АКТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО РОЗУМІННЯ ПОНЯТТЯ ДИСКРЕЦІЙНИХ ПОВНОВАЖЕНЬ ПУБЛІЧНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

Автор(и)

  • Володимир Володимирович Горбалінський

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2022.4.7

Ключові слова:

дискреція, повноваження, дискреційні повноваження, публічна адміні- страція, розсуд, адміністративний розсуд.

Анотація

У статті здійснено комплексний аналіз природи дискреційних повноважень публічної адміністрації України. Здійснення теоретичних досліджень юридичного категоріального апарату у науці адміністративного права забезпечує правильність розуміння тих чи інших понять, слугує орієнтиром для правотворчої діяльності публічної адміністрації, удосконалення законодавства та судової практики з розгляду правових спорів у публічній сфері. Охарактеризовано особливості їх правового регулювання та перспективи вдосконалення тлумачення і розуміння. На основі теоретичних напрацювань адміністративно-правової науки, вітчизняного й зарубіжного законодавства, результатів адміністративної практики проведено аналіз низки елементів понятійно-категоріального апарату. Досліджено правові категорії: «адміністративний розсуд», «дискреція» та їх співвідношення з поняттям «дискреційні повно- важення». У статті звертається увага на те, що наявність дискреційних повноважень є способом, завдяки якому вирішуються існуючі проблеми у правозастосовчій практиці публічної адміністрації та їх посадових і службових осіб. Поряд з цим, ведучи мову про дискреційні повноваження, питання відповідного понятійного апарату потребує уточнення та додаткового вивчення. Обґрунтовується, що всі інтерпретації та концепції визначення та тлумачення понять «дискреційні повноваження» не можуть бути зведені до якогось одного терміна та підходу, багатогранність розуміння змісту поняття «дискреційні повноваження» є своєрідним науковим відображенням нестійкості і багатогранності суспільних відносин, та правового регулювання діяльності публічної адміністрації. Зроблено висновок, що дискреційні повноваження публічної адміністрації слід визначити як врегульовану нормами адміністративного права сукупність їх прав та обов’язків, діяти на власний розсуд. При цьому дискреційні повноваження не слід розглядати як абсолютну свободу адміністративного розсуду. Таке обмеження розсуду у змісті дискреційних повноважень має відбуватися в обмеженні державної влади через гарантію прав людини.

Посилання

Бевзенко В.М., Панова Г.В. Сутність та підстави втручання адміністративного суду у розсуд суб’єкта публічної адміністрації». Київ : Дакор, 2018. 232 с.

Про затвердження Методології проведення антикорупційної експертизи». Наказ міністерства юстиції України. № 1380/5 від 23 червня 2010 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/v1380323-10#Text.

Про адміністративну процедуру. Закон України від 17.02.2022р. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/2073-20#Text.

Губська О. Дискреція та її межі: що говорить про це наше законодавство. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/zmi/1050270/

Адміністративне право України. Академічний курс : підруч. : у 2 т. / редкол. : В.Б. Авер’янов (голова). Київ : Юридична думка, 2004. Т. 1. Загальна частина. 584 с.

Рісний М.Б. Правозастосувальний розсуд (загальнотеоретичні аспекти) : дис. ... канд. юрид. наук : спец. 12.00.01 «Теорія та історія держави і права; історія політичних і правових вчень» ; Львівський національний ун-т ім. Івана Франка. Львів, 2006. 189 с. 7. Грінь А.А. Дискреція як особливий елемент повноважень виконавчої влади. URL: http:// irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJR N&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Chkup_2014_3_24.pdf.

Ключкович В.Ю. Теоретико-правова характеристика правозастосовної діяльності органів судової влади : дис. д-ра філософ. (081 Право). Дніпро, 2022. 233 с.

Лагода О. Основні помилки у застосуванні дискреційних повноважень посадовими особами адміністративних органів. Право України. Юридичний журнал. 2009. № 3. С. 20–24.

Закурін М.К. Дискреція – дія на власний розсуд. Поняття та прояв. Вісник господарського судочинства. 2009. № 4. С.17–24.

Шатрава С.О. Дискреційні повноваження працівників ОВС, як корупційний ризик в діяльності органів внутрішніх справ. Порівняльно-аналітичне право. 2013. № 2. С. 276–277.

Грінь А.А. Дискреційні повноваження органів виконавчої влади України та їх реалізація : дис ... канд. юрид. наук. Київ, 2019. 256 с.

Бааджи Н.А. Адміністративний розсуд в діяльності органів публічної влади : дис… канд. юрид. наук, Одеса, 2020. С. 246.

Коршун А.О. Принцип гласності і відкритості діяльності органів судової влади: монографія. Київ : Хай-Тек Прес, 2022. 192 с.

Nalyvaiko I. The role of civil society institutions in preventing and combating corruption in public authorities. Аналітично-порівняльне правознавство. 2022. № 2. С. 27–30.

Костицький В. Обмеження влади та розширення дискреційних повноважень як дві тенденції розвитку сучасної держави. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/ lib/37529/1/20%20%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D1%8F%202021%20 %D0%90%D0%A3%D0%9F.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-12

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПУБЛІЧНОГО ПРАВА