CRIMINAL RESPONSIBILITY OF POLICE OFFICERS FOR COMMITTING CRIMINAL OFFENSES AGAINST THE ESTABLISHED PROCEDURE FOR CARRYING OUT MILITARY SERVICE
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2023.2.23Keywords:
police, responsibility, criminal offense, military offense, military service, martial law, armed aggression.Abstract
The article examines problematic issues of criminal liability of police officers for committing criminal offenses against the established order of military service (military criminal offenses). Attention is focused on the fact that military servicemen, as well as special police officers who are involved in direct participation in hostilities during martial law, are responsible for committing military criminal offenses. It was established that law enforcement agencies, in particular, the National Police of Ukraine, are also responsible for ensuring the implementation of martial law restrictions established by the legal regime, repelling armed aggression against Ukraine, and de-occupying temporarily occupied territories. It is argued that not only special purpose police units, but also other units of the National Police of Ukraine take direct part in the conduct of hostilities. It has been scientifically proven that any person involved in repelling armed aggression against Ukraine, in particular a police officer, has combat immunity in accordance with the provisions of the Law of Ukraine "On the Defense of Ukraine". Certain conflicts of the Law of Ukraine "On the National Police" are pointed out. The need to make changes to the Criminal Code of Ukraine and the Law of Ukraine "On the National Police" is substantiated, in particular with regard to establishing the responsibility of all categories of police officers who are involved in direct participation in hostilities during martial law for committing certain military criminal offenses. It should be taken into account that establishing the responsibility of police officers for committing certain military criminal offenses may create an unjustified competition of criminal law norms, which will only complicate the application of criminal legislation.
References
Кримінальний кодекс України : Закон України від 5 квіт. 2001 р. № 2341-III. URL: https://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2341-14#Text
Про введення воєнного стану в Україні : Указ Президента України від 24 лют. 2022 р. № 64/2022. URL: https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397
Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України та інших законів України щодо врегулювання окремих питань діяльності Національної поліції України під час дії воєнного стану : Закон України від 21 берез. 2023 р. № 3000-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3000-20#n13
Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» : Закон України від 24 лют. 2022 р. № 2102-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2102-20#Text
Про Національну поліцію : Закон України від 2 лип. 2015 р. № 580-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580-19
Про оборону України : Закон України від 6 груд. 1991 р. № 1932-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1932-12#Text
Юріков О. О. Український парламент на захисті прав і свобод людини та громадянина в умовах воєнного стану. Вітчизняний парламентаризм: сучасні виміри гідності та свободи українського народу : матеріали Всеукр. кругл. столу до Дня Гідності та Свободи України (Київ, 23 листоп. 2022 р.). Київ, 2022. С. 139–140.
Yurikov O. Criminal characteristics of willful destruction or damage of military property. Military offences and war crimes: background, theory and practice : monograph. Riga : Baltija Publishing, 2023. P. 847–863.
Yurikov O. Features of the pre-trial investigation in the area of combat. The Russian-Ukrainian war (2014–2022): historical, political, cultural-educational, religious, economic, and legal aspects : monograph. Riga : Baltija Publishing, 2022. P. 1310–1315.