CONTEMPORARY TENDENCIES OF THE REFORMING THE HIGHER LEGAL EDUCATION IN UKRAINE (CONSTITUTIONAL AND LEGAL ASPECT)
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2022.2.20Keywords:
constitutional and legal policy, legal education, reforming, competency-based approach, practically-oriented learning.Abstract
Today, the reform of higher legal education is aimed at training lawyers in accordance with professional standards of legal activity that anticipates modernization of the content of legal education taking into account up-to-date labor market requirements and tasks of the professional activity of lawyers in the various sectors of economics. The problems of training the corps of highly qualified legal personnel actualize the issue of the quality of higher legal education. The article is devoted to the researching the contemporary tendencies of the reform of higher legal education in Ukraine through the prism of the competency-based approach. Modern approaches to practically-oriented education in law schools abroad are also studied. It is concluded that Ukraine’s constitutional and legal policy in the matter of reforming higher legal education justifiably forms a tendency of strengthening the practical aspects of modern competencies of a future lawyer in order to be competitive in the labor market and providing all sectors of economics and public administration with highly qualified lawyers. At the same time, the modernization of content of the educational and methodological complex should not occur due to the maximum reduction of the extent of general theoretical knowledge in the system of higher legal education. It is affirmed that an academically-applied model of legal education should be remained in Ukraine, the fundamentality of which should be ensured by integration of the basic professional and highly specialized knowledge of future specialists, as this will improve the quality of their professional training. This approach will ensure quality training of highly qualified personnel in the field of legal activity, who have a well-formed system of professional legal knowledge, a high level of legal awareness and professional legal culture for the proper implementation of public administration, legal proceedings and public service, as well as the protection of human rights and freedoms, ensuring legal support of activities of business entities.
References
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39. Ст. 380.
Концепція розвитку юридичної освіти : проєкт. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/vishaosvita/ koncepciya-vdoskonalennya-pravnichoyi-yuridichnoyi-osviti-dlya-fahovoyi-pidgotovkipravnika (дата звернення: 17.03.2022).
Аналітичний звіт за результатами проєкту «Залучення громадськості до формування рамки кваліфікацій правничої професії шляхом проведення аналізу обсягу знань, переліку навичок і вмінь, якими має володіти випускник юридичного вищого навчального закладу, щоб відповідати вимогам сучасного ринку праці» / Козьяков С.Ю., Лилик С.В., Лилик І.В., Пирогова Д.І., Красновський О.В. Київ : ВГО «Українська Асоціація Маркетингу», 2015. 131 с. URL: https://newjustice.org.ua/wp-content/uploads/2018/05/zvit_sait-1.pdf (дата звернення: 17.03.2022).
Звіт за результатами аналітичного дослідження «Знання та навички випускників юридичних факультетів та закладів вищої освіти через призму відповідності потребам ринку праці». Дослідження проведене експертною групою з правової освіти Директорату з прав людини, доступу до правосуддя та правової обізнаності Міністерства юстиції України / Шемелинець І., Якубович М., Осінська О. 38 с. URL: https://uba.ua/documents/ZVIT_ Jurosvita.pdf (дата звернення: 17.03.2022).
Пацюрківський П., Гаврилюк Р. Ціннісні виклики українській юридичній (правничій) освіті. Право України. 2017. № 10. С. 38–55. 6. Кот О.О., Міловська Н.В., Єфіменко Л.В. Методологічні засади реформування юридичної освіти в Україні: наукова парадигма та сучасний контекст. Вісник Національної академії правових наук України. 2021. № 2. С. 114–122.
Bogusia Puchalska. Legal education: Professional, academic or vocational? European Journal of Legal Education. 2004. Volume 1. Issue 2. P. 15–34. URL: https://www.tandfonline.com/doi/ pdf/10.1080/16841360408522927 (дата звернення: 12.03.2022).
K. Jaak Roosaare. Practical aspects of teaching law in newly independent Central Europe (experiences in Estonia and Lithuania). European Journal of Legal Education. 2007. Volume 4. Issue 2. P. 121–134. URL: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/16841360802338712 ?journalCode=rejl20 (дата звернення: 11.03.2022).
Проскурняк О. Проблеми реформування змісту сучасної зарубіжної юридичної освіти (на прикладі США, Великобританії і ФРН). Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Юридичні науки». 2016. № 845. С. 402–406.
Тацій В.Я., Комаров В.В. Проблеми забезпечення якості вищої юридичної освіти. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / Відп. ред. О.В. Кохановська, О.О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 41–62.
Програма розвитку юридичної освіти на період до 2005 року : Постанова Кабінету Міністрів України від 10.04.2001 р. № 344. Офіційний вісник України. 2001. № 15.
Тернавська В. М. Державознавчі дисципліни у системі юридичної освіти: проблеми викладання. Удосконалення викладання галузевих юридичних дисциплін : науково-практичний посібник / Н.С. Кузнєцова, М.М. Хоменко, А.Б. Гриняк та інші. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2021. С. 230–247.
Погрібний С.О. Юридична освіта в Україні: проблеми і перспективи. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / Відп. ред. О.В. Кохановська, О.О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 141–151.
Козюбра М. Принципи права: методологічні підходи до розуміння природи та класифікації в умовах сучасних глобалізаційних трансформацій. Право України. 2017. № 11. С. 142–164.
Zia Akhtar. Legal Education in the US, Case Study method of training and public interest litigation. European Journal of Legal Education. 2021. Volume 2. Issue 1. P. 161–189. URL: https://ejle.eu/index.php/EJLE/article/view/21 (дата звернення: 09.02.2022).
John Zerilli. Reflections on Legal Education and Philosophу: the Critical Role of Theory in Practice. European Journal of Legal Education. 2006. Volume 3. Issue 2. P. 121–134. URL: https://www.researchgate.net/publication/233461710_Reflections_on_Legal_Education_and_%20Philosophy_The_Critical_Role_of_Theory_in_Practice (дата звернення: 05.02.2022).
Тацій В. Проблеми вищої юридичної освіти в Україні: нові виклики сучасних реалій. Право України. 2009. № 1. С. 4–8.
Andreas R. Ziegler. How global should legal education be? Recommendations based on the compulsory teaching in international aspects taught at Swiss law schools. European Journal of Legal Education. 2020. Volume 1. Issue 1. P. 49–82. URL: https://ejle.eu/index.php/EJLE/ article/view/8 (дата звернення: 12.01.2022).
Правове письмо : навчальний посібник / В.А. Ватрас, Д.А. Монастирський, В.Г. Рогожа та ін. ; за ред. Р.О. Стефанчука. Київ : Алерта ; ЦУЛ, 2011. 148 с.
Майданик Р.А. Концепція реформування університетської юридичної освіти в Україні. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / Відп. ред. О.В. Кохановська, О.О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 111–126.
Kirsten M. Winek. Writing Like a Lawyer: How Law Student Involvement Affects Self- Reported Gains in Writing Skills in Law School. Journal of Legal Education. 2020. Volume 69. Issue 2. P. 568–598. URL: https://jle.aals.org/home/vol69/iss2/17/ (дата звернення: 15.01.2022).
Mary Catherine Lucey. Creating Legal Writing Opportunities in the Digital Era. European Journal of Legal Education. 2020. Volume 1. Issue 1. P. 155–167. URL: https://www. stuartmaclennan.co.uk/ojs/index.php/EJLE/article/view/9 (дата звернення: 15.01.2022).
Кот О.О. Вища юридична освіта в Україні: практичні проблеми та шляхи їх подолання. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / Відп. ред. О.В. Кохановська, О.О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 127–140.
Опришко В.Ф. Особливості підготовки юристів у непрофільних вищих навчальних закладах України: сучасний стан і шляхи подальшого розвитку. Правове регулювання економіки. 2013. № 13. С. 6–27.