СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ РЕФОРМУВАННЯ ВИЩОЇ ЮРИДИЧНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ (КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ)

Автор(и)

  • Вікторія Миколаївна Тернавська

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2022.2.20

Ключові слова:

конституційно-правова політика, юридична освіта, реформування, компетентнісний підхід, практико-орієнтовне навчання.

Анотація

Нині реформа вищої юридичної освіти спрямована на підготовку правників відповідно до професійних стандартів правничої діяльності, що передбачає модернізацію змісту юридичної освіти з урахуванням сучасних вимог ринку праці та завдань професійної діяльності правників у різних сферах економіки. Проблематика підготовки корпусу висококваліфікованих юридичних кадрів актуалізує питання якості вищої юридичної освіти. Стаття присвячена дослідженню сучасних тенденцій реформи вищої юридичної освіти в Україні крізь призму компетентнісного підходу. Вивчаються також сучасні підходи до практико-орієнтовного навчання в правничих школах за кордоном. Робиться висновок, що конституційно-правова політика України у питанні реформування вищої юридичної освіти цілком виправдано формує тенденцію посилення практичних аспектів сучасних компетентностей майбутнього фахівця-юриста з метою його конкурентоздатності на ринку праці та забезпечення всіх секторів економіки і державного управління висококваліфікованими юристами. Разом із тим модернізація змісту навчально-методологічного комплексу не повинна відбуватися за рахунок максимального зменшення обсягу загальнотеоретичних знань у системі вищої юридичної освіти. Стверджується, що в Україні має залишатися академічно-прикладна модель юридичної освіти, фундаментальність якої повинна забезпечуватися шляхом інтеграції базових фахових і вузькоспеціалізованих знань майбутніх спеціалістів, оскільки це сприятиме підвищенню якості їхньої професійної підготовки. Такий підхід дозволить забезпечити якісну підготовку висококваліфікованих кадрів у сфері юридичної діяльності, що мають сформовану систему професійних правових знань, високий рівень правосвідомості та професійної правової культури для належного здійснення державного управління, судочинства та державної служби, а також захисту прав і свобод людини, забезпечення правового супроводу діяльності суб’єктів господарювання.

Посилання

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39. Ст. 380.

Концепція розвитку юридичної освіти : проєкт. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/vishaosvita/ koncepciya-vdoskonalennya-pravnichoyi-yuridichnoyi-osviti-dlya-fahovoyi-pidgotovkipravnika (дата звернення: 17.03.2022).

Аналітичний звіт за результатами проєкту «Залучення громадськості до формування рамки кваліфікацій правничої професії шляхом проведення аналізу обсягу знань, переліку навичок і вмінь, якими має володіти випускник юридичного вищого навчального закладу, щоб відповідати вимогам сучасного ринку праці» / Козьяков С.Ю., Лилик С.В., Лилик І.В., Пирогова Д.І., Красновський О.В. Київ : ВГО «Українська Асоціація Маркетингу», 2015. 131 с. URL: https://newjustice.org.ua/wp-content/uploads/2018/05/zvit_sait-1.pdf (дата звернення: 17.03.2022).

Звіт за результатами аналітичного дослідження «Знання та навички випускників юридичних факультетів та закладів вищої освіти через призму відповідності потребам ринку праці». Дослідження проведене експертною групою з правової освіти Директорату з прав людини, доступу до правосуддя та правової обізнаності Міністерства юстиції України / Шемелинець І., Якубович М., Осінська О. 38 с. URL: https://uba.ua/documents/ZVIT_ Jurosvita.pdf (дата звернення: 17.03.2022).

Пацюрківський П., Гаврилюк Р. Ціннісні виклики українській юридичній (правничій) освіті. Право України. 2017. № 10. С. 38–55. 6. Кот О.О., Міловська Н.В., Єфіменко Л.В. Методологічні засади реформування юридичної освіти в Україні: наукова парадигма та сучасний контекст. Вісник Національної академії правових наук України. 2021. № 2. С. 114–122.

Bogusia Puchalska. Legal education: Professional, academic or vocational? European Journal of Legal Education. 2004. Volume 1. Issue 2. P. 15–34. URL: https://www.tandfonline.com/doi/ pdf/10.1080/16841360408522927 (дата звернення: 12.03.2022).

K. Jaak Roosaare. Practical aspects of teaching law in newly independent Central Europe (experiences in Estonia and Lithuania). European Journal of Legal Education. 2007. Volume 4. Issue 2. P. 121–134. URL: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/16841360802338712 ?journalCode=rejl20 (дата звернення: 11.03.2022).

Проскурняк О. Проблеми реформування змісту сучасної зарубіжної юридичної освіти (на прикладі США, Великобританії і ФРН). Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Юридичні науки». 2016. № 845. С. 402–406.

Тацій В.Я., Комаров В.В. Проблеми забезпечення якості вищої юридичної освіти. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / Відп. ред. О.В. Кохановська, О.О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 41–62.

Програма розвитку юридичної освіти на період до 2005 року : Постанова Кабінету Міністрів України від 10.04.2001 р. № 344. Офіційний вісник України. 2001. № 15.

Тернавська В. М. Державознавчі дисципліни у системі юридичної освіти: проблеми викладання. Удосконалення викладання галузевих юридичних дисциплін : науково-практичний посібник / Н.С. Кузнєцова, М.М. Хоменко, А.Б. Гриняк та інші. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2021. С. 230–247.

Погрібний С.О. Юридична освіта в Україні: проблеми і перспективи. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / Відп. ред. О.В. Кохановська, О.О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 141–151.

Козюбра М. Принципи права: методологічні підходи до розуміння природи та класифікації в умовах сучасних глобалізаційних трансформацій. Право України. 2017. № 11. С. 142–164.

Zia Akhtar. Legal Education in the US, Case Study method of training and public interest litigation. European Journal of Legal Education. 2021. Volume 2. Issue 1. P. 161–189. URL: https://ejle.eu/index.php/EJLE/article/view/21 (дата звернення: 09.02.2022).

John Zerilli. Reflections on Legal Education and Philosophу: the Critical Role of Theory in Practice. European Journal of Legal Education. 2006. Volume 3. Issue 2. P. 121–134. URL: https://www.researchgate.net/publication/233461710_Reflections_on_Legal_Education_and_%20Philosophy_The_Critical_Role_of_Theory_in_Practice (дата звернення: 05.02.2022).

Тацій В. Проблеми вищої юридичної освіти в Україні: нові виклики сучасних реалій. Право України. 2009. № 1. С. 4–8.

Andreas R. Ziegler. How global should legal education be? Recommendations based on the compulsory teaching in international aspects taught at Swiss law schools. European Journal of Legal Education. 2020. Volume 1. Issue 1. P. 49–82. URL: https://ejle.eu/index.php/EJLE/ article/view/8 (дата звернення: 12.01.2022).

Правове письмо : навчальний посібник / В.А. Ватрас, Д.А. Монастирський, В.Г. Рогожа та ін. ; за ред. Р.О. Стефанчука. Київ : Алерта ; ЦУЛ, 2011. 148 с.

Майданик Р.А. Концепція реформування університетської юридичної освіти в Україні. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / Відп. ред. О.В. Кохановська, О.О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 111–126.

Kirsten M. Winek. Writing Like a Lawyer: How Law Student Involvement Affects Self- Reported Gains in Writing Skills in Law School. Journal of Legal Education. 2020. Volume 69. Issue 2. P. 568–598. URL: https://jle.aals.org/home/vol69/iss2/17/ (дата звернення: 15.01.2022).

Mary Catherine Lucey. Creating Legal Writing Opportunities in the Digital Era. European Journal of Legal Education. 2020. Volume 1. Issue 1. P. 155–167. URL: https://www. stuartmaclennan.co.uk/ojs/index.php/EJLE/article/view/9 (дата звернення: 15.01.2022).

Кот О.О. Вища юридична освіта в Україні: практичні проблеми та шляхи їх подолання. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / Відп. ред. О.В. Кохановська, О.О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 127–140.

Опришко В.Ф. Особливості підготовки юристів у непрофільних вищих навчальних закладах України: сучасний стан і шляхи подальшого розвитку. Правове регулювання економіки. 2013. № 13. С. 6–27.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-15

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ЮРИДИЧНОЇ ОСВІТИ