АДМІНІСТРАТИВНИЙ РОЗСУД: УКРАЇНА ТА ДЕРЖАВИ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ (ПОРІВНЯЛЬНО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ)
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2022.6.1.32Ключові слова:
адміністративний орган, адміністративна процедура, дискреція, людські права, повноваження.Анотація
Абстрактний характер приписів законодавства зумовлює необхідність використовувати дискрецію. Правильне застосування адміністративного розсуду є фактором забезпечення людських прав; неправильне застосування дискреції може бути розцінено як свавілля органів публічної влади, що і визначає актуальність теми дослідження. Участь України в євроінтеграційних процесах є додатковим фактором посилення актуальності пізнання проблеми адміністративного розсуду. Мета дослідження висвітлити вимоги до адміністративного розсуду в Україні та державах Європейського Союзу. Наголошується, що в умовах необхідності постійного вдосконалення діяльності органів публічного адміністрування задля найкращого забезпечення людських прав проблематика різних аспектів діяльності адміністративних органів (зокрема, застосування адміністративного розсуду) набуває перманентного характеру. Зазначається, що для національної системи права адміністративний розсуд є відносно новим правовим інститутом. Під час перебування у складі радянської держави цю тематику фактично не висвітлювала тогочасна юриспруденція, були відсутні фундаментальні дослідження цього правового інституту. Аналізується нормативне закріплення адміністративного розсуду в німецькому законодавстві (Законі про адміністративні процедури), а також у межах Ради Європи (Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи щодо здійснення дискреційних повноважень органами адміністративної влади). Резюмується, що одним із напрямів подальшого вдосконалення діяльності вітчизняних адміністративних органів є зміна підходів до розуміння адміністративного розсуду, що дозволить посилити ефективність роботи органів публічної влади. При цьому за основу інтерпретації дискреції доцільно взяти сформований у межах держав Європейського Союзу концепт цього інституту права. Обґрунтовується, що адміністративний розсуд є тим засобом, що забезпечує ефективне виконання покладених на органи публічної влади повноважень; це спосіб виконання покладених на органи публічного адміністрування завдань із реалізації людських прав. Тому використання дискреції не може посягати на мету повноважень. Як подальший напрям наукових досліджень проблем адміністративного розсуду вказується відхід від догматичних аспектів сприйняття дискреції та зосередження уваги на практичних аспектах її реалізації.
Посилання
Barak A. Judicial Discretion. New Hawen and London, Yale University Press, 1989. 270 р.
Heath J. Administrative Discretion and the Rule of Law. The Machinery of Government: Public Administration and the Liberal State (New York, 2020; online edn, Oxford Academic, 20 Aug. 2020). https://doi.org/10.1093/oso/9780197509616.003.0006.
Laski H. J. The Growth of Administrative Discretion. The Journal of Public Adminihration. 1923. №1 (2). Р. 92–100.
Treves G.E. Administrative Discretion and Judicial Control. The Modern Law Review. 1947. № 10(3). Р. 276–291.
Sunkin M. Judicial Review: Rights and Discretion in Public Law. 1983. № 46 (5). Р. 645–653
Bundestag. Verwaltungsverfahrensgesetz. 25.05.1976. URL https://www.gesetze-iminternet. de/vwvfg/index.html#BJNR012530976BJNE006002301
Про адміністративну процедуру : Закон України від 17 лютого 2022 року. URL https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/2073-20#Text 8. Методологія антикорупційної експертизи : наказ Міністерства юстиції України від 24.04.2017 р. № 1395/5. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v1395323-17#Text
Kivalov S. V. Application of administrative discretion in conditions of counteraction the spread of the covid-19 pandemic. Public administration under modern conditions: concept, features, challenges. Collective monograph. Riga: Izdevniecība “Baltija Publishing”, 2020. 264 p. URL: https://doi.org/10.30525/978-9934-588-67-9.1
Council of Europe Committee of Ministers. Recommendation No. R (80) 2 of the Committee of Ministers Concerning the Exercise of Discretionary Powers by Administrative Authorities (Adopted by the Committee of Ministers on 11 March 1980 at the 316th meeting of the Ministers’ Deputies). URL https://rm.coe.int/16804f22ae