ПУБЛІЧНІ ДОХОДИ ВІД ПРИМУСОВО ВИЛУЧЕНИХ АКТИВІВ: КЛАСИФІКАЦІЯ, БЮДЖЕТНИЙ ОБЛІК І ЦІЛЬОВЕ ПРИЗНАЧЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2025.4.23Ключові слова:
санкційно-компенсаційні доходи, публічні доходи, бюджетна класифікація, фінансове право, конфіскація, windfall profits, вилучення активів, санкції, міжнародне право, репарації, Фонд ліквідації наслідків агресіїАнотація
У статті досліджено фінансово-правову природу публічних доходів, що виникають у результаті примусового вилучення активів держави-агресора, її резидентів та пов’язаних осіб. Зазначено, що такі доходи мають різне походження: від примусового відчуження майна на підставі спеціального санкційного законодавства до міжнародних компенсаційних механізмів (репарацій) та прибутків від управління замороженими активами (так званих windfall profits).У роботі обґрунтовується теза, що ці доходи не належать до класичних податкових або трансфертних надходжень, проте мають публічно-примусовий характер, а тому потребують виокремлення в бюджетній системі України як окремої підкатегорії в межах неподаткових надходжень. Аналізується чинна редакція Бюджетного кодексу України, практика діяльності Фонду ліквідації наслідків збройної агресії, а також міжнародний досвід ЄС і країн Великої сімки. Досліджено проблеми відсутності єдиної законодавчої моделі врегулювання статусу вилучених активів, що зумовлює фрагментарність їх бюджетного обліку, а також ризики непрозорого використання. Обґрунтовано доцільність запровадження в структурі бюджетних доходів окремої підкатегорії «санкційно-компенсаційні доходи», яка б відображала специфіку цих надходжень та забезпечувала їх прозорий облік, цільове використання і контроль.Запропоновано концептуальну модель, що містить доходи від спеціальної конфіскації, примусового відчуження на підставі санкційних актів, міжнародних компенсацій і прибутків від управління замороженими активами. Висновується, що формалізація санкційно- компенсаційних доходів як окремої категорії відповідає міжнародним практикам, сприятиме підвищенню фінансового суверенітету України та зміцненню довіри міжнародних партнерів.Стаття має міждисциплінарний характер і поєднує елементи фінансового, міжнародного та конституційного права, що дає змогу комплексно оцінити правову природу й перспективи використання таких доходів.
Посилання
Moiseienko A. Frozen Russian Assets and the Reconstruction of Ukraine: Legal Options / Anton Moiseienko. ANU College of Law; International Lawyers Project. 2022. URL: https://wrmcouncil.org/wp-content/uploads/2022/07/Frozen-Russian-Assets-Ukraine-Legal-Options-Report-WRMC-July2022.pdf
Legal options for confiscation of Russian state assets to support the reconstruction of Ukraine / European Parliamentary Research Service. 2024. Електрон. дані. URL: https://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document/EPRS_STU%282024%29759602
Frozen Russian State Assets / Verfassungsblog.org. 2025. Електрон. дані. URL: https://verfassungsblog.de/frozen-russian-state-assets
The Unintended Consequences of Seizing Russian Assets. Foreign Policy. 27.11.2023. URL:https://foreignpolicy.com/2023/11/27/russia-ukraine-war-central-bank-reserves-assets-seize-reparations-sanctions/ (дата звернення: 11.06.2025).
Marc Jones. How the West uses Russia’s frozen reserves to help Ukraine. Reuters. 5 March 2025. URL: https://www.reuters.com/world/europe/how-west-uses-russias-frozen-reserves-help-ukraine-2025-03-05
Mitigating corruption in the post-war reconstruction of Ukraine. Transparency International. 2023. PDF. URL: https://knowledgehub.transparency.org/assets/uploads/helpdesk/Mitigating-corruption-in-the-post-war-reconstruction-of-Ukraine_PR-final.pdf
Фінансове право : підручник / за ред. О. О. Дмитрик. Харків : Право, 2016. 440 с. С. 143.
Про основи примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів : Закон України від 03.03.2022 № 2116-IX. Відомості Верховної Ради України. 2022. № 16. Ст. 127. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2116-20 (дата звернення: 11.06.2025).
Кучерявенко В. М., Соколовська А. М. Фінансове право : підручник. Харків : Право, 2020. 472 с.
Бюджетний кодекс України : Закон України від 08.07.2010 № 2456-VI. Відомості Верховної Ради України. 2010. № 50–51. Ст. 572. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17
Про Державний бюджет України на 2023 рік : Закон України від 03.11.2022 № 2710- IX. Відомості Верховної Ради України. 2023. № 4. Ст. 31. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2710-20 (дата звернення: 11.06.2025).
European Commission. The EU stands with Ukraine. Today we transfer €1.5 billion in proceeds from immobilised Russian assets to the defence and reconstruction of Ukraine. Brussels, 26.07.2024. URL: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_4029 (дата звернення: 24.07.2025)
Центр аналізу публічних фінансів та публічного врядування Київської школи еконо- міки. Як наповнюється Фонд ліквідації наслідків збройної агресії? Fiscal Center. 2024. URL: https://fiscalcenter.org/number/2024_fundliquadation_73mln (дата звернення: 24.07.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.


