CURRENT APPROACHES TO UNDERSTANDING THE CONCEPT OF DISCRETIONARY POWERS OF THE PUBLIC ADMINISTRATION

Authors

  • Volodymyr Horbalinskyi

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2022.4.7

Keywords:

discretion, powers, discretionary powers, public administration, discretion, administrative discretion.

Abstract

The article provides a comprehensive analysis of the nature of the discretionary powers of the public administration of Ukraine. Carrying out theoretical studies of the legal categorical apparatus in the science of administrative law ensures the correct understanding of certain concepts, serves as a guide for the law-making activity of public administration, improvement of legislation and judicial practice in the consideration of legal disputes in the public sphere. Features of their legal regulation and prospects for improving interpretation and understanding are characterized. Based on the theoretical developments of administrative and legal science, domestic and foreign legislation, and the results of administrative practice, an analysis of a number of elements of the conceptual and categorical apparatus was carried out. Legal categories: ‘administrative discretion’, ‘discretion’ and their relationship with the concept of ‘discretionary powers’ were studied. The article draws attention to the fact that the presence of discretionary powers is a way to solve existing problems in the law enforcement practice of public administration and their officials and officials. Along with this, when talking about discretionary powers, the issue of the appropriate conceptual apparatus needs clarification and additional study. It is substantiated that all interpretations and concepts of the definition and interpretation of the concepts of ‘discretionary powers’ cannot be reduced to a single term and approach, the multifaceted understanding of the meaning of the concept of ‘discretionary powers’ is a peculiar scientific reflection of the instability and multifacetedness of social relations, and the legal regulation of public administration activities . It was concluded that the discretionary powers of the public administration should be defined as a set of their rights and obligations regulated by the norms of administrative law, to act at their own discretion. At the same time, discretionary powers should not be considered as absolute freedom of administrative discretion. Such limitation of discretion in the content of discretionary powers should occur in the limitation of state power through the guarantee of human rights. And this approach should be the basis of discretionary powers. Therefore, it is important to develop and at the legislative level establish the conditions and limits of the use of discretionary powers by state authorities and local selfgovernment bodies.

References

Бевзенко В.М., Панова Г.В. Сутність та підстави втручання адміністративного суду у розсуд суб’єкта публічної адміністрації». Київ : Дакор, 2018. 232 с.

Про затвердження Методології проведення антикорупційної експертизи». Наказ міністерства юстиції України. № 1380/5 від 23 червня 2010 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/v1380323-10#Text.

Про адміністративну процедуру. Закон України від 17.02.2022р. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/2073-20#Text.

Губська О. Дискреція та її межі: що говорить про це наше законодавство. URL: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/zmi/1050270/

Адміністративне право України. Академічний курс : підруч. : у 2 т. / редкол. : В.Б. Авер’янов (голова). Київ : Юридична думка, 2004. Т. 1. Загальна частина. 584 с.

Рісний М.Б. Правозастосувальний розсуд (загальнотеоретичні аспекти) : дис. ... канд. юрид. наук : спец. 12.00.01 «Теорія та історія держави і права; історія політичних і правових вчень» ; Львівський національний ун-т ім. Івана Франка. Львів, 2006. 189 с. 7. Грінь А.А. Дискреція як особливий елемент повноважень виконавчої влади. URL: http:// irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJR N&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Chkup_2014_3_24.pdf.

Ключкович В.Ю. Теоретико-правова характеристика правозастосовної діяльності органів судової влади : дис. д-ра філософ. (081 Право). Дніпро, 2022. 233 с.

Лагода О. Основні помилки у застосуванні дискреційних повноважень посадовими особами адміністративних органів. Право України. Юридичний журнал. 2009. № 3. С. 20–24.

Закурін М.К. Дискреція – дія на власний розсуд. Поняття та прояв. Вісник господарського судочинства. 2009. № 4. С.17–24.

Шатрава С.О. Дискреційні повноваження працівників ОВС, як корупційний ризик в діяльності органів внутрішніх справ. Порівняльно-аналітичне право. 2013. № 2. С. 276–277.

Грінь А.А. Дискреційні повноваження органів виконавчої влади України та їх реалізація : дис ... канд. юрид. наук. Київ, 2019. 256 с.

Бааджи Н.А. Адміністративний розсуд в діяльності органів публічної влади : дис… канд. юрид. наук, Одеса, 2020. С. 246.

Коршун А.О. Принцип гласності і відкритості діяльності органів судової влади: монографія. Київ : Хай-Тек Прес, 2022. 192 с.

Nalyvaiko I. The role of civil society institutions in preventing and combating corruption in public authorities. Аналітично-порівняльне правознавство. 2022. № 2. С. 27–30.

Костицький В. Обмеження влади та розширення дискреційних повноважень як дві тенденції розвитку сучасної держави. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/ lib/37529/1/20%20%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D1%8F%202021%20 %D0%90%D0%A3%D0%9F.pdf.

Published

2022-12-12

Issue

Section

TOPICAL ISSUES OF PUBLIC LAW