LEGISLATIVE CHANGES IN THE QUALITY ASSURANCE SYSTEM IN HIGHER EDUCATION UNDER MARTIAL LAW

Authors

  • Ivan Nazarov

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2024.2.13

Keywords:

higher education, higher education quality, higher education institution, legislation of Ukraine, academic integrity.

Abstract

The article reveals the structure of the quality assurance system of higher education in Ukraine separates the external quality assurance system and analyzes its possibilities in the conditions of martial law. Examples of studies of various types and nature of the higher education system, the educational process and quality assurance systems of higher education, prepared in peacetime, are given, within the limits of which an analytical review and study of the state and prospects for the development of the system of quality assurance of higher education in Ukraine was carried out, as well as systematic studies of the problems of normative regulating the functioning of higher education in Ukraine under martial law. It is emphasized that the issues of legislative provision of the possibility of maintaining and even developing the quality of higher education in Ukraine in the conditions of martial law remain insufficiently researched, which determines the relevance of the publication. Changes in the educational legislation of Ukraine from 2022 are analyzed, which are due to the introduction of martial law in Ukraine and the subject of regulation of which is to ensure the effective functioning of higher education institutions of Ukraine, bodies that shape policy in the field of education of Ukraine, directions for further movement in order to ensure the quality of higher education and European integration processes, including in the field of education. The conclusion is formed that the analysis of legislative changes on the issues of ensuring the quality of higher education in Ukraine in the conditions of martial law, the prerequisites for their occurrence and the practice of application give rise to restrained optimism in the impossibility of stopping the adaptation of the domestic system of higher education to the principles, standards and rules of the European space. It is noted that there are serious challenges related to the need to optimize higher education institutions and the development of internal higher education quality assurance systems, but the joint work of all state bodies and universities accelerates the integration of the Ukrainian higher education quality assurance system into the European space.

References

Про введення воєнного стану в Україні : Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022. Голос України. 24.02.2022. № 37.

Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» : Закон України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX. Урядовий кур'єр. 25.02.2022. № 40.

Правова система України в умовах воєнного стану : збірник наукових праць / за загальною редакцією О.О. Кота та ін. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2022. С. 147.

Про вищу освіту. Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 37–38. С. 2716. Ст. 2004.

Розвиток системи забезпечення якості вищої освіти в Україні: інформаційно-аналітичний огляд / укл : Т. Добко та ін. ; за заг. ред. С. Калашнікової, В. Лугового. Київ : ДП «НВЦ «Пріоритети», 2015. 84 с.

Правова система України в умовах воєнного стану : збірник наукових праць / за загальною редакцією О.О. Кота та ін. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2022. 540 с. ; Аналітичне дослідження законодавчих актів, прийнятих після введення воєнного стану в Україні. Київський регіональний центр Національної академії правових наук України. Київ, 2022.

Вища освіта в Україні: зміни через війну: аналітичний звіт / Є. Ніколаєв та ін. Київ : Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023. 94 с.

Діяльність ЗВО в умовах війни: реалії, виклики та перспективи : матеріали круглого столу за участю порадників академічних груп та викладачів факультету управління фінансами та бізнесу. – 3 травня 2023 р. Львів : ФУФБ, 2023. 110 с.

Про особливості акредитації освітніх програм, за якими здійснюють підготовку здобувачі вищої освіти, в умовах воєнного стану : Постанова КМУ від 16 березня 2022 р. № 295. Урядовий кур’єр. 2022. № 60.

Тимчасовий порядок акредитації освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, в умовах воєнного стану : затверджено рішенням Національного агентства від 14.04.2022. протокол № 6 (11). URL: https://naqa.gov.ua/%d0%bd%d0%be%d1%80%d0%bc%d0%b0%d1%82%d0%b8%d0%b2%d0%bd%d1%96-%d0%b4%d0%be%d0

%ba%d1%83%d0%bc%d0%b5%d0%bd%d1%82%d0%b8/.

Стандарти та рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG 2015). URL: https://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/standards-andguidelines_for_qa_in_the_ehea_2015.pdf.

Річний звіт Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти за 2023 рік. Київ, 2024.

Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення якості вищої освіти : Закон України від 2 травня 2023 року № 3062 IX. Відомості Верховної Ради України. 2023. № 69. Стор. 12. Ст. 242.

Річний звіт Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти за 2021 рік / за заг. ред. С. Квіта. Київ : Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2022. 232 с.

Published

2024-06-26

Issue

Section

TOPICAL ISSUES OF THE DEVELOPMENT OF LEGAL EDUCATION