LAW-EDUCATION POLICY OF UKRAINE (CONSTITUTIONAL AND LEGAL ASPECT)
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2022.1.19Keywords:
state-education policy, constitutional and legal policy, sence of justice, legal culture, legal education, competency-based approachAbstract
The need to train the specialists in various spheres of economics and public administration, able to orientate in the legal environment and act with full awareness of the responsibility for their decisions and actions is predetermined by a number of democratic reforms in the process of building the legal state and civil society in Ukraine. The issue of state policy in the sphere of general legal and juridical education is quite actual today as the conscious participation of a person in public and political life requires the forming a high level of legal conscience and legal culture of citizens. The article is devoted to the study of various methodological aspects of the institute of laweducation policy of the state, aimed at determining the strategy and tactics of the process of legal training (upbringing), legal and juridical education in order to ensure sustainable development of civil society and legal state. The expediency of separating the law-education policy as an independent form of implementing the constitutional and legal policy is substantiated. The author’s definition of the term “law-education policy of the state” is presented. It is concluded that the implementation of qualitative law-education policy requires the creation of a balanced legislation of Ukraine on general legal and juridical education. It is noted that legal education in general stipulates a continuous process of purposeful forming the legal consciousness of the individual as a law-abiding citizen and a professional lawyer and requires the expansion and deepening of legal knowledge throughout life. Educating respect for the law, proper application of legal knowledge in the field of professional activities requires a competencybased approach in the system of legal and juridical education, which should be built considering the professional orientation and psychological and age-specific features of students (trainees). All this requires the conceptualization of the state’s law-education policy.
References
Volchik, V., Oganesyan, A., & Olejarz, T. (2018). Higher education as a factor of socioeconomic performance and development. Journal of International Studies. 11(4). Р. 326–340. doi:10.14254/2071-8330.2018/11-4/23.
Красняков Є. Державна політика в галузі освіти й науки та національної безпеки України. Віче. 2012. № 22. С. 8–9.
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38-39. Ст. 380.
Журавський В.С. Державна освітня політика: поняття, системність, політичні аспекти. Правова держава : щорічник наукових праць. 2003. Вип. 14. С. 20–30.
Аристотель. Сочинения: В 4-х т. Т. 4 / пер. с древнегреч. ; общ. ред. А.И. Доватура. Москва : Мысль, 1984. 830 с.
Недюха М. Правова політика України: новітні виміри. Вісник Академії управління МВС. 2010. № 4(16). С. 38–45.
Малько А.В., Затонский В.А. Правовая политика: основы теории и практики : учебно-методический комплекс. Москва : Проспект, 2015. 352 с.
Тернавська В. Правова освіта. Велика українська кримінологічна енциклопедія. У 2 т. Т. 2: М – Я / редкол.: В.В. Сокуренко (голова), О.М. Бандурка (співголова) та ін. ; наук. ред. О.М. Литвинов. Харків : Факт, 2021. С. 324–326.
Ильин И.А. Собрание сочинений: В 10 т. Т. 4 / сост. и коммент. Ю.Т. Лисицы. Москва : Русская книга, 1994. 624 с.
Юридична енциклопедія: в 6 т./ редкол.: Ю.С. Шемшученко (голова) та ін. Київ : «Укр. енцикл.», 2004. Т. 6. 768 с.
Погрібний С.О. Юридична освіта в Україні: проблеми і перспективи. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О.В. Кохановська, О.О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 141–151.
Общая теория права и государства : учебник / под ред. В.В. Лазарева. 3-е изд., перераб. и доп. Москва : Юристъ, 2003. 520 с.
Національна програма правової освіти населення : Указ Президента України від 18.10.2001 р. № 992/200. Офіційний вісник України. 2001. № 43.
Програма розвитку юридичної освіти на період до 2005 року : Постанова Кабінету Міністрів України від 10.04.2001 р. № 344. Офіційний вісник України. 2001. № 15.
Концепція розвитку юридичної освіти. Проект. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/koncepciya-vdoskonalennya-pravnichoyi-yuridichnoyi-osviti-dlya-fahovoyipidgotovki-pravnika.
Тацій В.Я., Комаров В.В. Проблеми забезпечення якості вищої юридичної освіти. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О.В. Кохановська, О.О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 41–62.
Стандарт вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 13 – Механічна інженерія, спеціальність 133 – Галузеве машинобудування. Наказом Міністерства освіти і науки України від 16.06.2020 р. № 806. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/standarty/2020/06/17/133%20Haluzeve%20mashynobuduvannya%20bakalavr.pdf.
Теория государства и права : учеб. для вузов / под ред. проф. В.М. Корельского и проф. В.Д. Перевалова. 2-е изд., изм. и доп. Москва : Издательство НОРМА, 2002. 616 с.
Оніщенко Н. Правова освіченість у контексті рівнів правової освіти. Віче. 2012. № 23. С. 35–37.
Кудрявцев В.Н. Право и поведение. Москва : Юрид. лит., 1978. 192 с.
Кот О.О., Міловська Н.В., Єфіменко Л.В. Методологічні засади реформування юридичної освіти в Україні: наукова парадигма та сучасний контекст. Вісник Національної академії правових наук України. 2021. № 2. С. 114–122.
Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року : Указ Президента України від 25.06.2013 р. № 344/2013. Урядовий кур’єр від 04.07.2013. № 117 / № 155 від 29.08.2013.
Про Національну доктрину розвитку освіти : Указ Президента України від 17.04.2002 р. № 347/2002. Офіційний вісник України від 03.05.2002. № 16. Ст. 860.
Хартія з освіти для демократичного громадянства і освіти в області прав людини : Рекомендація CM/Rec (2010) 7 Комітету Міністрів. URL: https://www.coe.int/uk/web/compass/council-ofeurope-charter-on-education-for-democratic-citizenship-and-human-rights-education.
Tvaronavičienė, M., Tarkhanova, E., & Durglishvili, N. (2018). Sustainable economic growth and innovative development of educational systems. Journal of International Studies. № 11(1). С. 248–256. doi:10.14254/2071-8330.2018/11-1/19.