ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ВИМОГ ЩОДО ОБІГУ ВІРТУАЛЬНИХ АКТИВІВ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Сергій Олександрович Грицай

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2022.3.9

Ключові слова:

віртуальні активи, криптовалюта, біткоїн, стейблкоїн, токен, цифрова валюта, віртуальна валюта, електронні гроші, безготівкові гроші, грошові сурогати.

Анотація

У статті розглядається питання встановленого державою рівня відповідальності за порушення вимог щодо обігу віртуальних активів. Коли держави та їхні національні валюти слабкі, віртуальні активи можуть навіть повністю замінити місцеві валюти. Такі держави намагатимуться уберегти себе від такої перспективи. Якщо ж країни великі, їхні валюти використовуються на міжнародному рівні, то криптовалюти не зможуть посунути національні грошові одиниці. Тому не маючи цього остраху, великі держави швидше розвиватимуть криптовалютний ринок, вводитимуть можливості розрахунків криптовалютами, банки в них відкриватимуть рахунки. Маленькі та середні країни теж нікуди не дінуться і наздоганятимуть великі, але все ж відстануть від них. Одним із загальних трендів буде посилення прозорості транзакцій. Встановлюватиметься контроль за тими, хто переказує кошти, як проходить переказ. Євросоюз вже працює над деанонімізацією криптовалютних гаманців. На початку криптовалюта масово використовувалася кримінальними елементами. Однак цей тренд уже знижується. Кримінал зрозумів, що всі транзакції в блокчейні залишаються назавжди. Якщо виявиться, що гаманець належав певній особі, правоохоронці зможуть зібрати всю інформацію щодо операцій, які через нього проходили. Навіть якщо після цих операцій гаманець був неактивний кілька років. Верховна Рада України прийняла 17.02.2022 року Закон України «Про віртуальні активи» № 2074-IX (надалі – Закон 2074) [6], який був 15.03.2022 року підписаний Президентом України після врахованих змін, згідно з його раніше поданими пропозиціями. Окрім цього, Верховна Рада України 13.03.2022 року зареєструвала законопроєкт № 7150 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування операцій з віртуальними активами». Мета статті полягає у проведенні дослідження, спрямованого на встановлення рівня відповідальності та механізмів його застосування за порушення вимог щодо обігу віртуальних активів, що знайшли своє відображення у Законі України «Про віртуальні активи». За результатами дослідження зроблено низку висновків. Державне регулювання ринку віртуальних активів відбувається в особі НБУ щодо ЗВА(ВЦ) та НКЦПФР – щодо віртуальних активів, крім ЗВА (ВЦ). Порядок перевірок та відповідальність для різних категорій постачальників послуг з обігу віртуальних активів різні та регламентуються різними нормативно-правовими актами України. Виходячи з наявності різноманіття регулюючих нормативно-правових актів, що регламентують порядок перевірок, та варіацій санкцій за порушення у сфері обігу віртуальних активів, є ймовірність накладення декількох санкцій з боку різних суб’єктів перевірок (НБУ та НКЦПФР) за одне і теж правопорушення Також наявні факти непропорційного наділення повноважень, де така пропорційність повинна бути, між НБУ та НКЦПФР.

Посилання

Мінцифри: «В Україні можна буде легально розраховуватись криптовалютами». Мінфін. 06.08.2021. URL: https://minfin.com.ua/ua/currency/articles/oleksandr-bornyakov-virtualniaktivi- mozhut-povnistyu-zaminiti-deyaki-nacionalni-valyuti/ (дата звернення: 09.05.2022).

Положення про Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку : Указ Президента України від 23.11.2011 р. № 1063/2011. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/1063/2011 (дата звернення: 08.05.2022).

Порівняльна таблиця до Проєкту № 7150 Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування операцій з віртуальними активами» від 13.03.2022 р. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1245233 (дата звернення: 17.04.2022).

Пояснювальна записка до Проєкту № 7150 Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування обороту віртуальних активів в Україні» від 13.03.2022 р. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1245235 (дата звернення: 17.04.2022).

Про банки і банківську діяльність : Закон України від 07.12.2000 р. № 2121-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/2121-14 (дата звернення: 08.05.2022).

Про віртуальні активи : Закон України від 17.02.2022 р. № 2074–IX. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/go/2074-20 (дата звернення: 15.04.2022).

Про Національний банк України : Закон України від 20.05.1999 р. № 679–XIV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/679-14 (дата звернення: 22.04.2022).

Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг : Закон України від 12.07.2001 р. № 2664-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/2664-14 (дата звернення: 20.04.2022).

Проєкт № 7150 Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування операцій з віртуальними активами» від 13.03.2022 р. URL: https:// itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/39211 (дата звернення: 15.04.2022).

Пропозиції Президента України до Закону «Про віртуальні активи». Картка законопроєкту. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/2698 (дата звернення: 16.04.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-15

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПУБЛІЧНОГО ПРАВА