ПРАВООСВІТНЯ ПОЛІТИКА УКРАЇНИ (КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ)
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2022.1.19Ключові слова:
державна освітня політика, конституційно-правова політика, правосвідомість, правова культура, правова освіта, компетентнісний підхідАнотація
Проведення низки демократичних реформ у процесі розбудови в Україні правової держави і громадянського суспільства зумовлює необхідність підготовки фахівців у різних сферах економіки та державного управління, здатних орієнтуватися у правовому середовищі і діяти з повним усвідомленням відповідальності за свої рішення і дії. Питання політики держави у сфері загальної правової та юридичної освіти є сьогодні досить актуальним, оскільки усвідомлена участь особи у громадсько-політичному житті потребує формування високого рівня правосвідомості та правової культури громадян. Стаття присвячена дослідженню різних методологічних аспектів інституту правоосвітньої політики держави, спрямованої на визначення стратегії і тактики процесу правового виховання, правової і юридичної освіти з метою забезпечення сталого розвитку громадянського суспільства та правової держави. Обґрунтовано доцільність виокремлення правоосвітньої політики як самостійної форми реалізації конституційно-правової політики. Представлено авторське визначення поняття «правоосвітня політика держави». Робиться висновок, що втілення в життя якісної правоосвітньої політики потребує створення збалансованого законодавства України про правову та юридичну освіту. Зауважено, що правова освіта в цілому передбачає безперервний процес цілеспрямованого формування правової свідомості особистості як законослухняного громадянина і правника-професіонала та потребує розширення і поглиблення правових знань упродовж життя. Виховання поваги до права, належне застосування правових знань у сфері професійної діяльності вимагає компетентнісного підходу в системі правової та юридичної освіти, яка повинна бути побудована з врахуванням професійної спрямованості та психолого-вікових особливостей студентів (слухачів). Усе це потребує концептуалізації правоосвітньої політики держави.
Посилання
Volchik, V., Oganesyan, A., & Olejarz, T. (2018). Higher education as a factor of socioeconomic performance and development. Journal of International Studies. 11(4). Р. 326–340. doi:10.14254/2071-8330.2018/11-4/23.
Красняков Є. Державна політика в галузі освіти й науки та національної безпеки України. Віче. 2012. № 22. С. 8–9.
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38-39. Ст. 380.
Журавський В.С. Державна освітня політика: поняття, системність, політичні аспекти. Правова держава : щорічник наукових праць. 2003. Вип. 14. С. 20–30.
Аристотель. Сочинения: В 4-х т. Т. 4 / пер. с древнегреч. ; общ. ред. А.И. Доватура. Москва : Мысль, 1984. 830 с.
Недюха М. Правова політика України: новітні виміри. Вісник Академії управління МВС. 2010. № 4(16). С. 38–45.
Малько А.В., Затонский В.А. Правовая политика: основы теории и практики : учебно-методический комплекс. Москва : Проспект, 2015. 352 с.
Тернавська В. Правова освіта. Велика українська кримінологічна енциклопедія. У 2 т. Т. 2: М – Я / редкол.: В.В. Сокуренко (голова), О.М. Бандурка (співголова) та ін. ; наук. ред. О.М. Литвинов. Харків : Факт, 2021. С. 324–326.
Ильин И.А. Собрание сочинений: В 10 т. Т. 4 / сост. и коммент. Ю.Т. Лисицы. Москва : Русская книга, 1994. 624 с.
Юридична енциклопедія: в 6 т./ редкол.: Ю.С. Шемшученко (голова) та ін. Київ : «Укр. енцикл.», 2004. Т. 6. 768 с.
Погрібний С.О. Юридична освіта в Україні: проблеми і перспективи. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О.В. Кохановська, О.О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 141–151.
Общая теория права и государства : учебник / под ред. В.В. Лазарева. 3-е изд., перераб. и доп. Москва : Юристъ, 2003. 520 с.
Національна програма правової освіти населення : Указ Президента України від 18.10.2001 р. № 992/200. Офіційний вісник України. 2001. № 43.
Програма розвитку юридичної освіти на період до 2005 року : Постанова Кабінету Міністрів України від 10.04.2001 р. № 344. Офіційний вісник України. 2001. № 15.
Концепція розвитку юридичної освіти. Проект. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/koncepciya-vdoskonalennya-pravnichoyi-yuridichnoyi-osviti-dlya-fahovoyipidgotovki-pravnika.
Тацій В.Я., Комаров В.В. Проблеми забезпечення якості вищої юридичної освіти. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею доктора юридичних наук, професора Наталії Семенівни Кузнєцової / відп. ред. О.В. Кохановська, О.О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 41–62.
Стандарт вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 13 – Механічна інженерія, спеціальність 133 – Галузеве машинобудування. Наказом Міністерства освіти і науки України від 16.06.2020 р. № 806. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/standarty/2020/06/17/133%20Haluzeve%20mashynobuduvannya%20bakalavr.pdf.
Теория государства и права : учеб. для вузов / под ред. проф. В.М. Корельского и проф. В.Д. Перевалова. 2-е изд., изм. и доп. Москва : Издательство НОРМА, 2002. 616 с.
Оніщенко Н. Правова освіченість у контексті рівнів правової освіти. Віче. 2012. № 23. С. 35–37.
Кудрявцев В.Н. Право и поведение. Москва : Юрид. лит., 1978. 192 с.
Кот О.О., Міловська Н.В., Єфіменко Л.В. Методологічні засади реформування юридичної освіти в Україні: наукова парадигма та сучасний контекст. Вісник Національної академії правових наук України. 2021. № 2. С. 114–122.
Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року : Указ Президента України від 25.06.2013 р. № 344/2013. Урядовий кур’єр від 04.07.2013. № 117 / № 155 від 29.08.2013.
Про Національну доктрину розвитку освіти : Указ Президента України від 17.04.2002 р. № 347/2002. Офіційний вісник України від 03.05.2002. № 16. Ст. 860.
Хартія з освіти для демократичного громадянства і освіти в області прав людини : Рекомендація CM/Rec (2010) 7 Комітету Міністрів. URL: https://www.coe.int/uk/web/compass/council-ofeurope-charter-on-education-for-democratic-citizenship-and-human-rights-education.
Tvaronavičienė, M., Tarkhanova, E., & Durglishvili, N. (2018). Sustainable economic growth and innovative development of educational systems. Journal of International Studies. № 11(1). С. 248–256. doi:10.14254/2071-8330.2018/11-1/19.