ЕКСПЕРТИЗА ПРОЄКТІВ НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ АКТІВ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ПРАВОТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ ПІСЛЯВОЄННОГО ВІДНОВЛЕННЯ: КОНЦЕПЦІЯ, ФУНКЦІЇ, ВИДИ

Автор(и)

  • Євген Миколайович Бодюл Інститут правотворчості та науково-правових експертиз Національної академії наук України https://orcid.org/0009-0008-5847-642X
  • Анатолій Григорович Лапко Інститут правотворчості та науково-правових експертиз Національної академії наук України https://orcid.org/0009-0007-7044-0078

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2025.2.1

Ключові слова:

правотворча діяльність, експертиза проєктів нормативно-правових актів, якість законодавства, антикорупційна експертиза, гендерно-правова експертиза, юридична експертиза, післявоєнне відновлення, публічна політика

Анотація

У статті здійснено комплексне дослідження інституту експертизи проєктів нормативно-правових актів як ключового інструменту забезпечення якості правотворчої діяльності в Україні в умовах післявоєнного відновлення та євроінтеграційного поступу. Розкрито функціональне призначення експертизи не лише як техніко-юридичної процедури, а як аналітичного, прогностичного та правозахисного інструменту, що забезпечує ефективність, легітимність і відповідність нормативного регулювання сучасним викликам.Особливу увагу приділено видам експертизи, закріпленим у статті 44 Закону України «Про правотворчу діяльність» – юридичній, науковій, антикорупційній, гендерно-правовій, антидискримінаційній, а також додатковим видам, як-от цифрова, бюджетна, експертиза відповідності acquis ЄС та Конвенції з прав людини. Також розглянуто методологічні підходи до здійснення експертизи та окреслено критерії якості експертного супроводу правотворчої діяльності.Здійснено порівняльний аналіз підходів до експертизи в Україні та державах ЄС, визначено її роль у гармонізації національного законодавства з acquis Європейського Союзу. Підкреслюється, що саме експертний супровід є запорукою запобігання правотворчим помилкам, забезпечення балансу між політичною доцільністю та правовою визначеністю, відповідності правових норм публічному інтересу. Доведено, що в умовах європейської інтеграції та масштабної правової трансформації експертиза проєктів нормативно-правових актів має розглядатися як обов’язковий і невід’ємний етап нормопроєктної роботи. Зроблено акцент на потребі інституціонального посилення механізмів експертизи, зокрема створення незалежних експертних структур, формування уніфікованих стандартів аналізу та підвищення ролі наукових установ у забезпеченні якості нормотворення.

Посилання

Бугайко В. Є. Проблеми правової експертизи в Україні: концептуальні підходи. Юридичний вісник. 2023. № 5. С. 123–127.

Гендерно-правова експертиза: проблеми теорії та практики / за ред. І. С. Гриценко. Київ : Логос, 2023. 268 с.

Зелінський Д. В. Техніко-юридичні помилки у нормативно-правових актах України. Київ : Національна академія правових наук України, 2021. 148 с.

Про правотворчу діяльність: Закон України від 24 серп. 2023 р. № 3354-IX. Відомості Верховної Ради України. 2023. № 38. Ст. 378.

Рибікова О. В. Правова експертиза нормативно-правових актів в Україні. Харків : Право, 2020. 216 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Номер

Розділ

ПРАВОТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ: АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ НОРМОТВОРЕННЯ