UKRAINE – A COUNTRY OF A FLAG: “GENUINE LINK” CONCEPT IN THE CONTEXT OF LEGAL (MARITIME) DOCTRINE (PART II. NOWADAYS)

Authors

  • Serhii Kuznietcov

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2021.5.7

Keywords:

high seas, freedom of high seas, freedom of navigation, law of navigation, flag state, flag ship, genuine link, ship registration

Abstract

The article looked into the definition, content and role of ship registration as the element of ensuring the “genuine link” between Ukraine and Ukrainian ships (ships of Ukraine). The author notes the existence of numerous scientific studies concerning the definition, content and volume of the concept of “ship registration”, and, as a result, the absence of the common understanding, which complicates the formation of the “genuine link” concept. The author formulates his personal understanding of the definition, content and volume of the concepts “high sea”, “freedom of the high sea”, “freedom of maritime traffic”, “right of maritime traffic”, “flag state”, “flag ship”, “genuine link”, “registration of shipd”. It is noted, that with the accession to the UN Convention on the Law of the Sea (UNCLOS 82) from 1982, Ukraine acquired, in particular, the legal status of a “member state” and the “flag state”, which should provide real connection with registered ships. The proof of the “genuine link” existence is the possession of the relevant documents issued by the flag state of the flag ship. In particular, the existence of these documents indicates that they were issued after the following was met: 1) the conditions for giving nationality; 2) the conditions for registration; 3) the conditions for giving the right to fly the flag of the state that determined these conditions; 4) the flag state maintains the register of flag ships with their data. The author combines the concept of “registration of ships”, the above “conditions” for the analysis of their content as separate components, understanding the “registration of ships” as one of the elements to ensure the existence of “genuine link”, in particular to analyze the requirements of UNCLOS 82 concerning the “registration of ships” on the territory of Ukraine. The author concludes that the conditions for registration of vessels on the territory of Ukraine comply with the provisions of UNCLOS 82, but the term “genuine link” is not used in the Merchant Marine Code of Ukraine. UNCLOS 82 does not set standards which these “conditions” should meet. They are established in the norms of national legislation and in international agreements. The author emphasizes the need to include the concept of “genuine link” to the formation and implementation of legal (maritime) doctrine for Ukraine.

References

Конвенция об открытом море, 1958. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_180#Text

Шемякін О. Проблеми державної реєстрації морських торговельних суден у сучасному міжнародному морському праві. Держава і право. 2005. Вип. 28. С. 543–548.

Конвенція ООН з морського права, 1982. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_057#Text

Морське право. Джерела : у 3-х ч. Одеса : Фенікс, 2012. Ч. І. Т. 1. Кн. 1 «ІІІ Конференція ООН з морського права» / С. Ківалов, та ін. 570 с.

Кивалов С. К читателям. Конституция для океанов (UNCLOS 82) / cост. Е. Додин, С. Кузнецов ; под ред. С. Кивалова. 1998. № 3/II. 250 с. С. 3–5.

Царев В., Королева Н. Международно-правовой режим судоходства в открытом море. Москва : Транспорт, 1988. 104 с.

Декларація щодо визнання права на прапор держав, що не мають морського узбережжя = Declaration recognising the Right to a Flag of States having no Sea-coast. URL: https://cutt.ly/OQm5CZI

Анцелевич Г. Открытое море. Современное международное морское право и практика его применения Украиной / А. Щипцов и др. Киев : Наукова думка, 1995. С. 51–67.

Никитюк М. Сутнісні характеристики реального зв’язку між судном та державою його прапора. Митна справа. 2009. № 3. С. 36–40.

Никитюк М. Правові підстави та процедури реєстрації суден на території України: автореф. дис. … канд. юрид. наук. Київ, 2009. 20 с.

Кодекс торговельного мореплавства України, 1995. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/176/95-%D0%B2%D1%80#Text

Конвенция об условиях регистрации судов, 1986. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_074#Text

Статус Конвенции Организации Объединенных Наций об условиях регистрации судов, 1986. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_k29#Text

Проекти законів і кодексів. Комітет з питань транспорту і зв’язку. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc6_main?id=&pid069=178&Ses=0&Skl=8

Труханов Г. Кому плавать под государственным флагом Украины. Порты Украины. 2013. № 8. С. 18, 19.

Иванов Г. Одесситы управляют флотом большим, чем было у ЧМП. Порты Украины. 2020. Cентябрь. С. 28–31.

Кифак А. Уйти от чрезмерной регламентации. Порты Украины. 2014. № 2. С. 16, 17.

Шевченко М. Глобальный торговый флот к началу 2019 года. Порты Украины. 2019. Декабрь. С. 44–46 (за матеріалами Review of Maritime Transport – щорічного звіту UNCTAD). URL: https://unctad.org/webflyer/review-maritime-transport-2019)

Розробникам проекту слід взяти до уваги, що 24.06.1982 р. набула чинності прийнята 25.01.1965 р. у Женеві Конвенція про реєстрацію суден внутрішнього плавання. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_b87#Text

Международному Реестру быть. Порты Украины. 2014. С. 5.

Буде корисним звернутися також до видань: Laws Concerning the Nationality of Ships. United Nations Legislative Series. New-York : United Nations, 1955. 215 p. URL: https://www.un-ilibrary.org/content/books/9789210044530 ; International ship registration requirements at glance. 2nd ed. London : Hill Taylor Dickinson, 1997. 30 p. або безпосередньо, наприклад, на web site: www.register-iri.com (The Marshall Islands), www.shipping.gov.cy (Cyprus)

Фогель Р. Вопросы открытой регистрации судов. Морской транспорт и международное судоходство: правовые и экономические проблемы : XIV Международная конференция «Мир на морях». Москва : Мортеинформреклама, 1990. С. 361–368.

Никулин С. Правовые и финансовые аспекты развития судоходства в Украине. Международное морское право и Черноморский регион : материалы Семинара, 12–17 ноября 2001 г., г. Одесса, Одесская национальная юридическая академия / под ред. Е. Додина. Одесса, 2001. С. 48–55.

Мельников Н. Второй реестр судов в Украине. Порты Украины. 2014. № 4. С. 56–57.

Conditions for registration of ships. Report of the United Nations Conference on Conditions for Registration of Ships, first part of the session (16 July – 30 Aug 1984) / TD/RS/CONF/10 and Add. 1–2. URL: https://unctad.org/system/files/official-document/osg286_en.pdf.

Скаридов А. Морское право. Санкт-Петербург : Academus, 2006. 934 c.

Published

2021-11-29

Issue

Section

TOPICAL ISSUES OF PUBLIC LAW