NORMS OF THE CUSTOMS CODE OF UKRAINE AS A SUBJECT OF CONSTITUTIONAL CONTROL

Authors

  • Olena Tomkina

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2021.5.10

Keywords:

Customs Code of Ukraine, constitutional control, legal certainty, principle of individualization of legal responsibility

Abstract

The article is devoted to the problem of legislative definition of administrative responsibility for customs offence, in particular for actions aimed at illegal exemption from payment of customs duties or reduction of their amount, as well as other illegal actions aimed at evasion of customs duties (Article 485 of the Customs Code). Provisions of Article 485 of the Customs Code of Ukraine are appealed to the Constitutional Court of Ukraine on the grounds of their inconsistency with the Constitution of Ukraine. The authors of the appropriate constitutional complaints substantiate the unconstitutionality of this Article by the fact that its absolutely defined sanction, impossibility of its reduction and absence of alternative types of sanctions for committing the relevant offense do not allow to apply this norm taking into account the principle of individualization of legal responsibility of the offender, what contradicts the second part of the Article 62 of the Constitution of Ukraine. The petitioners also point out that the inconsistency of the sanction of Article 485 of the Customs Code of Ukraine with the principles of individualization of legal responsibility violates the right of a person to own, use and dispose of property (Article 41), the right to a sufficient standard of living for himself and his family, which includes adequate food, clothing, housing (Article 48). The appeal against the provisions of Article 485 of the Customs Code of Ukraine highlights the problem of ensuring the constitutionality of customs legislation of Ukraine in general, because in addition to the disputed provisions of specified articles of this Code, other formal customs offenses provided for in the Customs Code of Ukraine, and contain absolutely certain sanctions and / or are legally indefinite. The disposition of the rule of law set shown in Article 485 of the Customs Code of Ukraine is constructed by the legislator in the form of an “open” (i.e. incomplete) list of illegal actions. In this case, the indication of the illegality of these “other” actions and their purpose does not provide clarity, unambiguity, clarity of the formulated legislative provision, and hence its predictability for the subjects of law. Such use of legislative techniques in determining an administrative offense turns the disposition of the rule of law into a “rubber” and threatens the legality of law enforcement. In addition, such legislative provision is a corruptogenic factor, because it opens the way to mismanagement, arbitrary, i.e. on the basis of subjective assessments, rather than formally defined features, the interpretation of the rule of law. Thus, there are reasons to conclude that since the disposition of the rule of law set forth in Article 485 of the Customs Code of Ukraine is vague and ambiguous, the provisions of this article cannot be considered legally defined in terms of their predictability for law enforcement entities. The sanction of Article 485 of the Customs Code of Ukraine is absolutely defined, as it provides for only one type of administrative penalty for the customs violation, which is defined in this article as a fine, without establishing acceptable limits for its application, and thus does not provide individual legal liability found guilty of an offense under this article. Considering the above, the customs legislation of Ukraine should be developed by establishing relatively specific and alternative sanctions that allows to individualize the administrative responsibility for violating customs rules.

References

Рішення Конституційного Суду України (Другий сенат) у справі за конституційною скаргою Одінцової Олени Анатоліївни щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень абз. 2 ст. 471 Митного кодексу України від 21 липня 2021 р. № 3-р(II)/2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/v003p710-21

Резюме конституційної скарги Барсегяна Г.С. (до вх. № 18/7780 від 12 грудня 2019 р.). URL: https://ccu.gov.ua/sites/default/files/18_778019.pdf ; Резюме конституційної скарги Ліненко Н.М. (до вх. № 18/91 від 10 березня 2021 р.). URL: https://ccu.gov.ua/sites/default/files/18_912021.pdf

Головатий С. Мірило правовладдя. Коментар. Глосарій. Rule of Law Checklist. Київ : Ваіте, 2017. 163 с.

Рішення КСУ від 22 вересня 2005 р. № 5-рп/2005 ; від 29 червня 2010 р. № 17-рп/2010 ; від 27 лютого 2018 р. № 1-р/2018 ; від 13 червня 2019 р. № 4-р/2019 ; від 20 червня 2019 р. № 6-р/2019.

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 р., ратифікована Законом України № 475/97-ВР від 17 липня 1997 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text

П. п. 52, 64 рішення ЄСПЛ у справі «Вєренцов проти України», 11 квітня 2013 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/974_945#Text

Заморська Л. Правова нормативність та її інституціоналізація в Україні : монографія. Одеса : Фенікс, 2013. 304 с.

Теорія держави та права : навчальний посібник / Є. Білозьоров та ін. ; за заг. ред. С. Гусарєва, О. Тихомирова. Київ, 2017. 320 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови : 250 000 слів / уклад. і голов. ред. В. Бусел. Київ ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.

Хачатуров Р., Липинский Д. Общая теория юридической ответственности : монография. Санкт-Петербург : Юридический центр «Пресс», 2007. 950 с.

Терещук М. Юридична відповідальність у публічному праві : дис. … канд. юрид. наук: 12.00.01. Київ, 2018. 211 с.

Общая теория права и государства : учебник / под ред. В. Лазарева. 3-е изд., перераб. и доп. Москва : Юристь, 1999. 520 с.

Велика українська юридична енциклопедія : у 20-и т. Харків : Право, 2016. Т. 3 : Загальна теорія права / редкол. : О. Петришин (гол.) та ін. ; Нац. акад. прав. наук України ; Ін-т держави і права імені В.М. Корецького НАН України ; Нац. юрид. ун-т імені Ярослава Мудрого. 2017. 952 с.

Шевчук С. Значення загальноправового принципу пропорційності для визначення конституційності законодавчих обмежень щодо реалізації конституційних прав і свобод (зарубіжний досвід). Вісник Академії правових наук України. 2000. № 1. С. 69–76.

Рішення ЄСПЛ у справі «Мамідакіс проти Греції» (“MAMIDAKIS c. GRÈCE”, заява № 35533/04) від 11 січня 2007 р. URL: https://taxlink.ua/ua/court/sprava-mamidakisproti-grecii

Рішення КСУ у справі щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень ст.і 69 Кримінального кодексу України (справа про призначення судом більш м’якого покарання). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v015p710-04#Text

Осауленко А. Нормативна конструкція ретроспективної юридичної відповідальності в публічному праві сучасної України : автореф. дис. … канд. юрид. наук., 12.00.01, Київ, 2007. 20 с.

Лук’янець Д. Адміністративна відповідальність. Юридична відповідальність: проблеми виключення та звільнення / кол. авт. ; відп. ред. Ю. Баулін. Донецьк : ПП «ВД «Кальмус»», 2013. 424 с.

Додаток ІІІ до Протоколу про внесення змін до Міжнародної конвенції про спрощення та гармонізацію митних процедур від 26 червня 1999 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/976_008#Text

Угода включена як Додаток до Протоколу про внесення змін до Марракеської угоди про заснування Світової організації торгівлі (Протокол ратифіковано Законом України від 4 листопада 2015 р. № 745–VІІІ). Голос України. 2015. № № 221–222.

Рішення КСУ від 22 грудня 2010 р. у справі за конституційним зверненням громадянина Багінського Артема Олександровича щодо офіційного тлумачення положень ч. 1 ст. 14–1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (справа про адміністративну відповідальність у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v023p710-10#Text

Published

2021-11-29

Issue

Section

TOPICAL ISSUES OF PUBLIC LAW