ПАРЛАМЕНТСЬКІ ВИМІРИ ПРАВОТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: СТАН, ВИКЛИКИ, ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

  • Руслан Олексійович Стефанчук Національна академії правових наук України

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2024.3.1

Ключові слова:

правотворча діяльність, Закон України «Про правотворчу діяльність», правовий режим воєнного стану, планування законопроектної діяльності, правовий моніторинг, постзаконодавчий контроль, інституційна спроможність Верховної Ради України.

Анотація

У статті розкрито питання правотворчої діяльності Верховної Ради України. Відзначено, що за понад 30-річний період незалежності в Україні так і не було вироблено єдиного підходу до правотворчої діяльності органів публічної влади, і лише Верховна Рада України ІХ скликання у непростих і, навіть, екстремальних умовах повномасштабної війни прийняла базовий законодавчий акт у сфері правотворчості. Наголошено на особливостях роботи Парламенту у період дії правового режиму воєнного стану, а також його результативності у сфері законодавчої діяльності. Відзначено важливість у період дії воєнного стану парламентської дипломатії та міжпарламентського співробітництва. Охарактеризовано специфіку оновлення системи законодавства, її «очищення» від радянського символізму. Статистичні дані щодо показників діяльності Верховної Ради України наведено станом на середину квітня 2024 року. Окрему увагу приділено Закону України «Про правотворчу діяльність», який містить низку новел і прогресивних положень, спрямованих на забезпечення участі громадянського суспільства у правотворчій діяльності та підвищення якості законодавства України, посилення координації роботи між Верховною Радою України та Кабінетом Міністрів України. Цьому сприятиме запровадження: аналітичних, прогнозних та програмних документів публічної політики для планування правотворчої діяльності; оцінки впливу як обов’язкового етапу розроблення проекту нормативно-правового акта; публічних консультацій із метою реалізації принципів відкритості та прозорості правотворчої діяльності тощо; ведення Міністерством юстиції України Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів. Крім того, йдеться про: плановість діяльності Парламенту; здійснення правового моніторингу як запоруки реалізації контрольної функції Верховної Ради України; оптимізацію інституційної спроможності Парламенту. Шляхи подальшого удосконалення правотворчої діяльності Парламенту вбачаються, зокрема, у: здійсненні рекодифікації та декодифікації національного законодавства, що призведе до підвищення його якості у кращих європейських традиціях; побудові моделі покрокового алгоритму дій суб’єктів правотворчої діяльності на усіх етапах її здійснення; створенні єдиної інформаційної бази даних із питань адаптації законодавства України до положень права ЄС (acquis ЄС); запровадженні Єдиного реєстру правотворчих пропозицій (ініціатив, ідей); активному використанні ІТ-технологій у правотворчій діяльності; застосуванні аналізу довгострокових пріоритетів розвитку законодавства при плануванні Парламентом своєї роботи.

Посилання

Кузнєцова Н. Забезпечення якісної систематизації законодавства як важлива складова правотворчої діяльності. Право України. 2021. № 12. С. 42–53.

Теплюк М. Правотворчість як діяльність, пов’язана з правом. Бюлетень Міністерства юстиції України. 2013. № 12. С. 90–97.

Дзера О., Міловська Н. Планування правотворчої діяльності як важливий етап її ефективної організації. Право України. 2021. № 12. С. 74–89.

Оніщенко Н. М. Правотворчість: проблеми сьогодення. Альманах права. 2023. Вип. 14. С. 20–26.

Петришин О. Зміст і форма права у контексті завдань правотворчості та правозастосування: основні концепції та підходи. Право України. 2021. № 12. С. 33–41.

Ришелюк А., Зуб І. Критерії оцінювання змісту законопроєкту. Право України. 2021. № 12. С. 90–101.

Кот О. Науково-правова експертиза: завдання, напрями розвитку, вплив на якість законодавства. Право України. 2021. № 12. С. 117–127.

Риндюк В. І. Правотворчість як вид юридичної діяльності: праксеологічний аспект. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. 2019. Вип. 4 (44). С. 137–142.

Мельничук С. М. Правотворча діяльність – провідна правова форма здійснення функцій держави: теоретико-прикладний аспект. Інформація і право. 2016. № 1(16). С. 5–11.

Косович В. Логічні засоби забезпечення досконалості нормативно-правових актів України. Вісник Львівського у-ту. (Серія : Юридична). 2014. Вип. 59. С. 17–27.

Мищак І. М. Сучасні проблеми та перспективи удосконалення Конституції України. Наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України. 2021. № 4. С. 40–47.

Гриняк А. Правовий моніторинг: завдання та місце в правотворчій діяльності. Право України. 2021. № 12. С. 102–116.

IPU Parline – global data on national parliaments. URL: https://data.ipu.org/

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-12

Номер

Розділ

ПРАВОТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ: АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ НОРМОТВОРЕННЯ