ПРАКТИКО-ОРІЄНТОВАНЕ НАВЧАННЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ ЮРИДИЧНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2021.4.21Ключові слова:
юридична освіта, компетентнісний підхід, практико-орієнтоване навчан- ня, кейс-метод, кейсові завданняАнотація
Стаття присвячена визначенню властивостей практико-орієнтованого навчання як інстру- менту розвитку юридичної освіти. Приділено увагу питанням співвідношення теоретичного й практичного навчання в процесі підготовки студентів-юристів. Окремо наголошується, що вища юридична освіта повинна й надалі зберігати усі ознаки університетської освіти. Від- стоюється думка, що необхідно відходити від навчальних завдань, які спрямовані на оці- нювання теоретичних знань студентів, натомість варто впроваджувати в освітній процес завдання професійного спрямування, передбачаючи наявність відповідного рівня теоретич- ної підготовки для їх розв’язання чи вирішення. Наголошується, що практико-орієнтова- ний підхід до підготовки майбутнього юриста вимагає уважного переосмислення методик викладання та виважених рішень щодо співвідношення лекційних, практичних, індивідуаль- них занять, які затверджуються в навчальних планах. Адже невідповідність співвідношення таких занять у бік того чи іншого виду призведе до неспроможності здобувача освіти засто- совувати теоретичні знання на практиці або до невміння обґрунтувати правову позицію чи визначити предмет спору, що по суті унеможливить правильну оцінку життєвої ситуації та її вирішення на високому професійному рівні. У роботі запропоновано забезпечити підвищен- ня рівня якості освіти студентів-юристів шляхом впровадження кейсових завдань. Наведе- но особливості кейсових завдань із правових дисциплін. У роботі представлено результати впровадження кейсових завдань, що застосовувались під час викладання дисципліни «Тру- дове право України», зокрема: перший вид – кейс, завданням якого може бути вирішення справи по суті; другий вид – кейс, що розігрується в аудиторії як рольова гра, в якій дві команди студентів представляють учасників судового процесу, а окрема команда виступає в ролі суддів. Такі підходи до підготовки кейсових завдань передусім активізують діяльність самих студентів, дозволяють їм сконцентруватися на вирішенні юридичної справи й форму- ють навички роботи в команді.
Посилання
Яроцький В.Л. Використання інтерактивних освітніх технологій у межах компетентнісного підходу у процесі викладення цивільного та сімейного права. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею д-ра юрид. наук, проф. Н.С. Кузнєцової / відп. ред. О.В. Кохановська та О.О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 361–372.
Антонова О.Є. Практико-орієнтований підхід у формуванні професійної майстерності майбутнього вчителя. Теорія і практика професійної майстерності в умовах цілежиттєвого навчання : монографія / за ред. О.А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во Рута, 2016. С. 262–285.
Тацій В.Я., Комаров В.В. Проблеми забезпечення якості вищої юридичної освіти. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею д-ра юрид. наук, проф. Н.С. Кузнєцової / відп. ред. О.В. Кохановська та О.О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 41–62.
Погрібний С.О. Юридична освіта в Україні: проблеми і перспективи. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею д-ра юрид. наук, проф. Н.С. Кузнєцової / відп. ред. О.В. Кохановська та О.О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 141–151.
Кот О.О. Вища юридична освіта в Україні: практичні проблеми та шляхи їх подолання. Реформування юридичної освіти: виклики часу : збірник статей до ювілею д-ра юрид. наук, проф. Н.С. Кузнєцової / відп. ред. О.В. Кохановська та О.О. Кот. Київ : ПрАТ «Юридична практика», 2019. С. 127–140.
Радченко К. Практико-орієнтований підхід як методологічний концепт формування професійної компетентності військових юристів. Збірник наукових праць Національної академії прикордонної служби України. Серія: педагогічні науки. 2020. № 4 (23). С. 276–290.
Буркіна Н.В. Використання активних методів навчання у дистанційних курсах. Теорія та методика електронного навчання : збірник наукових праць. Вип. ІІІ. Кривий Ріг : Вид. відділ НМетАУ, 2012. С. 35–39.
Боднарчук О.Г. Упровадження кейс-методу як засобу формування професійних компетенцій майбутніх юристів-господарників. Юридичний науковий електронний журнал. 2019. № 1. С. 79–83. URL: http://www.lsej.org.ua/1_2019/21.pdf (дата звернення: 01.07.2021).
Клименюк Н.В. Кейс-метод як ефективний засіб проблемно-розвивального навчання в процесі формування професійної компетентності майбутніх соціальних працівників. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2018. Вип. 82. Т. 3. С. 222–229.
Юридична техніка в схемах і таблицях : курс лекцій / І.Д. Шутак, І.І. Онищук, Л.М. Легін. Івано-Франківськ : Лабораторія академічних досліджень правового регулювання та юридичної техніки ; Дрогобич : Коло, 2016. 232 с.
Кривонос О.Б. Активізація пізнавальної діяльності учнів в умовах евристичного навчання. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2013. № 4 (30). С. 159–167.