УДОСКОНАЛЕННЯ ПРОЦЕДУРИ ВСТАНОВЛЕННЯ СУДОВОГО КОНТРОЛЮ В АДМІНІСТРАТИВНОМУ СУДОЧИНСТВІ
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2022.2.35Ключові слова:
Конституція України, Кодекс адміністративного судочинства України, адміністративне судочинство, апеляційне оскарження, судовий контроль, виконання рішення суду.Анотація
Виконання рішення суду, яке набуло законної сили, є одним із ключових аспектів здійснення правосуддя. Завдяки цьому Верховною Радою України був прийнятий Закон України від 02.06.2016 № 1403-VIII «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів», яким був запроваджений інститут приватних виконавців. До того ж, відповідні зміни були й внесені до Закону України «Про виконавче провадження». Однак пунктом 2 частини 2 статті 5 даного закону встановлено обмеження виконання приватними виконавцями рішень, за якими боржником є держава, державні органи, Національний банк України, органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи, державні та комунальні підприємства, установи, організації, юридичні особи, частка держави у статутному капіталі яких перевищує 25 відсотків, та/або які фінансуються виключно за кошти державного або місцевого бюджету. Завдяки цьому в Кодексі адміністративного судочинства України, на відміну від Цивільного та Господарського процесуальних кодексів України, встановлена більш широка форма судового контролю за виконанням судових рішень. Зокрема, положеннями Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що особа-позивач, на користь якої ухвалено рішення суду, має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб’єктом владних повноважень – відповідачем на виконання такого рішення суду, або порушення прав позивача, підтверджених таким рішенням суду, відповідно до статті 383 цього кодексу. При ґрунтовному дослідженні положень Кодексу адміністративного судочинства України автор виявив законодавчу прогалину, що положеннями даного кодифікованого нормативно-правового акта не передбачено апеляційне оскарження відмови у задоволенні заяви про визнання протиправним рішення суб’єкта владних повноважень, прийнятого на виконання рішення адміністративного суду. На переконання автора, дана законодавча прогалина суперечить Конституції України, оскільки положення найвищого за юридичною ієрархією нормативно-правового акта не передбачають виключень щодо апеляційного перегляду справи, оскільки «ще з часів Давнього Риму перевірку судових рішень судом вищестоящої судової інстанції вважали гарантією правильного розгляду та вирішення справи» [1]. У зв’язку із вищевказаним автор пропонує внести зміни до частини шостої статті 383 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом її доповнення положенням щодо подання апеляційної скарги на ухвалу суду першої інстанції про залишення без задоволення заяви, поданої в порядку цієї статті.
Посилання
Повноваження апеляційного суду при перегляді рішення суду: теоретичні та практичні спірні питання / Верховний Суд України. Інформаційний сервер. URL: https://www.viaduk. com/clients/vs.nsf/0/F7D1E44D8CD0CA46C22577050036BD0F?OpenDocument&CollapseView& RestrictToCategory=F7D1E44D8CD0CA46C22577050036BD0F&Count=500& (дата звернення: 12 грудня 2021 року).
Івасин О.Р. Судовий контроль за виконанням судових рішень в адміністративному судочинстві: спеціальні способи. Науково-інформаційний вісник Івано-Франківського університету праваімені Короля Данила Галицького: Журнал. Серія Право. № 5(17). 2018. С. 93–100.
Сасевич О. Судовий контроль як механізм підвищення ефективності судових рішень. Судебно-юридическая газета. URL: https://sud.ua/ru/news/blog/144287-sudoviy-kontrolyak- mekhanizm-pidvischennya-efektivnosti-sudovikh-rishen (дата звернення: 14 грудня 2021 року).
Зеленов А.С. Виконання судових рішень а адміністративних справах : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Харків, 2018. 218 с.
Адміністративне право України : підручник для юрид. вузів і фак. / Ю.П. Битяк, В.М. Гаращук, О.В. Дьяченко та ін. ; за ред. Ю.П. Битяка. Харків : Право, 2004. 401 с.
Сушко Л.П. Організаційно-правові засади здійснення судового контролю в Україні : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07 ; Національний університет біоресурсів і природокористування України. Київ, 2009. 22 с.
Сушко Л.П. Організаційно-правові засади здійснення судового контролю в Україні : дис… канд. юрид. наук : 12.00.07 ; Національний університет біоресурсів і природокористування України. Київ, 2009. 181 с.
Івановська А.М. Розмежування судового та конституційного контролю: теоретико- правовий аспект. Юридичний науковий електронний журнал. № 3. 2020. С. 234–237.
Кравчук В.М. Способи та форми здійснення судом контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах. Актуальні проблеми цивільного права. 2011. № 2(27). С. 80–83.
Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 11 липня 2019 року по справі № 821/11/18. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/82997969 (дата звернення: 15 грудня 2021 року).
Ухвала Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 19 грудня 2018 року по справі № 2а/0470/2563/12. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/78770910 (дата звернення: 15 грудня 2021 року).
Постанова Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 30 квітня 2020 року по справі № 814/1171/17. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: https:// reyestr.court.gov.ua/Review/89013262 (дата звернення: 15 грудня 2021 року).
Постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 квітня 2019 року по справі № 813/1920/18. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: https://reyestr.court. gov.ua/Review/81136630 (дата звернення: 15 грудня 2021 року).
Застосування статті 383 КАСУ щодо забезпечення виконання судового рішення: проблемні питання. Судебно-юридическая газета. URL: https://sud.ua/ru/news/publication/145726- zastosuvannya-st-383-kasu-schodo-zabezpechennya-vikonannya-sudovogo-rishennyaproblemni- pitannya (дата звернення: 15 грудня 2021 року).