ЧОРНОБИЛЬСЬКА ЗОНА ВІДЧУЖЕННЯ ЯК ОБ’ЄКТ КРИМІНАЛЬНО-ПРАВОВОЇ ОХОРОНИ
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2025.5.19Ключові слова:
Чорнобильська зона відчуження, кримінально-правова охорона, кримінально-правові засоби, радіаційна безпека, радіоекологічна безпекаАнотація
Статтю присвячено кримінально-правовому дослідженню актуальних проблем незаконного проникнення на територію Чорнобильської зони відчуження. Результати аналізу чинного законодавства дозволяють визначити правовий статус Чорнобильської зони відчуження, її межі, розпорядок та інші питання, які підлягають спеціальному нормативно-правовому регулюванню. На основі аналізу кримінального законодавства виокремлено норми, які безпосередньо спрямовані на кримінально-правову охорону Чорнобильської зони відчуження. Відтак Чорнобильська зона відчуження досліджується як об’єкт кримінально-правової охорони. З огляду на судову практику та загальні тенденції, які можливо спостерігати в сучасному суспільстві, зокрема молодіжних прошарках спільноти, виокремлено ряд ризиків, які тою чи іншою мірою становлять загрозу національній та міжнародній безпеці в контексті радіоекологічного режиму. Акцентовано увагу на описі характерних рис незаконного проникнення як соціально небезпечного явища, що становить загрозу як екологічній, так і радіаційній безпеці держави. В межах даного дослідження надано кримінально-правову характеристику порушення вимог режиму радіаційної безпеки. Крім того, в роботі здійснено аналіз чинного законодавства та законодавчих ініціатив спрямованих на посилення юридичної відповідальності за правопорушення, що посягають на правовий режим Чорнобильської зони відчуження. Разом з тим, у статті зосереджується увага на необхідності криміналізації діянь спрямованих на незаконне проникнення в зону відчуження чи зону безумовного (обов’язкового) відселення без надання передбаченого законом дозволу або самовільне поселення у них, або знищення, пошкодження чи перенесення знаків радіаційного забруднення або огорожі зазначених зон. Дана ініціатива є цілком обґрунтованою, оскільки криміналізація відповідних діянь покликана не лише забезпечити невідворотність покарання за посягання на встановлений режим радіаційної безпеки, але й виконувати важливу превентивну функцію.Вона сприятиме як індивідуальній профілактиці правопорушень, так і загальносоціальному запобіганню порушенням вимог режиму радіаційної безпеки. Поряд з цим, запровадження більш ефективних кримінально-правових механізмів у цій сфері позитивно вплине як на формування правосвідомості населення так і сприятиме підвищенню рівня забезпечення радіоекологічної безпеки в державі.
Посилання
Ткаченко П.І. Порушення вимог режиму радіаційної безпеки: кримінально-правовий аналіз. Право і суспільство. 2025. № 3. С. 147–155.
Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи: Закон України від 27 лютого 1991 року № 791а-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/791%D0%B0-12. (Дата звернення: 13.10.2025).
Музика А.А., Лащук Є.В. Предмет злочину: теоретичні основи пізнання. Монографія. Київ. 2011, 192 с.
Кириченко О.В. Громадська безпека як об’єкт кримінально-правової охорони. Право і суспільство. 2012. № 3. С. 185–190.
Орлеан А.М. Актуальне дослідження проблем кримінально-правової охорони фондового ринку. Вісник кримінального судочинства. 2018. № 1. С. 206–208.
Про відповідальність за порушення вимог режиму радіаційної безпеки, заготівлю, переробку і збут радіоактивно забруднених продуктів харчування: Указ Президії Верховної Ради Української РСР від 28 січня 1991 року № 661-XII. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/661-12. (Дата звернення: 16.10.2025).
Про організацію виконання постанов Верховної Ради Української РСР про порядок введення в дію законів Української РСР «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» та «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок чорнобильської катастрофи»: Постанова Кабінету Міністрів Української РСР від 23 липня 1991 року № 106. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/106%D0%B0-91-%D0%BF. (Дата звернення: 18.10.2025).
Науково-практичний коментар Кримінального кодексу України / Д.С. Азаров, В.К. Грищук, А.В. Савченко [та ін.]; за заг. ред. О.М. Джужі, А.В. Савченка, В.В. Чернєя. 2-ге вид., перероб. і допов. Київ : Юрінком Інтер, 2018. 1104 с.
Про прийняття за основу проекту Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за порушення вимог режиму радіаційної безпеки в місцевостях, що зазнали радіоактивного забруднення: Постанова Верховної Ради України від 2 липня 2021 року № 1623-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1623-IX. (Дата звернення: 25.10.2025).
Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за порушення вимог режиму радіаційної безпеки в місцевостях, що зазнали радіоактивного забруднення: Проект Закону України від 25.09.2020 року № 4156. URL: https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/pubFile/301835. (Дата звернення: 25.10.2025).
Кодекс України про адміністративні правопорушення: Закон України від 7 грудня 1984 року № 8073-Х. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10. (Дата звернення: 25.10.2025).
Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за порушення вимог режиму радіаційної безпеки в місцевостях, що зазнали радіоактивного забруднення: Пояснювальна записка до проекту Закону України від 25.09.2020 року № 4156. URL: https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/pubFile/301833. (Дата звернення: 25.10.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.


