БІНАРНЕ ЗАНЯТТЯ ЯК ІННОВАЦІЙНА ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ ЛЕКЦІЙНИХ ЗАНЯТЬ ПРИ ПІДГОТОВЦІ ПРАВНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2023.2.15Ключові слова:
правник, бінарне заняття, інноваційні форми, освітній процес, вища юридична освіта, викладання цивільного та сімейного права.Анотація
У статті проаналізовано особливості проведення бінарного заняття як інноваційної форми проведення лекційних занять при підготовці правників. Визначено, що бінарна лекція (лекція-дует) в освітньому процесі при підготовці правників – це лекція, яка одночасно проводиться двома фахівцями, зокрема викладачами двох різних галузевих дисциплін одного закладу вищої освіти, викладачами однієї навчальної дисципліни різних закладів вищої освіти, науково-педагогічним працівником і науковим співробітником, представниками двох різних наукових шкіл, науково-педагогічним працівником і практиком, який застосовує правові норми в своїй професійній діяльності, прихильником і противником тієї чи іншої концепції тощо. Доведено, що при проведенні бінарного заняття важливим є започаткування нестандартних підходів до проведення заняття, підтримка дискусії серед здобувачів вищої юридичної освіти, залучення до процесу обговорення якнайбільшої кількості здобувачів вищої юридичної освіти. При цьому бінарна лекція не може бути майданчиком для нав’язування певного погляду на вирішення проблемної ситуації, тільки толерантність та співіснування різноманітних поглядів і думок сприятимуть досягненню мети заняття. Обґрунтовано, що перевагами бінарної лекції є: підвищення мотивації до навчання у здобувачів вищої юридичної освіти; актуалізація наявних у студентів знань, вмінь та навичок; формування критичного мислення шляхом співставлення інформації з двох джерел; розвиток критичного мислення, що базується на здатності вільно оперувати понятійними категоріями в сфері права; виокремлення аргументів для формування власної правової позиції; набуття навичок вести дискусію; набуття навичок ораторського мистецтва; оцінка і синтез нових та комплексних ідей, розв’язання актуальних проблем; розширення та переоцінка вже існуючих знань і професійної практики тощо.
Посилання
Мачинська Н. І., Стельмах С. С. Сучасні форми організації навчального процесу у вищій школі: навчально-методичний посібник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2012. 180 с.
Тюріна В., Данченко І. Бінарні заняття як інноваційна форма організації навчання у закладах вищої освіти України. Scientific Collection «InterConf», (96): with the Proceedings of the 6th International Scientific and Practical Conference «Scientific Community: Interdisciplinary Research» (January 26-28, 2022). Hamburg, Germany: Busse Verlag GmbH, 2022. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/interconf/article/view/18191 (дата звернення: 10.04.2023).
Удосконалення викладання галузевих юридичних дисциплін : науково-практичний посібник / Н. С. Кузнєцова, М. М. Хоменко, А. Б. Гриняк та інші. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2021. 248 с.
Забезпечення практикоорієнтованості навчання юристів як невід’ємна складова реформи юридичної освіти: матеріали Круглого столу (м. Одеса, 20 травня 2021 р.). Одеса : Національний університет «Одеська юридична академія», 2021. 88 с.
Підвищення якості викладання галузевих юридичних дисциплін: збірник матеріалів круглого столу, (м. Київ, 7 жовтня 2021 р.). Київ : Київський регіональний центр НАПрН України, 2021. 92 с.
Проєкт Концепції розвитку юридичної освіти. URL: http://kno.rada.gov.ua/fsview/75465. html (дата звернення: 10.04.2023).
Кузнєцова Н. С., Хоменко М. М. Особливості підготовки та проведення лекційних занять. Удосконалення викладання галузевих юридичних дисциплін : науково-практичний посібник / Н. С. Кузнєцова, М. М. Хоменко, А. Б. Гриняк та інші. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2021. С. 9–25.
Сучасний тлумачний словник української мови: 60 000 слів / за заг. ред. д-ра філол. наук, проф. В. В. Дубічинського. Х. : ВД «ШКОЛА», 2008. 832 с.
Красицька Л. В. Бінарне заняття як інноваційний метод викладання в умовах дистанційного навчання. Забезпечення практикоорієнтованості навчання юристів як невід’ємна складова реформи юридичної освіти: матеріали Круглого столу (м. Одеса, 20 травня 2021 р.). Одеса: Національний університет «Одеська юридична академія», 2021. С. 39–42.
Олійник О. С. Особливості методів та способів викладання юридичних дисциплін в сучасних умовах. Підвищення якості викладання галузевих юридичних дисциплін: збірник матеріалів круглого столу, (м. Київ, 7 жовтня 2021 р.). Київ : Київський регіональний центр НАПрН України, 2021. С. 59–60.