АДМІНІСТРАТИВНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ТА ЛЕГКИЙ ПЕРСОНАЛЬНИЙ ЕЛЕКТРОТРАНСПОРТ: РЕАЛІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

  • Олеся Миколаївна Козакевич Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-5528-7008
  • Анна Ігорівна Кухар Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2024.3.17

Ключові слова:

адміністративне правопорушення, легкий персональний транспорт, самокат, моноколесо, сігвей, проступок, адміністративна відповідальність, КУПаП, адміністративно-деліктне законодавство.

Анотація

У статті розглянуто актуальність визначення правового статусу та значення легкого персонального транспорту для забезпечення безпеки дорожнього руху в Україні. Дослідження цього питання полягає у визначенні адміністративної відповідальності за правопорушення вченні з використанням легкого персонального транспорту та шляхів вдосконалення адміністративно-деліктного законодавстваю. Обгрунтовано, що необхідність у чіткому правовому регулюванні пересування легким персональним транспортом, спричинена рядом нових проблем, що пов’язані із безпекою дорожнього руху. Недосконалість законодавства та правил дорожнього руху у результаті призводить до великої кількості адміністративних проступків, пов’язаних із легким персональним транспортом. Визначено основні види та правове регулювання щодо легкого персонального транспорту. Розглянуто нормативно-правовое регулювання адміністративної відповідальності у контексті забезпечення безпеки дорожнього руху. Визначено сучасний стан адміністративних проступків вчинених за використання легкого персонального транспорту. Найбільш поширеними адміністративними правопорушеннями в цій сфері наразі є: пересування по проїзній частині дороги, пересування легким персональним транспортом по пішохідній частині, недотримання правил дорожнього руху (незнання правил, їзда на червоне світло, їзда по зустрічній смузі тощо), ігнорування сигналів світлофора, перевищення дозволеної швидкості, керування легким персональним транспортом у нетверезому стані, перевезення пасажирів, невикористання захисного екіпірування (шолома, наколінників, наколінників). Проаналізовано особливості адміністративної відповідальності за порушення правил дорожнього руху користувачів легкого персонального транспорту. Надано пропозиції щодо шляхів вдосконалення правового регулювання легкого персонального транспорту. Звернено увагу на те, які доопрацювання потребує адміністративне-деліктне законодавство України щодо легкого персонального транспорту.

Посилання

Про схвалення Стратегії підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2024 року: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2020 р. № 1360-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1360-2020-р#Text (дата звернення 08.05.2024).

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо включення персонального транспорту до єдиної транспортної системи України та підвищення рівня безпеки дорожнього руху): проєкт Закону №5479 від 11.05.2021.URL:https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/

zweb2/webproc4_1?id=&pf3511=71864 (дата звернення 08.05.2024).

Про внесення змін до Закону України "Про дорожній рух" щодо руху самобалансуючих транспортних засобів обладнаних електродвигунами (електросамокат, сігвей, сегвіл, гіроскутер): проєкт Закону №5731 від 05.07.2021. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/27287 (дата звернення 08.05.2024).

Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо відповідальності за порушення правил дорожнього руху особами, які керують самобалансуючими транспортними засобами обладнаними електродвигунами (електросамокат, сігвей, сегвіл, гіроскутер) :проект Закону №5732 від 05.07.2021. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/

Card/27288 (дата звернення 08.05.2024).

Про деякі питання використання транспортних засобів, оснащених електричними двигунами та внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо подолання паливної залежності і розвитку електрозарядної інфраструктури та електричних транспортних засобів: проєкт Закону №8172 від 02.11.2022. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/40729(дата звернення 08.05.2024).

Ковалевська Є. Електросамокати на вулицях. Небезпеки і переваги їзди без правил. ВВС News Україна. 2021. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/features-5724223

Mukhtar M, Ashraf A, Frank MS, Steenburg SD. Injury incidence and patterns associated with electric scooter accidents in a major metropolitan city. Clin Imaging. 2021;(74):163–168.

Біла книга мікромобільності. Програма розвитку ООН в Україні.URL: https://www.ua.undp.org/content/ukraine/uk/home/library/environment_energy/white-paper--micromobility.html

Кодекс України про адміністративні правопорушення: Закон України від 07.12.1984 No 8073-Х. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/80731-10Text (дата звернення 08.05.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-12

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПУБЛІЧНОГО ПРАВА