PUBLIC ADMINISTRATION OF HIGHER EDUCATION IN THE CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING

Authors

  • Iryna Orlovska

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2022.6.2.14

Keywords:

higher education, distance learning, European integration, institution of higher education, student of higher education, information and communication technologies, scientific and pedagogical workers, public administration, goals of sustainable development.

Abstract

In the article, the public administration of higher education in the conditions of distance learning is formed. Attention is focused on the Ukrainian realities, which led to the widespread use of distance learning not only in institutions of higher education, but also in the entire field of education in general. After all, during the quarantine restrictions, the availability of access to the Internet removed many questions, but in the conditions of martial law, the use of remote learning technologies in the conditions of shelling, military and combat operations is extremely limited. It was noted that mediated interaction became a problem not only for students, but also for their teachers, who had to change the method of teaching disciplines in the conditions of distance learning, as well as for the central executive body in the field of education and science. According to the data of a sociological survey, a list of problems faced by scientific and pedagogical workers in the conditions of distance learning is given. It has been established that SDG No. 4 regarding the provision of comprehensive and fair quality education and the promotion of life-long learning opportunities for all is a strategic direction to achieve in the process of formation and implementation of the state policy of Ukraine. It has been proven that global upheavals and world globalization cannot do without distance learning, which requires proper public administration by all its subjects. The list of weaknesses in the development of higher education in Ukraine is given with the aim of further formation of European standards of higher education in Ukrainian realities. The scientific opinion of O. S. Yara was continued. regarding the role of the institution of higher education in the regulation of distance learning. After all, the administration of a higher education institution needs total modernization of information and communication technologies for the technical support of online classes, the use of platforms for distance learning (Zoom, Moodle, Microsoft Teams, Google Meet, Skype, etc.), the use of cloud technologies for storing and exchanging data in the educational process, digitization of library databases, establishment of communication with applicants and students of higher education, etc. It has been established that distance learning in the realities of Ukraine requires the creation of the necessary level of public administration both at the level of state authorities (the Ministry of Education and Science of Ukraine, the National Agency for the Quality of Higher Education, other bodies of executive power and local self-government), and institutions of higher education (Academic Council of the institution of higher education, management of the institute, faculty, department) with the aim of forming a safe, effective, high-quality and transparent educational environment. The author's conclusion is made regarding the public administration of higher education in the conditions of distance learning.

References

Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/1556-18#Text.

Інформаційно-аналітична довідка про результати опитування щодо стану використання технологій дистанційного навчання у закладах вищої освіти України у 2020/2021 навчальному році : Державна служба якості освіти України. URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/ uploads/2021/05/ANALITICHNA_DOVIDKA_Opituvannya_FPO_ZVO_DSYAO_05.2021.pdf

Загальна декларація прав людини від 10.12.1948. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/995_015#Text.

Резолюція, прийнята Генеральною Асамблеєю 25 вересня 2015 року. Перетворення нашого світу : Порядок денний у сфері сталого розвитку до 2030 року. 21 жовтня 2015 р. URL: http://surl.li/cyloa.

Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року : Указ Президента України від 30.09.2019 № 722/2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text

Модернізація державного управління та європейська інтеграція України : наук. доп. / Авт. кол.: Ю. В. Ковбасюк, К. О. Ващенко, Ю. П. Сурмін та ін.; за заг. ред. д-ра наук з держ. упр., проф. Ю. В. Ковбасюка. Київ : НАДУ, 2013. 120 с.

Касич А. А., Гончаров Ю. В. Научный потенциал как фактор развития инновационно- инвестиционной системы Украины. Экономика Украины, 2007, № 3. С. 42–51.

Безрученков Ю. В. Педагогічний контроль в системі дистанційного навчання. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2015. Вип. 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2015_2_3.

Експерт: «Найбільше питання дистанційного навчання – психологічна готовність». URL: https://zn.ua/ukr/UKRAINE/ekspertnaybilshe-pitannya-distanciynogo-navchannyapsihologichna- gotovnist-347925_.htm.

Про затвердження Положення про дистанційне навчання : Наказ Міністерства освіти та науки України від 25.04.2013 № 466. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ z0703-13#Text.

Про вдосконалення вищої освіти в Україні : Указ Президента України від 3.07.2020 № 210/2020. URL: https://www.president.gov.ua/documents/2102020-34045.

Стратегію розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031 роки. URL: https://mon.gov.ua/ storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf.

Про дистанційну освіту в університетах в умовах карантину. URL: https://zn.ua/ukr/ EDUCATION/viklik-yakogo-ne-mozhna-ne-priynyati-347904_.html.

Яра О. С. Адміністративно-правове забезпечення вищої юридичної освіти в Україні : дис. ... д-ра юрид. наук : 12.00.07. Київ. 2021. 404 с. URL: https://drive.google.com/file/ d/1wJ-L-grM-CP6CT6YttnMYvt_gNa43Dp0/view.

Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні: Постанова Міністерства освіти та науки України від 20.12.2000 р. URL: http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html

Рекомендації щодо організації поточного, семестрового контролю та атестації здобувачів вищої освіти із застосуванням дистанційних технологій : Лист Міністерства освіти і науки України від 14 травня 2020 р. № 1-9. 249. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/shodoorganizaciyipotochnogo- semestrovogo-kontrolyu-ta-atestaciyi-zdobuvachiv-osviti-iz-zastosuvannyamdistancijnih- tehnologij.

Дистанційні платформи для навчання, саморозвитку та отримання допомоги й перевіреної інформації. Офіційний сайт МОН України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/ distancijniplatformi-dlya-navchannya-samorozvitku-ta-otrimannya-dopomogi-jperevirenoyiinformaciyi.

Published

2023-01-13