ЗАСТОСУВАННЯ ДИСТАНЦІЙНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ПРАВНИКІВ: ПЕРЕВАГИ ТА РИЗИКИ

Автор(и)

  • Лариса Василівна Красицька

DOI:

https://doi.org/10.51989/NUL.2022.1.18

Ключові слова:

правник, дистанційна форма навчання, вища юридична освіта, переваги дистанційного навчання, ризики дистанційного навчання, інформаційно-комунікаційні технології в освіті, цифрові технології в освіті

Анотація

У статті проаналізовано питання застосування дистанційної форми навчання в процесі підготовки правників. Визначено, що виклики сьогодення, пов’язані із запобіганням виникненню, поширенню і розповсюдженню епідемій, пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), показали, що застосування дистанційної форми навчання в освітньому процесі підготовки правників є необхідністю. Визначено, що до переваг дистанційної форми навчання, зокрема, належать: 1) гнучкість та мобільність, що уможливлює одержання знань без перебування в закладі освіти і запобігає поширенню захворювань серед учасників освітнього процесу; 2) переваги для заочної форми навчання правників у частині одержання інформації і проведення поточного контролю знань (ураховуючи болонську систему оцінювання); 3) економія коштів закладу вищої освіти на забезпечення навчального процесу; 4) розвиток цифрових технологій, які використовують у процесі дистанційного навчання. Доведено, що до ризиків дистанційного навчання, зокрема, належать: 1) відсутність або зменшення соціальних зв’язків учасників освітнього процесу; 2) зменшення мотивації студента щодо особистісного професійного зростання; 3) недовіра до якості освітніх послуг; 4) збільшення самостійної роботи студента; 5) недостатність або неякісність матеріального забезпечення дистанційної форми навчання; 6) непрозорість критеріїв оцінювання; 7) відсутність усталених правил етичної поведінки учасників освітнього процесу. Запропоновано запроваджувати не дистанційну форму здобуття вищої юридичної освіти, а елементи дистанційного навчання, причому в заочну форму навчання, а деякі елементи дистанційного навчання – у денну форму навчання правників.

Посилання

Кузнєцова Н. Забезпечення якісної практичної підготовки студентів-юристів як невід’ємна складова реформування юридичної освіти. Право України. 2017. № 10. С. 66–72.

Проєкт Концепції розвитку юридичної освіти. URL: http://kno.rada.gov.ua/fsview/75465.html (дата звернення: 18.01.2022).

Етика дистанційного навчання: збірник матеріалів семінару (м. Київ, 9 вересня 2021 р.). Київ : Київський регіональний центр НАПрН України, 2021. 72 с.

Устименко В.В. Дистанційне навчання в структурі системи підвищення кваліфікації прокурорів. Митна справа. 2013. Частина 2. Книга 2. № 4. С. 261–266.

Clark J. Tobey. Distance education. Clinical engineering handbook. Academic Press. 2020. P. 410–415. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780128134672000638 (дата звернення: 08.02.2022).

Цит. за: Пилаєва Т. Історія розвитку дистанційної освіти в світі. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Сер. : Педагогічні науки. 2016. Вип. 147. С. 114–118. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2016_147_30 (дата звернення: 08.02.2022).

Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні від 20 грудня 2000 р. URL: http://dist.knute.edu.ua/files/koncepcija.pdf (дата звернення: 09.02.2022).

Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2014 р. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 01.02.2022).

Про затвердження Положення про дистанційне навчання : наказ Міністерства освіти і науки України від 25 квітня 2013 р. № 466. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text (дата звернення: 09.02.2022).

Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2: постанова Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1236-2020-%D0%BF#n250 (дата звернення: 09.02.2022).

Кохановська О.В. Етичні способи привернути увагу аудиторії в процесі дистанційного навчання. Етика дистанційного навчання: збірник матеріалів семінару (м. Київ, 9 вересня 2021 р.). Київ : Київський регіональний центр НАПрН України, 2021. С. 22–25.

Шемелинець І. Точка біфуркації: курс на продовження реформи юридичної освіти. Юридична газета online. 2019. № 43–44. URL: https://yur-gazeta.com/publications/practice/inshe/tochka-bifurkaciyi-kurs-na-prodovzhennya-reformi-yuridichnoyi-osviti.html (дата звернення: 08.02.2022).

Костюченко О.Є. Дистанційна освіта в Україні: актуальні проблеми та шляхи їх подолання. Етика дистанційного навчання: збірник матеріалів семінару (м. Київ, 9 вересня 2021 р.). Київ : Київський регіональний центр НАПрН України, 2021. С. 19–21.

Красицька Л.В. Правила поведінки учасників освітнього процесу при застосуванні дистанційної форми навчання. Етика дистанційного навчання: збірник матеріалів семінару (м. Київ, 9 вересня 2021 р.). Київ : Київський регіональний центр НАПрН України, 2021. С. 30–32.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-31

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ЮРИДИЧНОЇ ОСВІТИ