ІСТОРИКО-ПРАВОВІ ПЕРЕДУМОВИ СТАНОВЛЕННЯ І РОЗВИТКУ ІНСТИТУТУ НАСТАВНИЦТВА В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2024.4.23Ключові слова:
дитина, соціальний захист, європейська інтеграція, інституційна модель виховання, альтернативні форми догляду, наставництво, волонтерська діяльністьАнотація
Статтю присвячено розгляду питань становлення та розвитку інституту наставництва в Україні. Встановлено об’єктивну потребу не лише в активізації процесу деінституціоналізації системи виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, у нашій державі, що завжди було однією з важливих передумов реалізації Україною євроінтеграційних прагнень, а й у першочерговому вжитті заходів щодо покращення умов виховання дітей-сиріт, які перебувають у закладах інституційного виховання, зокрема, надання їм психологічної й емоційної підтримки для успішності їх майбутньої соціалізації та набуття ними статусу повноцінного дорослого члена суспільства. До основних передумов запровадження сучасного інституту наставництва у вітчизняній правовій системі віднесено: 1) активізацію процесу глобальної деінституціоналізації, який у нашій державі передбачає два основні напрями: розвиток сімейних форм улаштування дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, та гуманізацію умов виховання дітей в інституційних закладах виховання; 2) критично високий рівень інституційного виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, що зумовив потребу в ужитті невідкладних додаткових заходів, спрямованих на покращення процесу піклування, зокрема, забезпечення психологічної й емоційної підтримки підлітків із метою їх успішної соціалізації; 3) багаторічну практику наставництва в Україні, здійснювану в рамках благодійної волонтерської діяльності, що зумовило потребу у формуванні механізму правового регулювання досліджуваних відносин із метою їх упорядкування; 4) імплементацію Україною зобов’язань щодо посилення рівня соціального захисту, передбачених Угодою про асоціацію з Європейським Союзом у рамках реалізації нашою державою євроінтеграційних прагнень.
Посилання
Інститут наставництва: Теорія та практика застосування в суддівській освіті / В. Мазурок та ін. 2021. С. 11.
Історія української культури : навчальний посібник для студентів усіх напрямів підготовки денної та заочної форм навчання / І. Передерій та ін. ; за ред. І. Передерій. Полтава : ПолтНТУ, 2015. С. 57–58.
Хрестоматія з історії середніх віків / упоряд. : В. Духопельніков та ін.]. Київ : Освіта, 1998. С. 122.
Стефанюк С., Гаркавець В. Морально-правові основи національної педагогіки: етика суб’єкт-суб’єктивних взаємин : навчальний посібник. Харків, 2009. С. 222.
Рудий Н. Інститут опіки і піклування в Україні: історико-правове дослідження : монографія. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2012. С. 38.
Ухач В., Калаур Л. Становлення та генезис інституту опіки на українських землях у період IX–XVIII ст. : історико-правовий дискурс. Актуальні проблеми правознавства. 2018. № 4. С. 55.
Розвиток народної освіти і педагогічної думки на Україні / М. Ярмаченко та ін. Київ : Рад. школа, 1991. С. 19.
Звєрєва І., Лактіонова Г. Соціальна робота в Україні. Київ : Вища освіта, 2004. С. 19.
Ніколаєнко О. Турбота про дітей у діяльності польських товариств Наддніпрянщини наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. Україна – Польща: історична спадщина і суспільна свідомість. 2016. Вип. 9. С. 18.
Кравченко О. Опіка над дітьми на українських землях у складі Російської імперії наприкінці XVIII – на початку ХХ ст. : дис. … докт. іст. наук : 07.00.01. Харків, 2019. С. 224, 243.
Маценко Л. Методика роботи гувернера : навчально-методичний посібник для підготовки фахівців напряму 0101 «Педагогічна освіта» зі спеціальності 6.010103 «Соціальна педагогіка». Київ : ДАКККіМ, 2010. С. 43.
Мамонтів Я. Декларація Наркомосвіти УСРР про соціяльне виховання дітей. URL: (дата звернення: 19.08.2024).
Розвадовська Т. Наставництво як педагогічний феномен. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 11 «Соціальна робота. Соціальна педагогіка». 2018. Вип. 24 (2). С. 143–144.
Про організацію виконання в республіці постанов ЦК КПРС і Ради Міністрів СРСР по усуненню серйозних недоліків у роботі з дітьми-сиротами і дітьми, які залишилися без піклування батьків, докорінному поліпшенню їх виховання, навчання і матеріального забезпечення : постанови Центрального Комітету Компартії України і Ради Міністрів Української СРС № 289 від 25.08.1987 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/289-87-%D0%BF#Text (дата звернення: 19.08.2024).
Browne Kevin. The risk of harm to young children in Institutional Care. The Save the Children Fund, 2009. URL: http://learn.viva.org/wp-content/uploads/2017/08/The_Risk_of_Harm.pdf (дата звернення: 25.08.2024).
15 years of De-Institutionalization Reforms in Europe and Central Asia. Key results achieved for children and remaining challenges. URL: https://www.unicef.org/eca/sites/unicef.org.eca/files/2018-11/Key%20Results%20in%20Deinstitutionalization%20in%20Eeurope%20and%20Central%20Asia_0.pdf (дата звернення: 25.08.2024).
Наставництво крок за кроком : посібник для небайдужих дорослих / О. Смаль та ін. Київ, 2014. С. 11.