НАДУ. 2020. Випуск 1. С. 33–40.

Данічева К.П. Функції Кабінету Міністрів України як провідні напрямки діяльності. Форум права. 2014. № 4. С. 124–129.

Дурман М.О. Деякі аспекти регуляторної діяльності Кабінету Міністрів України. Держава та регіони. Серія: Державне управління. 2019. № 4 (68). С. 96–103.

Глагович М.В., Діденко Н.Г. Повноваження кабінету міністрів України, функції та відповідальність. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 7. С. 91–97.

Задихайло Д.Д. Надзвичайні повноваження Уряду України: проблема конституційно-правової регламентації. Вісн. Нац. юрид. акад. України ім. Ярослава Мудрого. Сер.: Економічна теорія та право: зб. наук. пр. 2011. № 1(4). С. 138–148.

Задихайло Д.Д. До визначення особливостей правового статусу членів Кабінету Міністрів України. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». 2012. № 2 (9). С. 157–165.

Заплотинська Ю. Акти Кабінету міністрів України в системі нормативно-правових актів: загальнотеоретичний та порівняльно-правовий аспект. Вісник Львівського університету. Серія юридична. 2013. № 57. С. 36–42.

Ісаєнко А. Зовнішньополітичні функції Кабінету Міністрів України. Держава і право: зб. наук. праць. Юридичні і політичні науки. 2012. Вип. 58: С. 173–181.

Кафарський В. Правові засади функціонування Кабінету Міністрів України. Право України. 2006. № 6. С. 8–13.

Корелова В., Рябченко Я., Солодка А. Вплив правового режиму воєнного стану на діяльність Кабінету Міністрів України та військових адміністрацій. Проблеми законності. 2023. № 161. С. 119–138.

Куліш А.М., Мотрюк А.Д. Кабінет Міністрів України у системі державного управління фінансовою системою України: становлення та майбутні перспективи. Правові горизонти. 2016. № 1(14). С. 98–105.

Макаренко О. Роль Кабінету Міністрів України у конституційно-правовому механізмі здійснення зовнішньої політики. Право України. 2007. № 9. С. 8–12.

Мартинюк Р. Кабінет Міністрів України в системі стримувань і противаг на сучасному етапі. Юридична Україна. 2008. № 7. С. 28–32.

Мартинюк Р.С. Конституційно-правовий статус Президента України та Кабінету Міністрів України: пошук оптимальної моделі компетенційних взаємозв’язків. Публічне право. 2016. № 4. С. 66–75.

Окопник О.М. Актуальні питання організаційної діяльності Кабінету Міністрів України. Держава та регіони. Сер.: Право. 2014. № 2. С. 137–142.

Осауленко С.В. Адміністративно-правовий статус Кабінету Міністрів України: автореф. дис. … канд. юр. наук: спец. 12.00.07. Одеса, 2010. 19 с.

Панфілов О.Є., Калімбет А.Л. Адміністративно-правовий статус Кабінету Міністрів України: характеристика поняття та змісту. Прикарпатський юридичний вісник. 2021. Випуск 2 (37). С. 79–83.

Пішта В.І. Повноваження Кабінету Міністрів України щодо координації та контролю над діяльністю органів виконавчої влади у сфері трансплантації. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2019. № 2. С. 126–129.

Пономарьов С.П. Компетенція і повноваження Кабінету Міністрів України в системі сектора безпеки і оборони держави. Право.ua. 2018. № 1. С. 35–42.

Потіп М.М. Роль Кабінету Міністрів України в процесі розмежування компетенції між органами державної виконавчої влади та місцевого самоврядування. Юридичний науковий електронний журнал. 2015. № 4. С. 188–192.

Решота В.В. Акти Кабінету Міністрів України у системі джерел адміністративного права України. Юридичний науковий електронний журнал. 2017. № 6. С. 241–245.

Совгиря О.В. Прийняття актів Кабінетом Міністрів України як процесуальна форма закріплення його рішень. Право України. 2012. № 11–12. С. 279–285.

Совгиря О.В. Структура конституційно-правового статусу Кабінету Міністрів України: теоретико-методологічні аспекти. Вісник Вищої ради юстиції. 2012. № 4 (12). С. 105–115.

Совгиря О. Проблеми правового регулювання діяльності Кабінету Міністрів України. Вісник Київського національного університету ім. Т. Шевченка. Юридичні науки. 2010. № 82. С. 13‒16.

Тарасенко В.С. Поняття та зміст адміністративно-правового статусу Кабінету Міністрів України у сфері наукової і науково-технічної діяльності в Україні. Вісник Луганського державного університету внутрішніх справ ім. Е.О. Дідоренка. 2021. № 2 (94). С. 170–180.

Томкіна О.О. Акти Кабінету Міністрів України: теоретичні засади видання та реалізації: дис. … канд. юрид. наук: 12.00.07. Київ, 2005. 203 с.

Яременко О.І. Правовий статус Кабінету Міністрів України як суб’єкта державного управління інформаційною сферою. Інформація і право. 2015. № 2 (14). С. 13–19.

Кравчук А.С. Характеристика участі Кабінету Міністрів України у господарських спорах в Україні. Другі наукові читання пам’яті академіка В.К. Мамутова (м. Київ, 3 липня 2020 р.). Київ. 2020. С. 236–239.

Господарський кодекс України: Закон України від 16 січня 2003 року № 436-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 18–22. Ст. 144.

Мамутов В.К. О соотношении понятий компетенции и правоспособности государственных хозяйственных органов. Известия вузов. Правоведение. 1965. № 4. С. 56–63.

Щербина В.С. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування як учасники відносин у сфері господарювання. Вісник господарського судочинства. 2008. № 1. С. 111–117.

Мачуський В.В., Кожура Л.О., Сагайдак Ю.В. Правове регулювання господарської діяльності: навчальний посібник. К.: КНЕУ, 2015. 152 с.

Лебідь В.І., Можаровська Н.О., Нескороджена Л.Л. Господарське право: навчальний посібник. К.: Алерта. 2014. 416 с.

Бобкова А.Г. Правовое обеспечение рекреационной деятельности. Донецк: Юго-Восток. 2000. 308 с.

Деревянко Б.В. Правове регулювання господарської діяльності навчальних закладів: дис. ... докт. юрид. наук: 12.00.04. Донецьк. 2014. 504 с.

Гарагонич О.В. Поняття та ознаки господарської компетенції. Порівняльно-аналітичне право. 2016. № 3. С. 93–96.

Шелухіна М.Л. Господарське право: навчальний посібник у схемах і таблицях. К.: Центр навчальної літератури, 2006. 616 с.

Степанова Т.В. Щодо змісту господарської процесуальної правосуб’єктності. Jurnalul juridic naţional: teorie şi practică. 2015. № 3(13). C. 57–60.

Господарський процесуальний кодекс України: Закон України від 6 листопада 1991 року № 1798-XII в редакції Закону від 3 жовтня 2017 року № 2147-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 48. Ст. 436.

Published

2024-06-28

Issue

Section

TRIBUNE OF A YOUNG SCIENTIST