IMPROVING THE PROCEDURE FOR ESTABLISHING JUDICIAL CONTROL IN ADMINISTRATIVE PROCEEDINGS
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2022.2.35Keywords:
Constitution of Ukraine, Code of Administrative Procedure of Ukraine, administrative procedure, appeal, judicial control, execution of court decision.Abstract
Execution of a court decision that has entered into force is one of the key aspects of the administration of justice. Due to this, the Verkhovna Rada of Ukraine adopted the Law of Ukraine dated 02.06.2016 № 1403-VIII “On bodies and persons carrying out enforcement of court decisions and decisions of other bodies”, which introduced the institute of private executors. In addition, relevant amendments were made to the Law of Ukraine “On Enforcement Proceedings”. However, paragraph 2 of part 2 of Article 5 of this law restricts the execution of private executors of decisions under which the debtor is the state, state bodies, the National Bank of Ukraine, local governments, their officials, state and municipal enterprises, institutions, organizations, legal entities, the share of the state in the authorized capital of which exceeds 25 percent, and / or which are financed exclusively from the state or local budget. Due to this, the Code of Administrative Procedure of Ukraine, in contrast to the Civil and Commercial Procedural Codes of Ukraine, establishes a broader form of judicial control over the execution of court decisions. In particular, the provisions of the Code of Administrative Procedure of Ukraine stipulate that the plaintiff in whose favor the court decision is made has the right to apply to the court of first instance to declare illegal decisions, actions or omissions committed by the subject of power – the defendant court, or violation of the rights of the plaintiff, confirmed by such a court decision, in accordance with Article 383 of this Code.In a thorough study of the provisions of the Code of Administrative Procedure of Ukraine, the author found a legislative gap that the provisions of this codified normative legal act do not provide for an appeal against the refusal to satisfy the application for recognition of the decision of the subject of power. According to the author, this legislative loophole contradicts the Constitution of Ukraine, as the provisions of the highest legal act in the hierarchy do not provide for exceptions to the appellate review of the case, as “since ancient Rome, the review of judgments affairs” [1]. In connection with the above, the author proposes to amend part six of Article 383 of the Code of Administrative Procedure of Ukraine by supplementing it with provisions on appeal against the decision of the court of first instance to dismiss the application filed under this article.
References
Повноваження апеляційного суду при перегляді рішення суду: теоретичні та практичні спірні питання / Верховний Суд України. Інформаційний сервер. URL: https://www.viaduk. com/clients/vs.nsf/0/F7D1E44D8CD0CA46C22577050036BD0F?OpenDocument&CollapseView& RestrictToCategory=F7D1E44D8CD0CA46C22577050036BD0F&Count=500& (дата звернення: 12 грудня 2021 року).
Івасин О.Р. Судовий контроль за виконанням судових рішень в адміністративному судочинстві: спеціальні способи. Науково-інформаційний вісник Івано-Франківського університету праваімені Короля Данила Галицького: Журнал. Серія Право. № 5(17). 2018. С. 93–100.
Сасевич О. Судовий контроль як механізм підвищення ефективності судових рішень. Судебно-юридическая газета. URL: https://sud.ua/ru/news/blog/144287-sudoviy-kontrolyak- mekhanizm-pidvischennya-efektivnosti-sudovikh-rishen (дата звернення: 14 грудня 2021 року).
Зеленов А.С. Виконання судових рішень а адміністративних справах : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Харків, 2018. 218 с.
Адміністративне право України : підручник для юрид. вузів і фак. / Ю.П. Битяк, В.М. Гаращук, О.В. Дьяченко та ін. ; за ред. Ю.П. Битяка. Харків : Право, 2004. 401 с.
Сушко Л.П. Організаційно-правові засади здійснення судового контролю в Україні : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07 ; Національний університет біоресурсів і природокористування України. Київ, 2009. 22 с.
Сушко Л.П. Організаційно-правові засади здійснення судового контролю в Україні : дис… канд. юрид. наук : 12.00.07 ; Національний університет біоресурсів і природокористування України. Київ, 2009. 181 с.
Івановська А.М. Розмежування судового та конституційного контролю: теоретико- правовий аспект. Юридичний науковий електронний журнал. № 3. 2020. С. 234–237.
Кравчук В.М. Способи та форми здійснення судом контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах. Актуальні проблеми цивільного права. 2011. № 2(27). С. 80–83.
Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 11 липня 2019 року по справі № 821/11/18. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/82997969 (дата звернення: 15 грудня 2021 року).
Ухвала Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 19 грудня 2018 року по справі № 2а/0470/2563/12. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/78770910 (дата звернення: 15 грудня 2021 року).
Постанова Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 30 квітня 2020 року по справі № 814/1171/17. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: https:// reyestr.court.gov.ua/Review/89013262 (дата звернення: 15 грудня 2021 року).
Постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 квітня 2019 року по справі № 813/1920/18. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: https://reyestr.court. gov.ua/Review/81136630 (дата звернення: 15 грудня 2021 року).
Застосування статті 383 КАСУ щодо забезпечення виконання судового рішення: проблемні питання. Судебно-юридическая газета. URL: https://sud.ua/ru/news/publication/145726- zastosuvannya-st-383-kasu-schodo-zabezpechennya-vikonannya-sudovogo-rishennyaproblemni- pitannya (дата звернення: 15 грудня 2021 року).