IMPROVEMENT OF FAMILY LAW TEACHING

Authors

  • Larysa Krasytska

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2022.5.6

Keywords:

family law, course unit, family legal relations, sources of family law, practical orientation of the training process, comprehensive approach

Abstract

The article is focused on determining the factors influencing the family law teaching. It has been argued that thorough theoretical knowledge in the field of family law and practical skills of legal argumentation in regard to disputes arising from family legal relations contribute to effective protection of violated family right or interest of a participant in family legal relations. The author has proved that the improvement of family law teaching in modern conditions of reforming higher legal education should be accomplished taking into account the following factors. First, family law is a branch of private law, therefore it is advisable to consider legal regulation of certain family relations in terms of the possibility of subsidiary application of the norms of the Civil Code of Ukraine to the regulation of such relations. Secondly, it is advisable to pay special attention to the sources of family law and the issue of the effect of family legislation over time, in particular, it is mandatory to analyze those international treaties of Ukraine that regulate family relations, the judgments of the European Court of Human Rights in cases concerning the protection of the right to respect for private and family life. It is appropriate to analyze Resolutions of the Supreme Court, which are not sources of law, but the court takes into account the conclusions regarding the application of the relevant law norms set out in the Resolutions of the Supreme Court, when choosing and applying the law norm in regard to disputed legal relations. Thirdly, the teaching of family law should be aimed at forming critical thinking of higher education students and systematic approach to the interpretation of family and legal norms. Fourthly, the practical orientation of educational process for training lawyers addresses the teaching of family law to the application of comprehensive approach, which means solving family law fortuitous events taking into account the knowledge of civil law, civil procedural law, administrative law, criminal law, etc. and preparing necessary written consultations, legal documents, including procedural ones.

References

Проєкт Концепції розвитку юридичної освіти. URL: https://kno.rada.gov.ua/fsview/75465.html (дата звернення: 14.10.2022).

Кузнєцова Н. Забезпечення якісної практичної підготовки студентів-юристів як невід’ємний складник реформування юридичної освіти. Право України. 2017. № 10. С. 66–72.

Підвищення якості викладання галузевих юридичних дисциплін : збірник матеріалів круглого столу (м. Київ, 7 жовтня 2021 р.). Київ : Київський регіональний центр НАПрН України, 2021. 92 с.

Іванків І. Зміна підходів до викладання у юридичній освіті як основна передумова формування професійного правника. Право України. 2017. № 10. С. 73–81.

Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О.В. Кохановська та О.О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 373–388.

Простибоженко О.С. Сімейне право як навчальна дисципліна: окремі думки щодо ефективного викладання. Нове українське право. 2021. Вип. 5. С. 94–98.

Красицька Л.В. Підвищення якості викладання сімейного права в умовах дистанційного навчання. Підвищення якості викладання галузевих юридичних дисциплін : збірник матеріалів круглого столу (м. Київ, 7 жовтня 2021 р.). Київ : Київський регіональний центр НАПрН України, 2021. С. 27–29.

Конвенція Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу із цими явищами від 11 травня 2011 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_001-11#Text (дата звернення: 14.10.2022).

Про ратифікацію Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок i домашньому насильству та боротьбу із цими явищами : Закон України від 20 червня 2022 р. № 2319-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2319-20#Text (дата звернення: 14.10.2022).

Конвенція про міжнародне стягнення аліментів на дітей та інших видів сімейного утримання від 23 листопада 2007 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_l12#Text (дата звернення: 24.10.2022).

Про ратифікацію Конвенції про міжнародне стягнення аліментів на дітей та інших видів сімейного утримання : Закон України від 11 січня 2013 р. № 26-VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 10. Ст. 104.

Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини : Закон України від 23 лютого 2006 р. № 3477-IV. Відомості Верховної Ради України. 2006. № 30. Ст. 260.

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text (дата звернення: 24.10.2022).

Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Савіни проти України» від 18 грудня 2008 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/974_454#Text (дата звернення: 23.10.2022).

Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Лазоріва проти України» від 17 квітня 2018 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/974_d30#Text (дата звернення: 23.10.2022).

Сімейний кодекс України від 10 січня 2002 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2947-14#Text (дата звернення: 23.10.2022).

Красицька Л.В. Про деякі аспекти дії сімейного законодавства у часі. Проблеми цивільного права та процесу : матеріали наук.-практ. конф., присвяченої пам’яті професора О.А. Пушкіна (7 червня 2014 р.). Харків : Харківський національний університет внутрішніх справ, 2014. С. 226–230.

Сучасні проблеми цивільного права та процесу : навчальний посібник / С.О. Сліпченко, О.В. Синєгубов, В.А. Кройтор та ін. ; за ред. Ю.М. Жорнокуя та Л.В. Красицької. Харків : Право, 2017. 808 с.

Цивільний процесуальний кодекс України від 18 березня 2004 р. № 1618-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15#Text (дата звернення: 24.10.2022).

Published

2023-01-12

Issue

Section

TOPICAL ISSUES OF THE DEVELOPMENT OF LEGAL EDUCATION