AREAS OF INTEGRATION OF ACADEMIC AND UNIVERSITY LEGAL SCIENCE IN THE CONTEXT OF DEVELOPING LAW EDUCATION

Authors

  • Larysa Krasytska

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2021.5.12

Keywords:

academic legal science, academic research, law education, science and education’s integration, education reform, interaction of Universities and research institutions

Abstract

The author of the article has analyzed the problematic issues of integration of academic and university legal science from the standpoint of academic staff of higher educational institutions. It has been defined that integration of academic and university legal science should be aimed at solving the tasks faced by academic legal science in the Development Strategy of the National Academy of Legal Sciences of Ukraine for 2021–2025, approved by the Resolution of the General Meeting of the National Academy of legal Sciences of Ukraine dated from March 26, 2021, № 12–21. It has been argued that the main tasks of academic and university legal science in the context of legal education’s development include the tasks in the field of information policy, educational, publishing activities, integration of education and science, in particular, preparing commentaries on legislation and explanations of regulatory enforcement taking into account market demand for legal literature, reviewing textbooks and curricula for the compliance with modern scientific knowledge, conducting extensive educational work to improve the general level of legal awareness and legal culture of the population, overcoming legal nihilism, improving the legal education system of the population, developing modern teaching methods, introducing interactive methods into teaching and learning activities, participating in the adaptation of teaching and learning activities in law schools to distance learning conditions, forming new information and educational platforms, preparing public video lectures on certain legal topics, preparing and publishing textbooks manuals, etc., in order to pass a single state qualifying exam, preparing educational and methodological literature to ensure teaching and learning activities for training applicants for higher education “Doctor of Philosophy”, etc.

References

Кузнєцова Н. Забезпечення якісної практичної підготовки студентів-юристів як невід’ємна складова реформування юридичної освіти. Право України. 2017. № 10. С. 66–72.

Майданик Р. Концепція реформованої університетської юридичної освіти в Україні. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О. Кохановська, О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 111–126.

Правова доктрина України : у 5-и т. Харків : Право, 2013. Т. 3 : Доктрина приватного права України / Н. Кузнєцова та ін. ; за заг. ред. Н. Кузнєцової. 760 с.

Гриняк А. Методологічні особливості організації практичної підготовки студентів з цивілістичних дисциплін (на прикладі спецкурсу «Договірне право»). Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О. Кохановська, О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 409–420.

Комаров В. Вища юридична освіта України: нові виміри. Право України. 2017. № 10. С. 20–37.

Кот О. Вища юридична освіта в Україні: практичні проблеми та шляхи їх подолання. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О. Кохановська, О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 127–140.

Пленюк М. Сучасні погляди на викладання приватного права у вищих навчальних закладах. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О. Кохановська, О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 251–260.

Стратегія розвитку Національної академії правових наук України на 2021–2025 рр., затв. постановою загальних зборів Національної академії правових наук України від 26 березня 2021 р. № 12–21. URL: http://www.aprnu.kharkiv.org/doc/strategiya_2021.pdf (дата звернення: 15.09.2021).

Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2014 р. № 1556–VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 11.09.2021).

Про атестацію здобувачів ступеня фахової передвищої освіти та ступенів вищої освіти на першому (бакалаврському) та другому (магістерському) рівнях у формі єдиного державного кваліфікаційного іспиту : постанова Кабінету Міністрів України від 19 травня 2021 р. № 497. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/497-2021-%D0%BF#Text (дата звернення: 15.09.2021).

Про затвердження Положення про спеціалізовану вчену раду з присудження наукового ступеня доктора наук : проєкт наказу МОН. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/monproponuye-do-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-nakazu-pro-zatverdzhennya-polozhennyapro-specializovanu-vchenu-radu-z-prisudzhennya-naukovogo-stupenya-doktora-nauk (дата звернення: 15.09.2021).

Published

2021-11-29

Issue

Section

TOPICAL ISSUES OF THE DEVELOPMENT OF LEGAL EDUCATION