ОСОБЛИВОСТІ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ ЮРИДИЧНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.51989/NUL.2023.2.17Ключові слова:
дистанційне навчання, цифрова компетентність, діджитал-інструменти, юридична освіта.Анотація
Стаття присвячена одній з актуальних проблем сьогодення – організації дистанційного навчання в умовах, що загрожують життю та здоров’ю людей. Сьогодні ми спостерігаємо інформатизацію всіх сфер життєдіяльності людини, а цифровий простір і його постійний розвиток зумовлюють кардинальні зміни у самому суспільстві. В останні роки у закладах вищої освіти різних країн для вивчення студентам пропонують дисципліни, які спрямовані на формування загальних знань про інформаційно-комунікаційні технології та вміння користуватися і створювати контент із використанням різних цифрових інструментів. Це відповідь на потреби суспільства епохи інформаційно-комунікаційних технологій. Перехід на дистанційну форму надав можливість спробувати інноваційні підходи та методи в навчанні, однак, як з’ясувалося, що в значної кількості учасників освітнього процесу низький рівень цифрової грамотності. Загалом, це технологія, що базується на принципах відкритого навчання, використовує комп’ютерні навчальні програми, створює за допомогою сучасних інформаційно-комунікативних технологій освітнє середовище для постачання навчального матеріалу здобувачам освіти, здійснює спілкування між учасниками освітнього процесу. Цифровізація сфери освіти може відкрити нові можливості та побудувати безперервний освітній процес, тому актуальною проблемою в українських закладах вищої освіти є впровадження цифрової освіти з її інтеграцією в різні навчальні програми й курси. Цифрова компетентність викладача набуває стратегічного значення і є важливою характеристикою сучасної людини, необхідною для повноцінного й ефективного здійснення фахової діяльності та професійного вдосконалення. Відповідно, опанування навичок користування сучасними діджитал-інструментами при викладанні навчальних дисциплін набуває особливого значення для розширення педагогічного досвіду формування цифрової компетентності, а також впровадження новітніх форм навчання: офлайн, онлайн чи змішаного. Проведене нами дослідження сучасних діджитал-інструментів для підвищення якості юридичної освіти не вичерпує всіх її аспектів. Подальші дослідження слід спрямовувати на такі питання, як розбудова цифрового навчального середовища, використання засобів інформаційно-комунікативних технологій для здійснення дистанційного та змішаного навчання студентів, підвищення фахового рівня викладачів з питань використання цифрових інструментів тощо. Певна увага у статті приділена диференціації понять «дистанційне» й «онлайн» навчання, «синхронний» і «асинхронний» режим дистанційного навчання.
Посилання
Гладун М., Сабліна М. Сучасні онлайн інструменти інтерактивного навчання як технологія співробітництва. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2018. Вип. 4. С. 33–43.
Клімова Г. П. Формування інноваційного клімату у ВНЗ. Право та інновації. 2013. № 4. С. 54–64. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apir_2013_4_7 (дата звернення: 06.11.2022 р.)
Конопляник Л. М. Роль цифрових інструментів під час організації дистанційного навчання фахової іноземної мови в умовах пандемії. Інноваційна педагогіка : наук. журнал. Вип. 41, т. 2. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2021. С. 121–127.
Мартиненко І. Е., Розгон О. В. Роль цифрових технологій для побудови освітнього процесу у умовах пандемічної кризи Education during a pandemic crisis : problems and prospects. Monograph. Eds. Tetyana Nestorenko & Tadeusz Pokusa. Opole : The Academy of Management and Administration in Opole, 2020. С. 157–163.
Пришупа Ю. Білінгвальне навчання як фактор успішної професійної адаптивності. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія. Київ, 2019. Вип. 2 (15). С. 69–74.
Редько В. В. Інтерактивні технології навчання іноземної мови. Рідна школа. 2011. № 8–9. С. 28–36.
Тарнавська Т. В. Цифрові технології у навчальній, дослідницькій та інноваційній діяльності закладів вищої освіти. Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Сер.: Психолого-педагогічні науки. 2013. № 2. С. 110–117.
Шаран Р. В. Професійна підготовка магістрів інформаційних технологій в системі дистанційної освіти США : дис… канд. пед. наук : 13.00.04. Тернопіль, 2010. 249 с.