ТАКСОНОМІЯ БЛУМА ЯК ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ЮРИДИЧНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2022.2.18Ключові слова:
якість викладання, якість освіти, юридична освіта, критичне мислення, таксономія Блума, рівні мислення.Анотація
Стаття присвячена розгляду питань підвищення якості вищої юридичної освіти в Україні в контексті застосування сучасного компетентнісного підходу. Юридична освіта традиційно продовжує займати місця в трійці лідерів рейтингу обраних абітурієнтами напрямів освіти в Україні. Незважаючи на дискусію щодо якості юридичної освіти та, на жаль, її не повну відповідність потребам сучасності, яка триває впродовж останніх кількох років у сфері юристів-практиків, правників-науковців та освітян, молодь продовжує висловлювати цікавість саме цією професією, адже її престижність лишається на високому рівні. А реформація юридичної освіти свідчить про наміри вітчизняних університетів виправити помилки минулого, чути запити роботодавців та забезпечити права здобувачів на отримання якісної сучасної, актуальної освіти. Перед вишами стоять великі задачі, вирішення яких потребує чіткого визначення щодо поняття якості юридичної освіти та вдосконалення методології розвинення компетентностей, в першу чергу – інтелектуальних. Вдосконалення, або оновлення методики викладання, яка спирається не тільки на педагогічні, але й андрагогічні принципи, сприятиме покращенню рівня освітньої послуги. У статті наголошується на доцільності використання в юридичних вишах під час викладання навчальних дисциплін таких педагогічних методів, які дозволять здобувачам швидко та ефективно розвивати всі рівні мислення, в тому числі мислення критичне. Наведено визначення, характеристику та історію створення таксономії навчальних цілей та результатів навчання Бенджаміна Блума, її трансформація та адаптація до сучасних потреб освіти. Представлено як класичну ієрархію рівнів мислення, так і доповнену (уточнену) версію таксономії. Розкрито можливості вдосконалення методики викладання навчальних дисциплін шляхом застосування спеціальних модельних питань, які спрямовані на розвиток певного рівня мислення здобувачів, від найпростішого – запам’ятовування фактів та термінів, до найскладнішого – створення нового інтелектуального продукту в результаті критичного аналізу та осмислення інформації.
Посилання
Набатов С.М. Актуальні проблеми розвитку навичок критичного мислення в науковому дискурсі. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки. 2019. № 3. С. 28–33. doi: 10.31651/2524-2660-2019-3-28-34.
Для чого в Україні 1200 університетів? – відповідає Михайло Винницький. Назва з екрану. URL: https://ac.ucu.edu.ua/dlya-chogo-v-ukrayini-1200-universytetiv-vidpovidayemyhajlo- vynnytskyj/.
Звіт за результатами аналітичного дослідження «Знання та навички випускників юридичних факультетів та закладів вищої освіти через призму відповідності потребам ринку праці». Назва з екрану. URL: https://minjust.gov.ua/ndd/yurydychna_osvita/doslidzhennya_u_ sferi_yurydychnoyi_osvity (дата звернення: 08.04.2022).
Комаров В. Вища юридична освіта України: нові виміри. Право України. 2017. № 10. С. 20–37.
Комар О.А. Теорія і практика застосування інноваційних інтерактивних технологій навчання в руслі концепції розвитку педагогічної освіти. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2018. № 1. С. 130–139. URL: https://doi.org/10.314 99/2307-4906.1.2018.134900.
Панфілов Ю., Фурманець Б. Компетентнісний підхід в освіті: досвід, проблеми, перспективи. Теорія і практика управління соціальними системами. Філософські та антропологічні парадигми сучасної освіти. 2017. № 3. С. 55–68.
Черновський О.К., Меленко О.В., Гриндей Л.М. Професійне мислення як фактор становлення сучасного правника : навч. посібник. Чернівці : Технодрук. 2021. 220 с.
Овадюк О.О. Наукові основи розвитку критичного мислення керівника закладу загальної середньої освіти в системі післядипломної педагогічної освіти України. Вісник післядипломної освіти. 2019. Випуск 9(38). «Серія «Педагогічні науки». С. 99–112.
Гаращук О.В., Куценко В.І. Якісна освіта – інструмент сталого розвитку. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2019. Випуск 23, частина 1. С. 49–55.
Свердлова І. Дидактичні основи управління когнітивними навичками учнів. Науковий вісник мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: педагогіка. 2015. № 2. С. 82–87.
Оцінювання якості вищої освіти в умовах євроінтеграції: методичні рекомендації / О. Воробйова, М. Дебич, В. Луговий та ін. ; за ред. В. Лугового, Ж. Таланової. Київ : Ін-т вищої освіти НАПН України, 2019. 125 с. URL: https://doi.org/10.31874/978-617-7486-33-5- 2019.
Стандарт вищої освіти за спеціальністю 081 «Право» галузі знань 08 «Право» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/ vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/081-pravo-bakalavr-1.pdf.
Стандарт вищої освіти за спеціальністю 081 «Право» галузі знань 08 «Право» для другого (магістерського) рівня вищої освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/ vyshcha/standarty/2020/08/081-pravo-magistr.pdf.
Пометун О., Гупан Н. Таксономія Б. Блума і розвиток критичного мислення школярів на уроках історії. Український педагогічний журнал. 2019. № 3. С. 50–58. URL: https://doi. org/10.32405/2411-1317-2019-3-50-58.
Пометун О. Що таке Таксономія Блума і як вона працює на уроці. Назва з екрану. URL: https://www.criticalthinking.expert/usi-materialy/shho-take-taksonomiya-bluma-i-yak-vonapratsyuye- na-urotsi/#:~:text.
Авшенюк Н. Якісна освіта – інструмент соціальної і культурної злагоди й економічного зростання. Назва з екрану. URL: https://naqa.gov.ua/2020/06/%D0%BF%D1%80%D0%BE- %D1%8F%D0%BA%D1%96%D1%81%D0%BD%D1%83.